Kokemuksia ravitsemusterapiasta?

Vieras

Onko kellään kokemusta ravitsemusterapeutilla käymisestä? Kävin itse muutaman kerran ja sain kyllä neuvoja ruokailuun liittyen, mutta tuntui, että jotain aika oleellista jäi puuttumaan. Olisin odottanut esimerkiksi sitä, että käsittelisimme tarkemmin, _miksi_ minulla on ongelmia syömisen kanssa. Eikö se kuitenkin ole ongelman ydin? Jos siis paino-ongelmaa (suuntaan tai toiseen) hoidetaan pelkillä ohjeilla ravinnon laadusta tai määrästä, eikö se ole aika yksipuolista? En todellakaan tarkoita, että kaikki ravitsemusterapeutit toimisivat näin ja jäinkin ihmettelemään asiaa. Jos linjoilla on ravitsemusterapeutteja, otan mielelläni heiltäkin kommentteja.

Kommentit (6)

Vierailija

No otan nyt ensin selvää käsitteistä. Ravitsemusterapeutti on yliopisto koulutus, ja valviran laillistama nimike. (Kun taas ravintoterapeutti ei ole). Tämän henkilön tehtävänä on tarjota sinulle neuvoja ruokavalion suhteen. Esim kun laihdutat. Taikka jos on niukka ruokavalio sairauden/allergian takia, ravitsemusterapeutti neuvoo, mitä vitamiini yms. valmisteita olisi hyvä syödä.

Jos tarvitset terapiaa, tulee sinun etsiä psykologi käsiin, joka voi antaa terapiaa ja etsiä syitä ylipainoon.

Vierailija

Minä kävin jotain 5 kertaa, syynä laihdutus joka ei omin avuin ottanut sujuakseen.

Eka kerta oli positiivinen yllätys. Ravitsemusterapeutti laati tehokkaasti ja nopeasti minulle päiväsyömisten rungon, joka otti huomioon myös sen etten halua syödä aamupalaa enkä välipaloja. Mistään ei tarvinnut täysin kieltäytyä, kasviksia vaan lisättiin reilusti ja proteiiniakin. 

No, alkuun paino lähti hyvin laskemaan, mutta sitten kävi kuten aina: arki iski ja itsekuri loppui. Alkoi mennä suklaapatukkaa silloin ja muutamaa olutta tällöin. Paino lopetti laskemisen kun en enää pysysynyt tiukasti dieetissä. Seuraavalla vastaanotolla valittelin tätä ongelmaa että kun en mitään dieettiä pysty noudattamaan montaa viikkoa, ja mulle laitettiin sallittu kohtuullisen herkuttelun päivä, siksi että jos ongelmat johtuisivat liiasta tiukkuudesta jota vastaan mieli kapinoi. 

Kohtuullisen herkuttelun päivät lipesivät kuitenkin täysin käsistä. Niistä tuli mässäyksen ja viinantissuttelun viikkoja, joiden jälkeen yritin paastota että saisin kilot pois. Paasto taas lisäsi ahmimishalua, ja ahmiminen pakotti paastoamaan, ja siinä sitä oltiin taas. Paino pysyi ennallaan vain koska paastosin aina ahminnan jälkeen. Tunnustin tämän ravitsemusterapeutille, ja hän totesi että nyt pahin ongelma ei ole paino vaan esiin tullut syömishäiriöinen käytös, joka oli aivan uutta minulla. Minun pitäisi yrittää saada ahmimiskäytös pois sillä että en enää yritä edes laihtua toistaiseksi, vaan opettelen vaan syömään sallivasti. Pahimmasta ahmimis-paasto-jojoilusta pääsin parissa kuukaudessa, mutta koko tuon ajan lihoin koska estääkseni ahmimishimot minun oli syötävä paljon ja myös herkkuja päivittäin. 

Sitten kun taas olin tasapainossa syömisen kanssa, päätettiin ravitsemusterapeutin kanssa että nyt voisi alkaa hitaasti ja varovasti laihduttaa, mutta mielellään vain pari sataa grammaa viikossa, koska kerran on taipumusta ahmimiseen jos kokee miinunkaloreita ja nälkää. Tuntui hyvältä muuten, paitsi että sitten muutaman viikon täydellisen suorituksen jälkeen tuli juhlat, joissa söin ja join kunnolla. Seuraavana päivänä vähän darramässyä vielä .Lopputulos: olin lihonut takaisin kaiken mitä 3 viikossa olin hitaasti laihtunut. Tässä vaiheessa alkoi jo luovutusmieliala olla niin vahva että kaikki yritykset oli puolitehoisia. KÄvin vielä kerran ravitsemusterapeutilla, mutta hänellä ei ollut oikein keinoja auttaa, koska oma motivaationi oli liian alhainen. 

Vierailija

Vieras kirjoitti:
Olisin odottanut esimerkiksi sitä, että käsittelisimme tarkemmin, _miksi_ minulla on ongelmia syömisen kanssa. Eikö se kuitenkin ole ongelman ydin? Jos siis paino-ongelmaa (suuntaan tai toiseen) hoidetaan pelkillä ohjeilla ravinnon laadusta tai määrästä, eikö se ole aika yksipuolista?

Kyseessä on ravitsemusterapeutti/ravintoterapeutti, ei psykologi. Jos haluat keskustelua siitä miksi sinulla on syömisen kanssa ongelmia, mene psykologille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Olisin odottanut esimerkiksi sitä, että käsittelisimme tarkemmin, _miksi_ minulla on ongelmia syömisen kanssa. Eikö se kuitenkin ole ongelman ydin? Jos siis paino-ongelmaa (suuntaan tai toiseen) hoidetaan pelkillä ohjeilla ravinnon laadusta tai määrästä, eikö se ole aika yksipuolista?

Kyseessä on ravitsemusterapeutti/ravintoterapeutti, ei psykologi. Jos haluat keskustelua siitä miksi sinulla on syömisen kanssa ongelmia, mene psykologille.

Kyllähän hyvä ravitsemusterapeutti osaa ottaa huomioon myös sen, miksi syöminen on vaikeaa. Ei siellä vastaanotolla tietenkään mitään äititraumoja ole tarkoitus alkaa purkamaan, mutta myös psyykkisen voinnin huomiointi kuuluu aika olennaisella tavalla syömishäiriön hoitoon.

Uusimmat

Suosituimmat