Ylityöt liukuvassa työssä

Vierailija

Olen vastavalmistunut, työskentelen asiantuntijatyössä ja meilllä on käytössä liukuva työaika. Viikkotyö aikani on 37,5 h. Työ on projektiluontoista, eli joskus saattaa olla enemmän töitä ja joskus vähemmän. Välillä saattaa siis käydä niin, että jonain päivinä on tehtävä pidempiä päiviä, jotta kaikki hommat saadaan dl:ään mennessä tehtyä. Tämä kerryttää saldoa, ja joskus voi sitten pitää lyhempiä päiviä.
Rupesin miettimään, että mitenköhän tuo tilanne oikeastaan menee... liukuva työaika on käsittääkseni sitä varten, että työntekijä voi itse päättää milloin työskentelee, eikä tuollaista varten että silloin kun on paljon töitä voi tehdä pitempää päivää. Ylitöistä kuuluisi saada 50% korvaus tehtyjen tuntien lisäksi, joten tuollainen "tunti-tunnista" ei ole ihan oikein.

Onko täällä muita liukumatyöaikalaisia? Onko teillä ollut puhetta tästä työpaikoilla? Miten asia on järjestetty?

Kommentit (13)

Vierailija

Kyllä meillä ainakin on tarkoitus, että kun tarve on töitä tehdään ja sitten kun ei, niin ollaan pois. Toki se ei onnistu aina, jos on lapset jotka pitää hakea tarhasta yms. mutta mahdollisuuksien mukaan. Ylitöistä pitää erikseen sopia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin on tarkoitus, että kun tarve on töitä tehdään ja sitten kun ei, niin ollaan pois. Toki se ei onnistu aina, jos on lapset jotka pitää hakea tarhasta yms. mutta mahdollisuuksien mukaan. Ylitöistä pitää erikseen sopia.

Onko tuo "kausityö" teille ihan ok? Työntekjiän velvollisuus on tarjota työpanostaan työnantajalle sopimuksen mukaisesti (esim. tuo 37,5 h viikossa). Tämän ajan työntekijä on siis työnantajan käytettävissä - oli töitä tai ei - ja tästä ajasta työntekijälle pitää maksaa. Mikäli työnantaja tarvitsee työpanosta enemmän kuin tuo 37,5 h niin ylimenevältä ajalta pitäisi sitten maksaa ylityökorvaus.
-ap

Vierailija

Mikä tes teillä on käytössä? Monella alalla, esim. tilitoimistoissa, tehdään välillä pitkää päivää ja tunnit täytyy pitää hiljaisempana aikana vapaana, tunti tunnista tietenkin. Ylitöistä ei siis saa edes puhua, kun kaikki on tuota liukumaa. Ei sittenkään, vaikka käskettäisiin lauantaiksi töihin, kun arki-iltojen venymisetkään eivät ole tarpeeksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä tes teillä on käytössä? Monella alalla, esim. tilitoimistoissa, tehdään välillä pitkää päivää ja tunnit täytyy pitää hiljaisempana aikana vapaana, tunti tunnista tietenkin. Ylitöistä ei siis saa edes puhua, kun kaikki on tuota liukumaa. Ei sittenkään, vaikka käskettäisiin lauantaiksi töihin, kun arki-iltojen venymisetkään eivät ole tarpeeksi.

Teknologiateollisuuden tes. Enpä tajunnut sieltä edes katsoa, että varmaanhan se on siellä jotenkin määritelty. Rupesin vaan itse tuota mietiskelemään, kun törmäsin tällaiseen vanhaan artikkeliin:
http://arkisto.lehti.tek.fi/node/1379

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Onko tuo "kausityö" teille ihan ok? Työntekjiän velvollisuus on tarjota työpanostaan työnantajalle sopimuksen mukaisesti (esim. tuo 37,5 h viikossa). Tämän ajan työntekijä on siis työnantajan käytettävissä - oli töitä tai ei - ja tästä ajasta työntekijälle pitää maksaa. Mikäli työnantaja tarvitsee työpanosta enemmän kuin tuo 37,5 h niin ylimenevältä ajalta pitäisi sitten maksaa ylityökorvaus.
-ap

Meillä ei nyt varsinaista kausityötä ole, tai nyt ainakaan kun vaihdoin osastoa, mutta olen aina ollut sen verran lojaali työnantajaa kohtaan, että jos on kiire, niin silloin yrittänyt tehdä pitempää päivää mahdollisuuksien mukaan (joskus tullut sunnuntainakin tekemään pelkkää liukumaa) ja olla sitten taas pois mahdollisuuksien mukaan tai tehdä lyhyempää päivää, joten kyllä se on ollut ihan ok. Kalliiksi se tosin tulee mulle, koska mulla on miehen kanssa sama työpaikka ja se tarkoittaa aina sitä, että kaksi auto starttaa pihasta, kun toinen joutuu tekemään pitempää.

Vierailija

Niinhän se taitaa olla kirjoittamaton sääntö, että liukumaan puitteissa voi vähän teettää ylitöitäkin, pidetään sitten "hiljaisempana" aikana niitä liukumasaldoja pois. Todellisuudessa niitä ei ikinä ehdimpitää ja jos pidät, on sähköposti niin täynnä,,että taas on tehtävä ylitöitä, että selviää niistä tai kollegan on vaihtoehtoisesti taas joustettava kun sinä olet poissa, jolloin taas hänen saldo kasvaa.ja kaikki nykyisin hiljaisesti hyväksyvät kun ovat niin asiantuntijatehtävissä

Vierailija

Olen myös toimistotyössä, jossa liukuva työaika. Tunnit tapissa aika ajoin ja silloin pidän kokonaisen päivän liukumavapaata. Ihanaa kun saa joskus pidettyä "arkivapaan", tulee hoideltua asioitakin ilman ruuhkia.

Vierailija

Meillä työt tehdään silloin kun niitä on, ja hiljaisempana aikana käytetään sitten kertyneitä tunteja pois. Liukumat ovat sellaisia, että jos ei ole erityistä tarvetta, esim. aikaiseksi aamuksi sovittua kokousta, työntekijät voivat itse päättää mihin aikaan tulevat töihin ja kuinka pitkään iltapäivällä jatkavat. Joku tulee vaikka puoli kahdeksaksi ja lähtee siinä puoli neljän paikkeilla, joku taas kymmeneltä ja jatkaa keskimäärin kuuteen. Tai osa tekee osan viikosta vaikka kymmentuntisia päiviä, osan puolta päivää. Palkka maksetaan tuntikortin tuntien mukaan, ylitöitä ei ole viime vuosina ollut tarvettakaan tehdä.

Pieni suunnittelutoimisto on kyseessä. Kohtalaisen tyytyväinen olen siihen ollut, että porukalle on edes ollut töitä läpi tämän laman, eikä ketään ole tarvinnut lomauttaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei sulle mitään övereistä makseta. Oo ilonen, että on edes töitä.

Näinkö se sitten on? Kysehän on kuitenkin työntekijöiden oikeuksista. Mutta voidaan "kyykyttää" ja teettää tuota harmaata työtä, koska työntekijän pitäisi olla vain iloinen siitä että on edes niitä töitä. Ja joku toinen kyllä tulee kyykytettäväksi, jos itse ei siihen suostu?
-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulle mitään övereistä makseta. Oo ilonen, että on edes töitä.

Näinkö se sitten on? Kysehän on kuitenkin työntekijöiden oikeuksista. Mutta voidaan "kyykyttää" ja teettää tuota harmaata työtä, koska työntekijän pitäisi olla vain iloinen siitä että on edes niitä töitä. Ja joku toinen kyllä tulee kyykytettäväksi, jos itse ei siihen suostu?
-ap

Niin mikä tuossa muka on harmaata työtä? Samalla tavoin ta-maksut menevät kaikista palkoista. Ei se mitään harmaata ole. Ja työehtosopimuksen mukaan toimitaan.

Vierailija

Merkitään ylitöiksi kun pomo nimenomaan pyytää tekemään ylitöitä. Liukumat on työntekijän oma asia. JOs liukumiin alkaa kertyä +-saldon, niin sitten pomon kanssa puheeksi milloin niillä voi pitää esim. vapaapäivän tai puolikkaita päiviä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat