kokeneet rooman matkaajat hoi!

Vierailija

Olen lähdössä helmikuussa ensimmäistä kertaa roomaan, olen paljon yrittänyt googletella että kuinka siellä kannattaisi liikkua ja tuntuu etten löydä oikeen niin olisikin ihanaa jos joku joka on roomassa ollut ja osaa siellä liikkua neuvoisi nyt minua.
Olen siellä 5päivää, hotelli on trasteveressä (kadun nimi via luciano manara) fiumcinon kentältä menen varmaankin paikallisjunalla trastevereen, katsoin että trasteveren juna asemalta olisi 2,6km hotellille. ei mitenkään mahdoton matka kävellä mutta en tiedä kuinka jaksaa matkustamisen jälkeen ja matkalaukkujen kanssa.
nähtävyydet joissa käyn jos aikaa riittää on espanjalaiset portaat, fontana di trevi, pietarinkirkko, colosseum, forum romanun ja pantheon. katselin että hotellilta colosseumille olisi 2,8km ja muihin kohteisiin hitusen lyhempi.
miten siis kannattaa liikkua paikasta toiseen?? en löytänyt että trasteveressä olisi metropysäkkiäkään.
Auttakaa tietämätöntä! :)

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Hotellin lähelle kulkee kai raitiovaunu?

Itse olen kulkenut yleensä rautatieasemalta bussilla. Muuten en ole juurikaan käyttänyt joukkoliikennevälineitä, koska ne ovat aina minun niitä käyttäessäni olleet niin epämiellyttävän täynnä. Jalan pääsee hyvin katsomaan ihan kaikki nuo nähtävyydet. Ne sijaitsevat yllättävän kompaktisti. Varaa oma päivä Pietarinkirkolle ja Vatikaanin museoille. Ensin museo ja sitten Sikstuksen kappelista on ovi (ryhmille tarkoitettu?) Pietarinkirkkoon - ei tarvitse jonottaa sinne erikseen.

Vierailija

Kävellen ehdottomasti. Ja Rooman metrossa kannattaa sitten ihan oikeasti olla arvotavaran (passi. rahat) kaulapussissa, siellä lähtee kävelemään jopa aurinkolasit päälaelta, jos ne ovat arvokkaat. Ainoa Euroopan kaupunki jossa tällaiselta 'vanhalta ketulta' on onnistuttu näpistämään.

Vierailija

Taksin hinta riipuu sun neuvottelutaidoista.

Mä oon asunut Roomassa pari vuotta ja ylivoimaisesti helpoin ja nopein liikkumistapa siellä on kävellä. Matka, joka kestää kävellen tunnin, kestää bussilla puolitoista ja twksillakin aika lähelle. Bussilla voi toki silti liikkua myöd, mutta kannattaa pitää tavaroistaan huolta.

Vierailija

Viale di Trasteverea kulkee ratikka numero 8 jolla pääsee centro historicoon. Sieltä sitten kävellen kaikki nähtävyydet

Vierailija

Kaikista helpoin on ostaa se turisti bussin lippu, oliko joku hop on hop of. Kiertää rinkiä nähtävyydeltä nähtävyydelle. Niitä menee suunnilleen 20-30 minuutin välein. Tolleen voi nopasti ja tehokkaasti sukkuloida parin päivän aikana vaikka kaikki nähtävyydet. Sitten jää aikaa muuhunkin seikkailuun.

Colosseumissa tykättiin siitä kierroksesta, jossa kertoivat historiasta, oli tosi mielenkiintoinen. Samalla rahalla kierrättivät sen kukkulan siinä vieressä. Ei kannata kuitenkaan ottaa sitä ensimmäiseltä kaupustelijalta, vaan mitä lähemmäs colosseumia meni, niin sitä mukaa hinta tippui, ja tais loppu peleissä muistaakseni maksaa 25e/turpa, kun kauempana pyysivät jopa 60e. Sama homma vatikaanin kanssa, mitä lähemmäs meni, niin opastetun kierroksen hinta vaan laski... me tosiaan otettiin extempore lähtö, eli ostettiin edellisenä päivänä reissu, niin ei keritty mitään ottaa selvää, joten siksi otettiin opastetut kierrokset ja ostettiin lyhyen ajan takia toi hop on hop off lippu...

Vierailija

Oletko omatoimimatkalla, et siis jonkun järjestetyn matkan kautta?

Kentältä otat tuon junan Trasteveren asemalle, sieltä sitten otat joko taksin aseman edestä aukiolta tai sitten ratikan numero 8. Ratikat on merkitty vihreällä. Tässä jonkun tekemät ohjeet ratikka 8:lle, tämä on sulle näppärin Trasteveren aseman ja hotellin välinen vehje ja kun jatkat hotellista pohjoiseen tällä ratikalla pääset tois puol jokkee missä monet nähtävyydet ja varsinaisen Rooman keskusta on.

http://www.personal.psu.edu/faculty/t/3/t3b/projects/Rome%202007/Romearr...

Yleensä kannattaa todellakin lyhyemmät välit kävellä että näkee paremmin, mutta Rooma on rakennettu kukkuloille ja lisäksi sielä on paljon porukkaa, puhumattakaan että matkailija väsyy, joten suosittelen ottamaan sopivasti kyydin pidemmille matkoille. Metro ei ole sun kannalta niin hyödyllinen, mutta busseja ja ratikoita menee. Lisäksi turistille hyvä on ns. Hop on - hop off turistibussit. Ne kulkevat nähtävyyksien väliä ja voi siis jäädä pois missä haluat ja jatkaa sitten kun haluat seuraavaan nähtävyyteen. Pyydä hotellista esite, siitä näkee reitit. Tuolla ratikka 8:lla ajat keskustaan lähelle Hop on -bussin reittiä, joten voit siitä napata sen vaikkapa Colosseumiin mennessäsi.

http://www.roma.city-sightseeing.it/depliant_roma.pdf

Kannattaa kenties ostaa Roma Pass, eli sillä pääsee museoihin ja se toimii lippuna kaupungin busseihin, metroon ja ratikoihin. Silloin ei tarvitse erikseen ostella lippuja ja ihmetellä.

Jalat väsyvät kumminkin, ja aikaa säästää, jos maksaa busseista yms. Taksikaan ei ole poissuljettu vaan ihan toimiva ei niin kallis ratkaisu, jos väsyttää tai on kiire.

Ihan siinä varsinaisessa keskustassa, jossa on ostoskadut, monet ravintolat, Fontana di Trevi, Espanjalaiset portaat, Piazza Navona, yms. välillä kadut ovat ahtaita ja pieniä ja välimatkat lyhyitä, joten siinä käveleminen on paras valinta. Vatikaaniin ja Colosseumiin kannattaa miettiä kulkuvälineet. Ja hotellista/hotelliin lähteissäsi joudut aina ottamaan vähintään sen ratikan tai muun.

Vatikaanin retki kannattaa tehdä järjestetyllä matkalla, jossa opas, joka hankkii liput. Ihmismassat ja jonot ovat valtavat, rakennusta ja tavaraa on huimasti, joten siitä ei saa mitään irti yksin.

Rooman keskustan kirkot kannattaa kiertää, jos on taideihminen, koska kirkot ovat täynnä maailmankuulujen taiteilijoiden maalauksia Caravaggiosta alkaen. Ilmaista huvia siis enimmäkseen. Huomaa tuossa listassa tuo todella upea kirkko Trasteveressä. Se on muutaman minuutin matkan päästä hotelliltasi olettaisin.

http://theculturetrip.com/europe/italy/articles/the-most-beautiful-churc...

Vierailija

Minusta Roomassa on kätevää liikkua pitemmät matkat metrolla, mutta ap:n hotelliin sillä ei pääse. Bussit ovat yleensä tupaten täynnä, joten niillä ei ole minusta niin miellyttävää mennä.

Vatikaanin museoon kannattaa ostaa lippu etukäteen netistä, niin pääsee jonojen ohi ennalta sovittuun aikaan. Ainakaan minä en kokenut kaipaavani esitettä kummempaa opastusta.

Vierailija

Jollet osaa ottaa sitä junaa suoraan Trastevereen, niin otat bussin nro 64 ( ns. picketbocket express) Terminin asemalta Trasteveren suuntaan, ja jäät bussista pois ensimmäisellä pysäkillä bussin ylitettyä Tiberin ja sitten yrität suunnistaa sinne paikan päälle. Itse jouduin tekemään tämän, koska ylläri pylläri junan vaihtoasemalla ( siis sen Fiumicianosta tulevan halpajunan, Leonardoexpress taas menee suoraan Terminin asemalle) ei kukaan osannut neuvoa minua, ja käsittääkseni muutamia katukauppiaita lukuunottamatta, ko. asema ei ole niin keskeinen, että siellä pyörisi muita turisteja, lisäksi opasteet puuttuvat kokonaan sieltä. Rooman keskusta on lopulta pieni, ja kävellen siellä selviää hyvin. Mutta harkitsisin sinuna taksia, näille siellä on kai joku 30-40e kattoraja sille, mitä Rooman ulkopuoltelta asiakkaita hakevat taksit saavat laskuttaa. Juna Fiumicianolta on jo n.10e, metrol- ja bussiliput 15e/10 kpl. Taksi vie perille asti, eikä Rooman keskustassa välttämättä tarvi lainkaan niitä metrolippuja.

Vierailija

kiitos paljon vastauksista!! tuosta hop on hop off bussista en ollutkaan vielä mitään lukenut, sehän on sitten kätevä jos kiertää nähtävyyksiä! Meitä on matkalle lähdössä koko perheeni ja meitä on 5. eli takseja saisi ottaa kaksi. eiköhän sitä parit matkat voi mennä taksilla, sitten ratikalla ja tällä hop bussilla. ystäväni joka juuri oli roomassa suositteli mustia takseja (tiedän, pimeitä) kuulemma turvallisia ja edullisia. onko näin?

Ja tämä on omatoimimatka, enpä tajunnut matkaa varatessani kuinka paljon saa selvittää itse :D -ap

Vierailija

Meillä oli hotelli lähellä Vatikaania (Hotel Isa) ja mun mielestä ei ollut matka eikä mikään kävellä sieltä Colosseumin ja Forum Romanumim luokse. Varaa kunnon kengät niin jaksat kävellä ja näet enemmän. Rooma on melko kompakti ja hyvin hallittavissa oleva kaupunki.

Meiltä olisi jäänyt monta hauskaa juttua näkemättä jos olisimme kulkeneet julkisilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
kiitos paljon vastauksista!! tuosta hop on hop off bussista en ollutkaan vielä mitään lukenut, sehän on sitten kätevä jos kiertää nähtävyyksiä! Meitä on matkalle lähdössä koko perheeni ja meitä on 5. eli takseja saisi ottaa kaksi. eiköhän sitä parit matkat voi mennä taksilla, sitten ratikalla ja tällä hop bussilla. ystäväni joka juuri oli roomassa suositteli mustia takseja (tiedän, pimeitä) kuulemma turvallisia ja edullisia. onko näin?

Ja tämä on omatoimimatka, enpä tajunnut matkaa varatessani kuinka paljon saa selvittää itse :D -ap

Lentokentältä pääsee taksilla keskustan alueelle kiinteään hintaan, alle 25 e. Tulee siis halvemmaksi.
Niitä turistibusseja on joka kaupungissa. Kalliita ja turhia.

Itse otan aina msjotuksen läheltä metroasemaa.

Vierailija

No jos koko perhe mukana ja lapsia/nuoria niin täytyy suunnitella etukäteen päivän matkat ja ruokapaikat. Ja tarkistaa aukioloajat, koska Italiassa vielä noudatetaan osittain keskipäivan siestaa. Ravintolat noudattavat kahta kattausta myös eli päivä kannattaa suunnitella hyvin.

Jos ravintola on suosittu, pitää ainakin illaksi varata paikka. Joskus lounaallekin. Ja jos seurue on iso, sitä suuremmalla syyllä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat