Minun äitini tupakoi raskausaikana- tupakoiville raskaana oleville

smokefree

Haluan kertoa, mitä äitini tupakointi aiheutti terveydelleni. Keuhkoni tilavuus on pieni. En kykene juoksemaan,kuten muut, vaan hengästyn helposti. Lapsena jäin aina liikuntatunnilla toisten jälkeen, enkä ymmärtänyt, miksi en pysty liikkumaan, kuten muut. Minua pilkattiin. Minusta ei myöskään voisi tulla urheilijaa koskaan huonon hapensaantikykyni vuoksi.
Kasvoni ovat punakat ja joudun käyttämään meikkivoidetta, etten näytä kamalalta. Ihoni on alikehittynyt ja arka kuumuudelle. Sauna saa olla korkeintaan 50 astetta.
Käteni ovat voimattomat ja heikot. Jalat pienet. Olen lyhyt, vaikka veljeni huitelee reilusti yli 180 cm (äiti ei polttanut).
Minulla on nuorena todettu välilevyrappeuma, joten selkäni on heikko.

Muuten olen ollut terve ja pystynyt elämään normaalia elämää. Toivon, että edes joku saisi tästä ajateltavaa.

Sivut

Kommentit (36)

-kannabis auttoi minua

Oma äitini veteli askin päivässä. Synnyin hieman alipainoisena. Minulla on lukuisia neurologisia vaivoja joiden vuoksi en ole työkykyinen ja käytän sen lisäksi kannabista erittäin runsaasti. Kannabis auttaa. 

Kärsin myös kovasta laiskuudesta (kiitos äidin tupakoinnin). En löydä motivaatiota oikein mistään ellen polta kannabista runsaasti. Sain opinnotkin suoritettua vain polttamalla kannabista. Lääkärit eivät suostu kirjoittamaan kannabisreseptiä vaivaani vaikka se on ainoa lääke joka tehoaa tällä hetkellä äitini raskauden aikaiseen tupakointiin. Kannabista käyttämällä olen jopa pystynyt käymään töissä. 

Vierailija

Voi ei, kuulostaa kamalalta :( Voimia sinulle!

Ihan itkettää, miten jotkut raskaana olevat polttavat, samalla sanoen tekevänsä mitä vain turvatakseen syntymättömän lapsensa edun...

Vierailija

Oma äitini tupakoi myös minua odottaessaan, ei päivääkään sen jälkeen.

Minulla on nyt aikuisena astma ja vaikka äitiäni arvostan ja rakastankin, olen vähän katkera, kun ajattelen, että astma saattaa johtua tuosta tupakoinnista.

Vierailija

smokefree kirjoitti:
Haluan kertoa, mitä äitini tupakointi aiheutti terveydelleni. Keuhkoni tilavuus on pieni. En kykene juoksemaan,kuten muut, vaan hengästyn helposti. Lapsena jäin aina liikuntatunnilla toisten jälkeen, enkä ymmärtänyt, miksi en pysty liikkumaan, kuten muut. Minua pilkattiin. Minusta ei myöskään voisi tulla urheilijaa koskaan huonon hapensaantikykyni vuoksi.
Kasvoni ovat punakat ja joudun käyttämään meikkivoidetta, etten näytä kamalalta. Ihoni on alikehittynyt ja arka kuumuudelle. Sauna saa olla korkeintaan 50 astetta.
Käteni ovat voimattomat ja heikot. Jalat pienet. Olen lyhyt, vaikka veljeni huitelee reilusti yli 180 cm (äiti ei polttanut).
Minulla on nuorena todettu välilevyrappeuma, joten selkäni on heikko.

Muuten olen ollut terve ja pystynyt elämään normaalia elämää. Toivon, että edes joku saisi tästä ajateltavaa.

En pysty saunomaan, pyörryn liian kuumassa.
On allergioita ja rasitusastma ja tod.näk. joku reumatologinen sairaus, tutkitaan vasta. Äitini ei tupakoinut.

Vierailija

-kannabis auttoi minua kirjoitti:
Oma äitini veteli askin päivässä. Synnyin hieman alipainoisena. Minulla on lukuisia neurologisia vaivoja joiden vuoksi en ole työkykyinen ja käytän sen lisäksi kannabista erittäin runsaasti. Kannabis auttaa. 

Kärsin myös kovasta laiskuudesta (kiitos äidin tupakoinnin). En löydä motivaatiota oikein mistään ellen polta kannabista runsaasti. Sain opinnotkin suoritettua vain polttamalla kannabista. Lääkärit eivät suostu kirjoittamaan kannabisreseptiä vaivaani vaikka se on ainoa lääke joka tehoaa tällä hetkellä äitini raskauden aikaiseen tupakointiin. Kannabista käyttämällä olen jopa pystynyt käymään töissä. 

Moni on löytänyt kannabiksesta avun elämänsä vaivoihin. Minulla se auttoi unettomuuteen ja iskiakseen. Valitettavasti lääkärit pimittävät reseptiä joten joudun ostamaan pimeästi :/

Vierailija

...mun mamma ei vetäny röökii ja olen lyhyt..158 ja veljet 180 plus.Keuhkojen tilavuus pieni,en ole kummoinen kestävyysurheilija..iho on huono..kärsin aknesta vaikka olen 30 plus..

Et eipä toi mitään kerro tilanteesta..hyvä aloitus mut oisit voinut sanoa et älkää polttako kun olette raskaana ja sillälailla saanut päsmäröityä mut älä äitiäs syytä..

Vierailija

Laiskuus luultavasti johtuu keuhkojesi pienestä tilavuudesta joka aiheutui äitisi raskauden aikaisesta polttamisesta. Eli et saa tarpeeksi happea ja väsyt nopeasti. Kannabis auttaa siten että se laajentaa keuhkoputkiasi mutta suosittelisin että käytät höyrystintä sillä polttaessa keuhkot rasittuvat.

Vierailija

Joo mulla kans äiti joi viinaa kun ootti mua.Siksi en ole ikinä menestynyt koulussa ja olen tyhmä.Mulla on huono palkka ja lättäjalat.Huono iho ja kärsin mustasukkaisuudesta.Myös käteni ovat kokooni verrattuna liian suuret ..samoin jalat kun tarkemmin aattelee..oon 160 lyhyt ja jalka 38..vois johtua siitä.

lisäksi koirani pissi juuri sisälle ja se myös on äitini juominkejen syytä koska olen lyhytjännitteinen enkä muistanut ottaa koiraa röökille mukaan...

Vierailija

Minulla äidin tupakointi aiheutti tyrän. Eli vatsakalvossa on reikiä. Vaiva on aika pieni mutta kiusallinen. Älkää äidit polttako pliis.

Vierailija

Suomessa saa korvaushoitoja koviin huumeisiin. 

Silti lääkärit eivät kirjoita lääkekannabisreseptiä vaikka se ehkäisisi kannabiksen käyttäjän syrjäytymisen jos jää kiinni viranomaisille. Niin pieni apu kuin resepti ehkäisisi kaikki kannabiksen aiheuttamat ongelmat. 

Ehkäisisi syrjäytymisen.

Vierailija

Järkytyin kyllä kun luin päivän Hesarista, että puolet tupakoivista äideistä ei lopeta tultuaan raskaaksi. Itsekin poltin monta vuotta, mutta ei olisi tullut mieleenkään jatkaa sitä raskaanakin. Mielenkiintoista tuossa jutussa oli myös se, että melkein puolet alle 20-vuotiaista odottajista polttaa. Kertoo mielestäni siitä, että av:n suosikkitermi "wt" on jossain määrin todellisuutta - enkä nyt puhu mistään wt-kampauksista tai sisustustarroista. On todella olemassa näitä wt-muijia, jotka tupakoivat/käyttävät päihteitä, tulevat nuorena raskaaksi ja välittävät lastensa hyvinvoinnista vähemmän kuin useimmat. Surullista.

Vierailija

En nyt ihan usko, että jokaikinen sairaus ja huono luonteenpiirre, kuten laiskuus, aiheutuisi äidin raskauden aikaisesta tupakoinnista. Täällähän kävelisi monisairaita, ennen 90-lukua syntyneitä, pilvin pimein, jos noin olisi.

Hyän keppihevosen se kyllä näkyy antavan, vaikka kannabiksen himoon.

Vierailija

Mun äiti ei tupakoinut vaan hoiti ja kasvatti minut rakkaudella. Ihan jo siitä ensi hetkestä lähtien kun tiesi olevansa raskaana. Olen terve, tasapainoinen, tavallinen ihminen. Minulla on kaikki hyvin. Kiitos siitä.
Kasvattakaa lapset rakkaudella ja olkaa hyviä äitejä. Ihan jo siitä hetkestä kun saatte tietää olevanne raskaana.

Vierailija

Minä valitettavasti olen tupakoinut :(. Onnekseni kaikki lapset terveitä, 2 heistä kilpaurheilijaa, 3 muuten vaan välkkyjä, tutkija ja lääkäriksi valmistuvat. Ihan kaikkea ei voi laittaa tupakoinninkaan syyksi. Ennen kuin lopullisesti katkeroidutte, maailma onneksi menee eteenpäin: 25 vuotta takaperin tupakoinnin ei katsottu olevan tai tiedetty oikeastaan, niin vaarallista kuin nyt. Ne teidän äitinne ovat saattaneet olla aika tietämättömiäkin asian vaaroista, vrt. auringonoton vaarat nykypäivänä/ennen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat