Koirasta luopuminen

Vierailija

Olen seurannut ilmoituksia myytävistä koirista ja tuntuu että tosi moni luopuu koirasta "elämäntilanteen muutoksen vuoksi". Koirat ovat monesti nuoria, joten eivät ole kovin pitkään olleet perheessä. Kertokaa, miten se elämäntilanne nyt voi niin äkkiä muuttua, että koiraa ei voidakaan pitää? Ymmärrän, jos on omasta sairastumisesta johtuvaa, mutta se tuskin on syynä läheskään kaikilla. Eikö ihmiset mieti etukäteen, pystyykö siitä koirasta oikeasti huolehtimaan seuraavat 15 vuotta, sekä hyvinä että vaikeina aikoina?

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Noku muutetaan yhteen sen rakkaan kanssa ja sitten keksitään hankkia lemmikki. Sitten erotaankin eikä kumpikaan muka pärjää yksin koiran kanssa. Suht nuoriahan näin käyttäytyvät ovat.

Vierailija

Koirasta kasvaa aikuinen, joka ei enää ookkaan niin ihana, kun pentuna. Usein koiran vaatima koulutus kunnon koirakansalaiseksi tulee ihmisille yllätyksenä. Siihen ei viitsitä panostaa ja äkkiä ollaan siinä tilanteessa, ettei joko oikeasti pärjätä nuoren villikon kanssa tai ei jakseta edes yrittää. Useinhan nämä kotia tietyssä iässä vaihtavat koirat on sekarotuisia ja ostohetkellä halpoja. Toki rotukoirienkin kans ilmiötä näkee. Mut yleisemmin varmasti vähemmän harkittuja ja "koira ois kiva"-tapauksia.

Vierailija

Yleensä nämä koirat ovat joko 1-2vuotiaita jolloin murkkuikä iskee taikka sitten näitä vanhuskoiria. Halutaan vanhasta eroon jotta voi ottaa pennun tilalle.

Vierailija

Voi olla karua ymmärtää että koiran kanssa käydään joka pv ulkona 3 kertaa n 15 vuotta. Ja kun ei jakseta käydä niin koirasta luovutaan, koska se pissaa ja paskoo sisälle.

Ihmiset ovat idiootteja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yleensä nämä koirat ovat joko 1-2vuotiaita jolloin murkkuikä iskee taikka sitten näitä vanhuskoiria. Halutaan vanhasta eroon jotta voi ottaa pennun tilalle.
Ihan kauheata. Meillä on kaksi keskikoista sekarotuista koiraa, 11- ja 12-vuotiaat enkä ikimaailmassa luopuisi niistä.

Miten hirveältä tuntuu vanhan koiran joutua pois tutusta ympäristöstä ja tuttujen ihmisten luota silloin kun erityistä tukea ja turvallisuutta vanhuutensa takia tarvitsisi..

Vierailija

Murrosikäiset lapset usein haluaa koiraa, muttei jaksakaan sitä hoitaa ja kävelyttää. Sitten se lapsi aikuistuu ja muuttaa pois. Vanhemmat luopuu koirasta.

Vanhempien pitää käsittää, että se koira tulee lähinnä heidän itsensä vaivoiksi, ennen kuin päättävät ostaa.

Vierailija

No mulla kävi vähän niinku noin, tosin en ois koirasta luopunut jos se ei ois mennyt exälle, eli siis kokonaan uuteen kotiin en ois laittanut.

Mutta siis.. mun tilanne eteni niin, että päätettiin silloisen poikaystävän kanssa ottaa koira. No sit ero tulikin n 6kk tosta koiran hankkimisesta, ja koira jäi mulle koska exällä ei ollu uutta kämppää ja sillä oli paljon ongelmia siihen aikaan jne.

No mulla alkoi uusi suhde aikalailla lennosta, ja tulin raskaaksikin nopeasti, eli 1,5-vuotta koira olo ehtinyt olla kun mulle tuli vauva uuden miehen kanssa.

Ja tuo koira ei ollut mikään erityisen lapsiystävällinen, ei siis mitään pahaa ois tahallaan tehnyt mutta oli sellanen iso ja energinen hömppäkohlaaja.. ei siinä vielä mitään.

Sit alkoi ongelmat miehen ex-vaimon kanssa, heidän yhteiseen lapseen liittyen, ja siinä oltiin aikamoisessa pyörityksessä, oli aiheettomat lasut, tapaamisten hankaloittaminen, kiristämistä, sossuja, oikeudenkäyntejä.. no kaikkea siis mikä veti meidät aivan piippuun.

Tää koira karkaili meidän aidatulta pihalta ja joku naapuri uhkaili pariin otteeseen tekevän jonkun sortin ilmon ja meillä ei vaan riittänyt rahkeet enempiin ongelmienselvittelyihin joten tehtiin raskas päätös antaa koira mun exälle, joka oli saanut elämänsä johonkin järkevään jamaan ja jonka tiedettiin pitävän koirasta hyvää huolta ja antavan aikaansa tälle.

En tiedä mitä ois käynyt jos exä ei ois koiraa voinut ottaa.

Ja tosiaan vaikka meillä meni näin, niin veikkaan että iso osa noista "muuttuneistä elämäntilanteista" on vaan sitä et ei enää jakseta hoitaa sitä elukkaa. Emt, tai sitten ei.

Vierailija

Voi kun kaikki kasvattajat ottaisivat selvää, tietääkö koiran ostaja, mihin ryhtyy. :/ Mutta monet sekarotuisten myyjät eivät taida itsekään olla kovin vastuuntuntoisia, joten eivät sitä osaa ostajiltakaan vaatia. Raha ratkaisee.

- Ap

Vierailija

Mä en taas jaksa ymmärtää, miksi tätä koiran kodinvaihtamista niin kamalasti paheksutaan ja kauhistellaan. Aikuisille koirille on enemmän ottajia kun niitä on saatavilla (toki rodusta riippuen, mutta seurakoirista jos puhutaan) ja monta kertaa se kodinvaihto on kaikille win-win -tilanne, myös sille koiralle. Myös silloin kun vanha koira vaihtaa kotia. Koira sopeutuu uuteen kotiin ehkä parissa viikossa täysin, eikä ikävöi. On inhimillistämistä ajatella muuta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä en taas jaksa ymmärtää, miksi tätä koiran kodinvaihtamista niin kamalasti paheksutaan ja kauhistellaan. Aikuisille koirille on enemmän ottajia kun niitä on saatavilla (toki rodusta riippuen, mutta seurakoirista jos puhutaan) ja monta kertaa se kodinvaihto on kaikille win-win -tilanne, myös sille koiralle. Myös silloin kun vanha koira vaihtaa kotia. Koira sopeutuu uuteen kotiin ehkä parissa viikossa täysin, eikä ikävöi. On inhimillistämistä ajatella muuta.

Mun mielestä koiran hankkimisen hetkellä pitää sitoutua huolehtimaan siitä pienestä (tai vähän suuremmasta) elävästä olennosta. Sitä ei voi palauttaa, eikä pistää kiertoon. Tietysti koiraa kohdellaan koirana, ei lapsena, mutta silti siitä on vastuussa ja se on osa perhettä.

- Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joillekin koirille (myös vanhoille) voi toki olla hyvä päästä uuteen kotiin mutta yleisesti ottaen loppukommentissasi olet väärässä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat