Nykyvanhemmat eivät pue pikkulapsilleen tarpeeksi vaatetta ylle

Vierailija

Kärjistetty otsikko, mutta olen jopa jo kaksi (:D) tapausta nähnyt, kun lapsella ei ole ollut toppahousuja ja pakkasta on ollut se 30 astetta!
Viikko takaperin näin kotipihani parkkipaikalla, kun äiti nosti ehkä nelivuotiaan tyttärensä autosta. Oli kyllä niin stailattu lapsi, vaatteiden värimaailmakin oli niin hillityn pastellinen; haalean pinkki takki, valkoinen tupsupipo, vaaleat lapaset ja kaulaliina... Mutta ei toppahousuja! Itse oli topannut itseni päästä varpaisiin, vaikka auton kyytiin olin minäkin menossa. Ymmärrän sikäli, jos siirrytään sisätiloista autoon ja siitä toiseen paikkaan, mutta ei se auto välttämättä ole heti lämmin. Ja voihan se autokin hajota matkan varrelle.

Toinen tapaus sattui taas tänään, kun odotin muiden kanssaihmisten kanssa bussia. Pysäkillä oli myös äiti ja kaksi ehkä taas nelivuotiasta lasta, joilla ei ollut toppahousuja! Järkyttävä pakkanen ja bussin tuloon vielä se 5 minuuttia ja lapseltakin kuuluu suusta "äiti, mulla on tosi kylmä".

Ulkonäkö näyttää olevan tärkeintä näille nuorille äideille tässä nykymaailmassa.

Sivut

Kommentit (77)

Vierailija

Totta! Näin kaupassa viime viikolla perheen, jonka neljästä lapsesta pienin (ehkä n. 8kk) oli nenämahalekussa tms., äiti antoi lääkettä siitä letkusta. Niin tällä vauvalla ei ollut edes hattua! Ja päällään vain joku välihaalari. Aivan sama missä pussissa mahdollisesti ollut autossa, tosin ei näyttänyt siltä kun posket olivat niin punaiset kylmästä, mutta vauvalla on oltava hattu ja paljon muutakin vaatetta kun pakkasta on montakymmentä astetta! Muillan lapsilla sentään toppahalarit ja hatut. Ihan järkkyä katsottavaa, vauvaraukka ei varmaan ihan pian pääsekään terveiden kirjoihin :(

Vierailija

Jos lähdemme ostoksille isompaan kauppaan tai kauppakeskukseen, emme pue toppahousuja ja paksuimpia vaatteita. Auto on lämmin kun pihasta lähdetään. Autossa on webasto ja sen saa lämpenemään kaupan parkkipaikalla/parkkihallissa jo etukäteen ja näin matkustamme lämpimällä autolla kotiin. Jos auto hajoaa matkan varrella niin taksin osaan ja saan soittaa. Eiköhän sellainen tule aika äkkiä. Ehkä ulkopuolisen naapurin mielestä uusavuttomuutta mutta minun mielestä vain elämää  helpottavia asioita.

Vierailija

Entä jos juututte keskelle ruuhkaa muista johtuvista syistä ja sitten auto hajoaa/muuten kylmenee?AINA ainakin mukaan lämpimät vaatteet lapsille, vanhemmat jäätykööt jos niin ääliöitä ovat, mutta älkää lapsianne kiduttako

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Totta! Näin kaupassa viime viikolla perheen, jonka neljästä lapsesta pienin (ehkä n. 8kk) oli nenämahalekussa tms., äiti antoi lääkettä siitä letkusta. Niin tällä vauvalla ei ollut edes hattua! Ja päällään vain joku välihaalari. Aivan sama missä pussissa mahdollisesti ollut autossa, tosin ei näyttänyt siltä kun posket olivat niin punaiset kylmästä, mutta vauvalla on oltava hattu ja paljon muutakin vaatetta kun pakkasta on montakymmentä astetta! Muillan lapsilla sentään toppahalarit ja hatut. Ihan järkkyä katsottavaa, vauvaraukka ei varmaan ihan pian pääsekään terveiden kirjoihin :(

Eikä se kauppakaan mikään lämmin paikka ole, etenkään pienelle vauvalle ja vieläpä sairaalle.

Vierailija kirjoitti:
Jos lähdemme ostoksille isompaan kauppaan tai kauppakeskukseen, emme pue toppahousuja ja paksuimpia vaatteita. Auto on lämmin kun pihasta lähdetään. Autossa on webasto ja sen saa lämpenemään kaupan parkkipaikalla/parkkihallissa jo etukäteen ja näin matkustamme lämpimällä autolla kotiin. Jos auto hajoaa matkan varrella niin taksin osaan ja saan soittaa. Eiköhän sellainen tule aika äkkiä. Ehkä ulkopuolisen naapurin mielestä uusavuttomuutta mutta minun mielestä vain elämää  helpottavia asioita.

Siksi laitoinkin sanan "välttämättä", suurimmalla osalla ei varmaan webastoa kuitenkaan ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miten erotat mistä ne posket ovat punertuneet, kylmästä vaiko kuumasta?

Ja miksi "vauvalla on oltava hattu ja paljon muutakin vaatetta" SISÄLLÄ kun ULKONA on "monta kymmentö astetta pakkasta". Voi tsiisus!

Vierailija

Meillä oli lapsen haalari tänään pesussa, pissasi siihen ja lähdettiin autolla pelkässä toppatakissa, hanskoissa, pipossa. Jalkaan laitoin tosin fleecehousut. Itse en edes omista toppahousuja, kun en ole saanut hankittua. Olen pärjännyt vaan monet housut päällekäin.

Vierailija

Mul on autossa fleeceviltit. Lapset tykkäävät. Kamalaa kaupoissa kun lapset kitisee ja kiukuttaa paksuissa vaatteissa kun tulee hiki kaupassa. Vanhemmilla itse takit auki ja sit.lapsilla paksut haalarit. Joo morjens.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsen haalari tänään pesussa, pissasi siihen ja lähdettiin autolla pelkässä toppatakissa, hanskoissa, pipossa. Jalkaan laitoin tosin fleecehousut. Itse en edes omista toppahousuja, kun en ole saanut hankittua. Olen pärjännyt vaan monet housut päällekäin.

Hirveä vaiva tunkee useat housut päällekkäin, toppahousut saa vetäistyä niin helposti päälle ja ovat taatusti lämpimät. Ja ehkä vähän huonoa esimerkkiäkin lapselle, etenkin jos leikitte yhdessä ulkona.

Vierailija

Meidän tytöllä ei ole KOSKAAN edes sitä takkia autossa päällä. Hirveä huuto ja ahdistus, jos joutuu toppatakissa turvaistuimeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hirveä vaiva tunkee useat housut päällekkäin, toppahousut saa vetäistyä niin helposti päälle ja ovat taatusti lämpimät. Ja ehkä vähän huonoa esimerkkiäkin lapselle, etenkin jos leikitte yhdessä ulkona.

Jos nyt olen rehellinen, ei ole ollut varaa ja ostan itselleni aina viimeseksi sen mitä tarvii.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Entä jos juututte keskelle ruuhkaa muista johtuvista syistä ja sitten auto hajoaa/muuten kylmenee?AINA ainakin mukaan lämpimät vaatteet lapsille, vanhemmat jäätykööt jos niin ääliöitä ovat, mutta älkää lapsianne kiduttako

Niitä lämpimiä vaatteita tai vilttejä voi säilyttää autossa tai ottaa mukaan kassissa. Ei niitä ole pakko päällään pitää, jos sillä hetkellä ei ole tarvetta.

Vierailija

Juurihan sitä uutisoitiin, että toppahaalarin vuoksi turvaistuimen vöitä ei saa tarpeeksi kireälle ja se voi olla onnettomuudessa kohtalokasta. Että kumpikohan tässä nyt on ollut urpo vanhempi, varpaista päälakeen asti lapsensa topannut AP vai vanhempi, jolla oli ehkä mukana vaikka kuinka paljon vaatetta, mutta joka ei pakottanut lasta automatkaksi hikoilemaan ja aiheuttanut liian paksulla pukemisella jopa lapsen vammautumista? 

Vierailija

No jos pitää tarkemmin selvittää, niin oltiin siinä kaupan tuulikaapissa pukemassa vatteita kun perhe tuli siihen, isällä vauva sylissään. Meni vielä uudelleen ulos hakemaan kärryjä johon laittoi vauvan. Kröhöm, mahdollisesti kyllä osasin erottaa että kyseessä oli kylmästä eikä kuumasta punaiset posket, tsiisus itsellesi. Pakkasen lisäksi oli todella kylmä tuuli, joten sekin yksistään pääsi mm. sen vauvan korviin. Haluatko tarkemmat tuntomerkit? Kaupan nimen, osoitteen, kellonajan, auton rekkarin?

Vierailija

Webastoon en näillä kolmen kympin pakkasilla menis luottamaan. Imaisee akun hyvin äkkiä tyhjäksi ja sitten ei auto inahdakaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Juurihan sitä uutisoitiin, että toppahaalarin vuoksi turvaistuimen vöitä ei saa tarpeeksi kireälle ja se voi olla onnettomuudessa kohtalokasta. Että kumpikohan tässä nyt on ollut urpo vanhempi, varpaista päälakeen asti lapsensa topannut AP vai vanhempi, jolla oli ehkä mukana vaikka kuinka paljon vaatetta, mutta joka ei pakottanut lasta automatkaksi hikoilemaan ja aiheuttanut liian paksulla pukemisella jopa lapsen vammautumista? 

Kuka sanoi minun olevan vanhempi :D
Ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat