Veren ja liman ulostaminen

Vierailija

Muutaman viikon olen jo tätä jaksanut katsella mutta enää en jaksa. Pari päivää olin täysin vesiripulilla, jonka jälkeen uloste on ollut kiinteämpää mutta ilmavaivoja on PALJON ja kun ilmaa päästää ulos, tulee mukana limaa ja verta. Välillä alavatsaa koskee kovasti ja välillä taas iskee närästys järkyttävillä vatsakivuilla (koskaan ennen ei ole närästänyt!). Oireet ovat pahimmillaan aamulla ja ennen nukkumaanmenoa. Päivisin ei oireita pahemmin ole, koska välttelen syömistä mutta jos jotain syön, saattaa tulla kiire vessaan kesken syömisen... Tulee tunne, että pakko päästä vessaan tai tulee paska housuun mutta peräpäästä ei tule muuta kuin ilmaa ja ilman mukana tuota limaa (ja verta, riippuu kuinka mones vessakäynti...).

Viimeksi samoja oireita oli kun söin antibioottikuurin. Olin muutama viikko sitten eräässä tapahtumassa jossa söin kanaruoan ja oireet alkoivat parin päivän päästä. En tiedä voiko tuolla olla mitään tekemistä oireiden kanssa, koska ystäväni söi samaa ruokaa eikä hänelle tullut mitään oireita...

Ennen kuin kukaan tulee heittämään "mene lääkäriin"- kommenttia, niin lääkäriaika on jo varattuna. Haluan vain purkaa ärsytystäni tai jos jollakin sattuisi olemaan vastaavasta kokemusta tai tietoa mitä tämä voisi olla. :(

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla oli samat oireet ja sen aiheutti clostridium http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk008...

Testattu, mutta ei löytynyt ulosteesta kyseistä bakteeria ja antibioottikuuristakin on reilu puoli vuotta :/ Silloin kerrottiin vain, että antibioottikuuri on todennäköisesti sekoittanut suoliston bakteerikannan eikä ole mitään vakavaa. Mutta nyt on taas samat oireet ilman antibioottikuurin syömistä... ap

Vierailija

Itselläni samat oireet, ja kolonoskopian jälkeen selvä diagnoosi: Colitis ulcerosa.

Kannattaa yrittää paksusuolentähystykseen vaikka se on epämielyttävä tutkimus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itselläni samat oireet, ja kolonoskopian jälkeen selvä diagnoosi: Colitis ulcerosa.

Oliko sulla jatkuvasti samoja oireita vai vain kausittain? Tämä taitaa olla itselläni kolmas kerta, kun on näitä oireita ja nämäkin kerrat ovat tapahtuneet 5 vuoden sisällä. 2/3 kertaa ovat olleet tässä reilun puolen vuoden sisällä.

Vierailija

Minulla on samansuuntaisia oireita. Verta (kirkasta) tulee toisinaan. Välillä voi mennä viikkoja käytännössä ilman, välillä taas joka kerralla pönttö on punainen.

Kävin juuri kolonoskopiassa. Ei löytynyt mitään erikoista. Ei edes sisäisiä pukamia tai haavaumaa o_O

Ihme juttuja nämä. Kysyin lääkäriltä ruokavalion vaikutuksista, mutta sanoi ettei se vaikuta veren tuloon kun suoli on kunnossa (kunnossa? Miksi tuntuu, ettei se toimi koskaan kunnolla)

Vierailija

Ap, pyydä lääkäriltä lähete suolitähystykseen. Siinä selviää ainakin se, onko kyseessä colitis ulcerosa tai crohnin tauti (saman tyyppiset oireet). Ei kannata yhtään pitkittää tähystykseen menoa. Nuo suolitaudit pahenevat ilman asianmukaista hoitoa. Kyseessä siis suolen limakalvon tulehdus ja nuo ovat kroonisia tauteja, joita pidetään tasapainossa lääkkein.

Ennen tähystystä pitää edellispäivänä juoda tietty määrä lääkärin ohjeen mukaan suolen tyhjennysainetta, ja jos se on Colonsteril, suosittelen aloittamaan muutamaa tuntia aikaisemmin, mitä ohjeessa on, että ehdit nukkumaan vielä. Itselläni meni aamuneljään, kunnes neste oli juotu, kaikki 3 litraa (vai oliko silloin 4 ?).

Tähystys voi käsittää joko vain vasemman kylkesi puolen paksusuolen tai koko paksusuolen, joka kulkee alhaalta vasemmalta ylös ja ylävatsan poikki oikealle kyljelle ja siitä alas umpisuolen mutkaan, josta alkaa ohutsuoli. Lyhyt tähystys on sigmoideoskopia ja pitempi kolonoskopia, ja tähystyksen aikana lääkäri ottaa muutaman koepalan, jota toimenpidettä tuskin edes huomaat.

Paras ottaa reipas asenne ja mennä rohkeasti kuulostelen, mukailla toimenpidettä lääkärin ohjeiden mukaan ja näin auttaa toimenpiteen nopeutumisessa. Lyhimmillään kesto on 5 minuuttia, pisimmillään joitakin kymmeniä minuutteja.

Tähystyksessä selviää paljon asioita, joten kannattaa pyrkiä siihen, jos on tuollaiset oireet. Koepaloilla varmistuu diagnoosi ja myös tulee tutkituksi mahdolliset syövän esiasteetkin.

Minulla cu alkoi vuotta aiemmin juuri ap:n kuvaamin oirein. Oireet loppuivat, mutta alkoivat pahempina puolen vuoden päästä. Silloinkaan en vielä mennyt lääkäriin, mutta parin kuukauden päästä olin jo ensiavussa ja siitä suoraan tähystyksessä, sillä en voinut enää syödä yhtään mitään ja vessassa juoksin veriripulilla jopa viiden minuutin välein.

Ap, Sinun oireesi voivat viitata myös salmonellaan, jos kana, jota söit, oli Sinun osaltasi pilaantunut. Jos clostridium on jo tutkittu, niin oletan, että salmonella on myös. Nämä, samoin kuin cu ja crohn, voivat aiheuttaa lisäoireina niveloireita, kipuja, turpoamista, nestekertymiä. Siksikin lääkärin tutkimukset ovat nyt paikallaan!

Vierailija

Mulla oli samanlaista veren ja liman ulostamista ja tähystyksessä löytyikin peräsuolesta isohko kasvain. En halua pelotella, mutta syöpä voi olla nuorella ja muuten terveelläkin, minullakaan ei noiden lisäksi ollut muita oireita, kun edestakaisin sahaava hemoglobiini, kun kasvain vuosi verta. Mutta toisaalta jos sinulla on tuo vaiva ollut jo useamman vuoden ilman muita oireita niin kyse on varmaan jostain muusta :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Oliko sulla jatkuvasti samoja oireita vai vain kausittain? Tämä taitaa olla itselläni kolmas kerta, kun on näitä oireita ja nämäkin kerrat ovat tapahtuneet 5 vuoden sisällä. 2/3 kertaa ovat olleet tässä reilun puolen vuoden sisällä.

Mäkin veikkaisin oireiden puolesta colitis ulcerosaa... Kuulostaa sen verran tutulle. Ja joo, voi hyvinkin olla kausittaista, parempia oireettomia hetkiä ja sitten pahenemisvaiheita. Lääkärissä selviää, koita päästä tähystykseen mahdollisimman pian, niin saat taudin hoitoon. Tsemppiä!

Vierailija

10, kiitos kattavasta viestistä! Ensimmäisen kerran vastaavat oireet olivat tosiaan reilu viisi vuotta sitten, jolloin elämäni oli melko stressaavaa - ylioppilaskirjoitukset, pääsykokeisiin lukemiset jne. Lukion loppuessa oireet hävisivät. Seuraavan kerran oireet ilmenivät taas viime kesänä tuhdin antibioottikuurin jälkeen ja "läpipaskomisesta" kärsittiin pitkään. Tuolloin testattiin olisiko Clostridium difficile kyseessä, mutta ei ollut ja asia kuitattiin bakteeritasapainon heittelystä. "Maitohappobakteereja naamaan niin homma paranee" sanoi lääkäri...

Te joilla on todettu CU, mitä muita oireita on ollut? Minulla on pääosin nuo ilmavaivat (ihan oikeasti, sitä ilmaa kertyy suolistoon ihan älyttömästi), lima sekä veren tulo (ja nämäkin tulevat aina kun päästelee kaasuja pöntöllä). Tuo limakin on pääosin vaaleanruskeata, omituisen hajuista ja joskus siihen on sekoittunut verta - pääosin silloin kun vessassa tulee ravattua useammin tai ponnistettua hieman kovemmin. Esimerkiksi tänään olen ulostanut kerran normaalia ulostetta ja loput 15 kertaa on tullut ainoastaan tuota lima-verisekoitusta. :(

Hieman alkoi nyt hirvittämään nämä viestit mutta en jaksa enää ihmetellä tätä asiaa kotona. Toivottavasti lääkärissä selviäisi jotakin.

Vierailija

Mee lääkäriin. Annat kakkanäytteen ja se kertoo jo paljon. Sen jälkeen tehdään jatko. Onko sitten antibioottikuuri/ulosteensiirto/tähystys. Epäilen että sulla on clostridium difficile

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat