Lapsen yritys ja vahva haluttomuus

Tuomittuko

Hei,
Takana on pitkähkö yritys tulla raskaaksi, johon sisältyy toistaiseksi yksi keskenmeno. Nyt taas raskaana, mutta hyvin alussa ja menemättä yksityiskohtiin, taitaa olla aikamoinen riskiraskaus mikäli edes jatkuu. No, tämä uhkaava lapsettomuus kai on eri aihe, mutta nyt kysyisin pahasta haluttomuudestani. Ennen yritystä meillä oli hyvä seksielämä, joka kuitenkin pikkuhiljaa hiipui, kunnes harrastimme seksiä pelkästään ovulaation mukaan. Mulle tuli vahva ällötys koko seksiä ja kumppania kohtaan. Tuntui, että olen joku sperma-astia. Nyt ei ole enää seksiä ollut lainkaan sen jälkeen kun tulin uudestaan raskaaksi. Koko ajatus ällöttää ja oksettaa. Toisen hajukin tekee pahaa. Ja ajatus että se menee sinne tuo ällötyksen kylmänväreitä. Miten voin päästä näin pahasta tilanteesta enää pois? Mitkään neuvot, että "pue seksikkäästi ja mene vaihteeksi keittiöön" eivät nyt todellakaan auta. Olen kuitenkin koko elämäni ollut vahvasti seksuaalinen ja tilanne häiritsee ja pelottaa mua, mutta olen umpikujassa.

Kommentit (2)

Puhu muru
Seuraa 
Liittynyt9.10.2015

Hei.

Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit, että olette yrittäneet lasta jo pitkähkön ajan. Takana on yksi keskenmeno ja nyt olet taas raskaana, mutta siihen sisältyy riskejä. Huolesi koski haluttomuuttasi ja koit tilanteen häiritseväksi ja pelottavaksi. Olet rohkeasti lähtenyt pohtimaan, mitä asialle voi tehdä.

Olette olleet kumppanisi kanssa isojen asioiden äärellä. Pelko lapsettomuudesta vaikuttaa myös teihin molempiin yksilötasolla kuin myös parisuhteeseenne. Vaikutukset yltävät minäkuvan pohdinnan lisäksi myös seksuaaliseen identiteettiinne. Miehuuden sekä naiseuden kokemus voi olla koetuksella ja tunteet voivat olla hyvin ristiriitaiset. Lapsettomuuden uhka on voinut vaikuttaa haluusi ja intiimiin suhteeseen miehesi kanssa. Mainitsit kysymyksessäsi, että sinusta on välillä tuntunut ”sperma-astialta”, mikä kertoo miten paljon tilanne on vaivannut sinua.

Uuden raskauden alettua pelko keskenmenosta voi vahvistua ja vaikuttaa sinuun sekä mieheesi. Oletteko miehesi kanssa puhuneet mahdollisista peloistanne liittyen raskauteen? Haluttomuutesi voi osin johtua myös alkuraskaudesta. Raskauden ensimmäisellä kolmanneksella on ihan tavallista, että olo on epäseksuaalinen ja jopa haluton. Voimiasi vievät hormonaaliset, fyysiset ja psyykkiset muutokset, joita kehosi käy läpi hurjalla vauhdilla. Myös muuttuva kehonkuva, voi vaikuttaa sinuun ja ilmetä seksuaalisena haluttomuutena.

Tilannettasi olisi hyvä kartoittaa ihan rauhassa. Suosittelen, että ottaisitko yhteyttä johonkin seksuaaliterapeuttiin paikkakunnallasi. Olet vaikeassa tilanteessa, mutta se ei ole mahdoton. Voimia sinulle ja kaikkea hyvää odotukseesi.

Vierailija

Hei,

Kiitos vastauksesta. Juttelin mieheni kanssa, eikä hän suostu mihinkään terapiaan ja neuvojalle... Onko yksin menemisestä mitään hyötyä? 

Uusimmat

Suosituimmat