Miksi ultra niin myöhään?

Vierailija

Tuntuu omituiselta, että olen raskausviikolla 10 ja eka neuvolakäynti tulossa ensi viikolla ja vasta siellä varataan sitten ilmeisesti se ultra. Ku enhän minä edes vielä tiedä, että odotanko kehittyvää vauvaa vai onko siellä vain tuulimuna. Että jos sitten neuvolassa tulee juteltua jo raskausajasta, ruokavaliosta yms. mutta sitten jos siellä ei olekaan sydämen sykettä ultratessa! Tuntuu vain niin omituiselta. Eikö ensin pitäisi varmistaa raskaus ja sitten onnitella ja alkaa antamaan neuvoja yms. siihen liittyen?

Voin olla väärässäkin. Mutta yksityiselle menoa harkitsen. Ovatko muut käyneet?

T. Esikoista odottava, 30vee.

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Ensimmäisen neuvolakäynnin pitäisi ajoittua viikolle 8. Milloin soitit ajan? Jospa kilautat sinne uudelleen ja tarkistat asian. Miten olet laskenut viikot nyt?

Vierailija

Varmaan siksi että kunnalla ei ole varaa tarjota lukuisia ultria. Joukkoultrat ei tuossa vaiheessa ole senkään takia järkeviä koska osa raskauksista keskeytyy. Omalla rahalla voi käydä.

Vierailija

Yksityiselle mentävä varhaisultraan jos haluaa varmistuksen ennen neuvolan nt-ultraa noin rv12. Itse olen molemmissa raskauksissa käynyt noin rv7 yksityisellä toteamassa sykkeen.

Vierailija

Ensimmäinen ultra on noin viikolla 12, ehdit vielä hyvin. Ei siellä ole tarkoitus katsoa oletko ollenkaan raskaana, vaan katsoa että sikiöllä on kaikki kunnossa (mm niskaturvotus).

Vierailija

Veriseulat pitäisi jokatapauksessa antaa jo kymppiviikolla, mikäli seuloihin osallistuu. Toinen vaihtoehto on seerumiseula viikolla 15.

Vierailija

Hä? Viikolle 8? Mulle saatiin aika kesäruuhkan vuoksi viikolle 14, ei tarvinnut seulontaan kuvitella osallistuvansa. Aloittajalle: suurinosa keskenmenoista tulee tuossa vaiheessa, kalliit tutkimukset kannattaa tehdä niille, joilla raskaus jatkuu ja kehittyy, eli 12 viikon jälkeen.

Vierailija

Eli laskenut viikot edellisten kuukautisten alkamispäivästä -onko mennyt oikein? (Kaikki äitiyshommat uutta minulle).

Soitin vajaa kolme viikkoa sitten, kun sain viimein plussat testiin. Aiemmin soitin myös epäilystä, mutta koska en ollut saanut plussaa, käskivät odotella. Tuolloin oli jo reippaasti menkat myöhässä.

T. Ap.

Vierailija

Voit käydä ultrassa vaikka joka päivä yksityisellä, jos siltä tuntuu. :)

Minä olen aina käynyt yksityisellä sekä alkuraskauden ultrassa (jossa nähdään että raskaus on alkanut ja etenee ja siellä saadaan myös vähän osviittaa alkuraskauden keskenmenon riskeihin) että synnytystapa-arviossa. (Usko pois, kun synnytät, tieto siitä että lapsi oikeasti mahtuu tulemaan ja on oikeassa asennossa, on joka euron väärti. ;) Ennen kunnat tarjosivat vain yhden ultran, ja silloin kävin rakenneultran myös yksityisellä. Ultraaminen on halpaa lystiä verrattuna siihen että on ehtinyt iloita raskaudesta vaikka ei olekaan raskaana, että synnyttää sairaan lapsen jonka sairauteen ei oltu osattu varautua, ja että ylipäänsä saa synnytettyä lapsen ilman että lapsi ei vaan mahdu syntymään.  Ultraamisella saa mielenrauhan. Lisäksi minusta on aina ollut ihanaa, että yksityisellä se ultraaminen on rauhallinen tapahtuma. Siinä saa jutella kaikista ajatuksistaan, ja katsoa kaikessa rauhassa lasta ja lapsen touhuja. Kunnallisella se ultra ei ole mikään fiilistelytuokio vaan ripeä toimenpide jossa katsotaan onko sikiö elinkelpoinen vai tehdäänkö abortti.

Eli jos susta tuntuu että et jaksa kunnallista no-ultraa (eli sikiöseulontaa) odottaa, niin todennäköisesti saat ajan yksityiselle jo tälle viikolle jos haluat. Tää on SUN raskaus, ja SUN lapsi, ja neuvolan palvelut ei mitenkään määritä sitä että miten valmistaudut lapsen tuloon.

Vierailija

Onpa huonosti järjestetty! Meillä täällä "maalla" viikolla 8 ensimmäisen neuvola-aika sekä varhaisultra neuvolalääkärin tekemänä, ihan ilmaiseksi. Onnea on hyvät palvelut :)

Vierailija

Hahha, hyvin tuttuja ajatuksia. Itsellä neuvola viikolla 9 ja mietin juuri tuota etteikö ensin kannattaisi selvittä onko siellä ketään... Mutta tietysti ultra on paljon kalliimpi kuin terkkarikäynti ja veriseulat. Mietin myös varhaisultraa yksityisellä, mutta jäin miettimään että mitäs jos kaikki ei olekaan hyvin - kun "ostaa" pelkän ultran, niin jääkö siinä sitten vähän yksin että mitä nyt, kun ei kuitenkaan varsinaista hoitosuhdetta ole ko lääkäriin... Joo, esikoinen toivottavasti tulossa ja ihan liikaa ajatuksia päässä
😂

Vierailija

Thl:n sivuilta voi tarkistaa minkälaiset käynnit kaikki kunnat ovat sitoutuneet järjestämään raskauden aikana.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat