Introvertti tai ujo - mitä eroa noilla käsitteillä on?

Vierailija

Sellaista mietiskelen tänään.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

No, esim. minä olen äärimmäinen introvertti mutta en yhtään ujo. Introverttiys tarkoittaa oman tilan ja yksinäisyyden kaipuuta, sitä että saa yksinäisyydestä voimaa ja taas kuluttaa sitä sosiaalisissa tilanteissa (jopa mukavissa sellaisissa). Ujous taas tarkoittaa sitä että kun haluaisi olla sosiaalinen, niin jännittää, ja joutuu ehkä vähän tarkkailemaan sivusta ennen kuin uskaltaa tutustua muihin tai kommentoida tilaisuudessa. 

Meikäläinen on käytännössä erakko, lukuun ottamatta sitä että töissä käyn, koska olen niin äärimmäinen introvertti että en kaipaa lainkaan toisten seuraa. Mutta ujo en todellakaan ole, vaan silloin kun on pakko kohdata ihmisiä, olen jopa sellainen ärsyttävä päällepuhuva räpättäjä.

Vierailija

Introvertti ei välitä toisten ihmisten seurasta vaan on mieluummin yksin. Ujo ihminen välittää, mutta ei uskalla olla oma itsensä isossa porukassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Introvertti ei välttämättä ole ujo, mutta ujo on aina introvertti.

Ei todellakaan ole näin, valitettavasti. On paljon ekstrovertteja ujoja, jotka kärsivät paljon ujoudestaan juuri siksi, että kun he ekstroverttiytensä takia kaipaisivat paljon sosiaalisuutta, mutta ujous estää sen. Introvertti ujo kärsii ujoudestaan yleensä paljon vähemmän, jos lainkaan.

Vierailija

Paremminkin, mitä yhteistä niillä on? Ujo jännittää sosiaalisissa tilanteissa. Introverttius on aivan eri asia.

Vierailija

Mä olen introvertti, mietin ja pohdin asiat paremmin rauhassa itsekseni. Häiriinnyn hälinässä. Ujo en ole pätkääkään. Avaisko tää?

Vierailija

Ujo haluaisi parantua ja periaatteessa parantuminen on mahdollista. Introverttiys on pysyvää, kuten vaikka asperger

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ujo haluaisi parantua ja periaatteessa parantuminen on mahdollista. Introverttiys on pysyvää, kuten vaikka asperger

Ei kaikki ujot muuten halua "parantua". Moni ujo hyväksyy ujouden yhtenä piirteenään eikä pidä sitä minkäänlaisena ongelmana josta pitäisi parantua. 

Ja vaikka introverttiyttä voi siinä mielessä rinnastaa aspergeriin että se on yhtä lailla pysyvää, niin vähän arveluttava rinnastus on, siinä mielessä kun introverttiys kuitenkin on ihan normaali ominaisuus eikä mikään poikkeama tai sairaus. Kolmasosa ihmisistä on introverttejä tutkimusten mukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi ekstroverttiys olisi mikään normi, jota pitäisi tavoitella?

Vierailija

Introvertti ei käsittääkseni erityisesti nauti muiden ihmisten seurasta, vaan saa energiansa yksin tai perheen kanssa oleskelelusta. Introvertti voi kuitenkin olla sosiaalisesti taitava ja hänellä voi olla laajakin sosiaalinen verkosto, vaikka kanssakäyminen väsyttää.

Ujot ovat varmaankin monesti introverttejä, mutta mielestäni ujouteen liittyy myös jonkinlainen "lukkoon meneminen" (etenkin vieraiden) ihmisten kanssa. Siis että jännittää tilanteita, ei uskalla juurikaan puhua jne.

Myös sosiaalisuus/ekstroverttius ja sosiaaliset taidot ovat eri asia.

Vierailija

Hyvin selkeytätte ajatuksiani. Itse olen ujo ja introvertti, mutta en niin vahvasti kuin moni muu. Ja olen iän myötä oppinut pääsemään ujouden yli niissä tilanteissa, missä se on tarpeen. Halusin nyt päästä aiheen juurille, etten ajattelisi niin subjektiivisesti. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Introvertti ei välttämättä ole ujo, mutta ujo on aina introvertti.

Ei pidä paikkansa. Itse olen ujohko ekstrovertti.

Vierailija

Kerran vastaavassa ujo vs. introvertti -keskustelussa tämä aika hyvin avautui puhelinsoittojen yhteydessä. Ujo ilahtuu, jos kaveri soittaa, mutta saattaa arastella soittaa kaverille vaikka olisi asiaakin. Introvertti häiriintyy, jos kaveri soittaa, mutta ei arastele soittaa kaverille, jos on asiaa. Näin kärjistettynä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksi ekstroverttiys olisi mikään normi, jota pitäisi tavoitella?

Niinpä! Minä olen introvertti ja haluankin olla. En ole itse ujo, mutta ujot eivät minusta tarvitse mitään parantumista, ennemminkin rasittavat "ulospäinsuuntautuneet" ekstrovertit voisivat mennä johonkin terapiaan...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat