Kilpirauhasen vajaatoiminta?

Vierailija

Hei!

Olen kohta kaksikymmentä vuotta täyttävä nuori nainen. Olen alkanut epäillä, että minulla olisi kilpirauhasen vajaatoiminta. Olen lukenut paljon sen oireista ja useat niistä täsmäävät minuun. Olen lukenut myös muiden potilaiden kertomuksia ja samaistuin niihin paljon.

Eli siis menneisyydestäni, olen sairastanut keskivaikean masennuksen pari vuotta sitten ja käynyt läpi burn outin. Minulla on ollut myös lähes aina ns. kova vatsa, kylmät kädet ja jalat sekä vaikeuksia kuulon kanssa. En oikein hahmota aina ohjeita tai mitä mulle puhutan. Minulle ei myöskään nouse koskaan kuume, minulle jo 37 lämpö merkitsee todella huonoa oloa. Minulla on ollut myös pitkään tavallista voimakkaampia mielialan vaihteluja. En ole koskaan ajatellut, että nämä voisivat johtua kilpirauhasesta. Olen alkanut miettiä, olisiko sillä ollut vaikutusta näihin.

Nyt minulla on taas ilmennyt jo jonkin aikaa masennuksen kaltaisia oireita ilman syytä. Olen alakukoinen, väsynyt, hermostunut ja pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat maailmanlopulta. En jaksa oikein jutella ystävieni kanssa, olen erakoitunut viime aikoina ja olen paljon yksin omasta tahdostani. Olen siis aiemmin ollut hyvin sosiaalinen ja pitänyt aktiivisesti yhteyttä ystäviini. Olen menettänyt kiinnostustani asioihin, joista aiemmin olen nauttinut. Minulla on myös ollut ongelmia muistamisen kanssa. Unohtelen jatkuvasti asioita, sanoja ja tunnen olevani jonkinlaisessa sumussa. Minulla on myös outoja lihaskipuja, verta vuotavat kuivat kädet, tyhjästä ilmestyneitä mustelmia, ruokahaluttomuutta ja aloitekyvyttömyyttä. Tukkaa lähtee myös paljon harjaamisen jälkeen.

Voi siis olla, että nämä johtuvat jostain ihan muusta, mutta nämä oireet täsmäisivät vajaatoimintaan. Haluaisin saadakin siis selvyyden asiaan. Mietin vain, ottavatko lääkärit oireeni tosissaan ja joutuuko taistelemaan paljon että pääsen testeihin. Onko täällä joillakin siis kokemuksia tästä sairaudesta, miten huomasit sen, miten se mahdollisesti todettiin ja miten sitä hoidetaan? Kiitoksia jo etukäteen vastauksistanne!

Kommentit (11)

Vierailija

Masennuksen yhteydessä sinulta on varmasti otettu kilpirauhaskokeet. Pyydä uudet labrat terveysasemalta, niin nähdään miten arvot on kehittyneet.

Vierailija

Yksityisellä pääsee kilpparikokeiseen helposti. Itsellä oli arvot kunnossa. Tukkaa lähti päästä, kaikki normikokeet oli otettu eikä mitään löytynyt. Ei diagnoosia. Itse selvittelin netin kautta lueskellen, että mikä ihme minulla oli. Se oli kova stressi, niin kova ettei ollut itsellä silloin aikaa huomata itseään. Läärikään ei tajunnut ehdottaa stressiä.

Vierailija

Eiköhän ne ota kokeet aika helposti, sehän on vain verikoe. Mun mieheltä otettiin useita kokeita, ja tilannett seurattiin vuosi, ennenkuin sai lääkkeet ( lääkärin vaihto auttoi). Lääkitys ei vielä taida olla kohdllaan.

Erittäin hyvä, ellei..

Kyllä ne testit pitäisi ihan helposti terkkarissa saada. Verikoe.
Itsellä oire, josta lopulta hakeuduin lääkärille, oli kuuksutishäiriöt. Jatkuvaa tiputtelua.
Muita oireita olivat masentuneisuus, väsymys, saamattomuus, ärtyneisyys ja myös se "kohina" päässä jolloin tuntuu etyei ymmärrä mistään mitään.

Vierailija

Saat varmasti noilla oireilla terveyskeskuksestakin lähetteet kilpirauhaskokeisiin. Pyydä sit ne arvot itsellesi, älä tyydy lääkärin "ovat viitearvoissa" -kommentteihin. Tule sit vaikka tänne tai kilpirauhasinfoon kysymään, ovatko arvot todella OK. Ja älä välitä noista alapeukuttajista, niitä on aivan jokaisessa tätä aihetta sivuuttavassa keskustelussa, jotkut pitävät muotisairautena

Vierailija

Niin ja siis masennuksen yhteydessä minulta ei siis oettu mitään verikokeita. Minulla ei siis ole mitään hajua kilpirauhasarvoistani.

Mutta kiitos vastauksistanne, yritän pian varata lääkärille ajan!

Vierailija

Itsellä todettiin vajaatoiminta kun oli masennus, ärtyneisyys, sairas väsymys ja painonnousu. Olivat lähes viitearvojen sisällä eikä olisi millään määrännyt lääkettä mutta kun sanoin että suvussamme lähes kaikilla naisilla on se niin suostui kokeilemaan pienimmällä lääkemäärällä ja jo viikossa olin kuin uusi ihminen. Eräs ystäväni taisteli vuosia kun kukaan lääkäri ei suostunut antamaan hänelle lääkitystä, mutta lopulta sai lääkkeet yhdeltä asiaan perehtyneeltä lääkäriltä. Älä siis luovuta jos joku ei heti suostu auttamaan sinua.

Vierailija

Joo toi on niin ikävää, kun ei saa kunnon hoitoa ja oireita vähätellään. Pelkään, että kukaan ei kuuntele tai ymmärrä oireitani ja ne jatkuvat vaan. Toki ne voivat johtua muustakin kuin kilpirauhasesta, en todellakaan kiellä sitäkään. Mutta no, yritän rohkaista mieleni ja mennä lääkärin puheille. Ja pyydän arvot ehdottomasti itselleni, jos saan lähetteen!

Vierailija

Kaikki riippuu paljon lääkäristä. Kilpirauhasen vajaatoiminta on nyt muotitauti ja tuntuu etteivät lääkärit ole halukkaita tutkimaan, saatikka hoitamaan sitä.
Mulla kävi tuuri ja sain hyvän terkkalääkärin, joka lähetti kokeisiin ja määräs lääkettä sen jälkeen.
Monet lääkärit tuijottavat viitearvoja eivätkä oireita. Silloin kannattaa mennä kunnon endolle.
Kokeile ensin omalääkäriä, jos ei tee testejä, niin yksityiselle.

Vierailija

Tuo on jo aika varma merkki, tuo lämpö. Itsellä ei noussut kuin harvoin 37-asteeseen, pikemminkin pahimmillaan oli jotain 34,5 ja olo aivan kamala! Onneksi tuli kilpirauhastulehdus ja pääsin hoitoon, muuten varmasti kärvistelisin vieläkin sohvanpohjalla. 

Uusimmat

Suosituimmat