100 euroa rahaa loppukuuksi, vinkkejä ruokaostoksille?

Vierailija

Miehen pomo ilmoitti joulun aikana alle viikon varoitusajalla, ettei töitä yllättäen riitäkään ja mies joutui näin ollen olemaan kaksi viikkoa palkattomalla vapaalla. Emme olleet osanneet varautua tuohon yhtään, vaan käytimme ennen joulua paljon rahaa. Ettei asiat menisi turhan helpoiksi, tuli nyt vuoden alkuun muutama iso lasku, joiden lisäksi rahaa meni kummityttöjeni synttärilahjoihin. Kaikkien laskujen jälkeen meillä on loppukuuksi reilu 100 euroa rahaa.

Pakkasesta löytyy jonkin verran lihaa (kanankoipia, broilerisuikaleita pari pakettia, hot wingsejä ja possusuikaleita), joten uskoisin meidän pärjäävän ihan hyvin. Tarkoituksena olisi siis keksiä jotain mahdollisimman edullisesti taittuvia aterioita tuleviksi viikoiksi. Itse olen melko pieniruokainen, mutta miehellä on tapana ahtaa itseensä hervottomia aterioita kun tekee ruumiillista työtä ja urheilee. Keksisiköhän kukaan siis esim. mitään ruokia, joita saisi valmistettua suhteellisen ison määrän halvoilla raaka-aineilla? Kaikki ihan perusruoatkin kiinnostavat, tarkoituksena olisi siis suunnitella ja ostaa valmiiksi koko loppukuukauden ruoat.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Tuolla rahalla ei tartte antaa mitään kummempia vinkkejä kun jätätte sisäfileet ja hummerit ostamatta niin johan riittää ja jää säästöönkin jotain :)

Vierailija

Keitto- ja laatikkoruokia, joita syö ainakin parin päivän aikana. Mikäli käytätte viljatuotteita, niin leivo itse leivät/sämpylät. Syökää puuroa muutamana päivänä.

Vierailija

Jos ehditte haudutella, niin kaalilaatikko. Erityisen hyvää tulee kun käyttää ohraa eikä riisiä. Jauhelihan voi halutessaan korvata soijarouheella; se on halpaa.

Vierailija

Ne samat vanhat konstit: patoja, laatikoita ja keittoja kotimaisista juureksista, kuivatuista pavuista ja linsseistä; leipokaa leipä itse. Onko teitä vain kaksi? Kuun vaihteeseen on vajaa kaksi vkoa, joten ei hätää, kun pakkasestakin löytyy aineksia. Ehdota miehelle tilapäistä vyön kiristystä.

Vierailija

Minulla on isoruokainen puntinnostaja mies ja teinikäinen urheileva poika ja ruokaa kuluu. Tosin 100 euroa on meillä sen verran tiukka budjetti, että lainaisin varmaan joltain 50 euroa.

Seuraavat on hyviä näläntappoaseita:

-uuniohrapuuro ja mustikkakeitto (jos pakkasessasi on marjoja)

- keitetyt perunat ja makkarakastike (keitä kerralla 2,5 kiloa ja ruskea peruskastike)

- nakki/makkarapyttipannu seuraavana päivänä (osta sitä halvinta nakkia tai uunilenkkiä)

- nakki-makkara-hernemaissipaprikapöperö, joka nautitaan ketsupin ja porkkanaraasteen kanssa

- Hernekeitto, itse tehty ja laita sinne kiehumaan halvinta sikanautajauhelihaa haarukalla murustaen. Riittää yleensä 2 päivää

- Laita 3 dl riisiä uunivuokaan, 0,75 tl suolaa, sekaan hernemaissipaprikapussi, murusta joukkoon kanaliemikuutio ja currya ja 7 dl vettä, ja ne kanankoivet siihen päälle ja uuniin 175 astetta pari tuntia

- Jos riisiä jäi yli, osta paketti pakastepinaattia, paista isoja lettuja ja täytä ne riisillä, syödään ruisleivän kanssa.

- ranskanpotut ja kalapuikot

Vierailija

Jostain itämaisesta liikkeistä erilaisia linssejä, ei jää paljon kilohintaa ja ravintoarvot on hyviä. Esim punaisilla linssillä saa jatkettua aika montaa eri ruokalajia ja täyttää mahaa mukavasti. Eikä tarvi tehä pelkkää kasvisruokaa, hyvin uppoo esim jauhelihan sekaan:) saa niitä marketeissakin toki mut hitusen kalliimmalla.

Vierailija

Iso kiitos vinkeistä! Tiedän kyllä hyvin, että monet joutuvat pärjäämään vähemmälläkin, enhän mä täällä rahanpuutettani ulissut vaan pyytelin ruokavinkkejä kun nyt joudumme poikkeuksellisesti elämään loppukuun eri tavalla kuin mihin olemme tottuneet. Emme ole erityisen kiinnostuneita ruoanlaitosta kumpikaan, vaan ostamme yleensä valtaosan ruoasta valmiina, ja sehän nyt tulee luonnollisesti kalliimmaksi kuin itse tekeminen. Tarkoituksena on kyllä alkaa kokkailemaan muutenkin enemmän, joten ehkäpä tämä tuli nyt ihan hyvään saumaan. :)  Ja tuohon mieheen uppoaa siis oikeasti tosi paljon ruokaa, hän syö isoja aterioita monta kertaa päivässä ja kittaa hervottomia määriä maitoa, jonka lisäksi vielä sitten valittelee nälkäänsä ellei saa rahkaa tai muuta vastaavaa välipalaa aterioiden välillä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on isoruokainen puntinnostaja mies ja teinikäinen urheileva poika ja ruokaa kuluu. Tosin 100 euroa on meillä sen verran tiukka budjetti, että lainaisin varmaan joltain 50 euroa.

Seuraavat on hyviä näläntappoaseita:

-uuniohrapuuro ja mustikkakeitto (jos pakkasessasi on marjoja)

- keitetyt perunat ja makkarakastike (keitä kerralla 2,5 kiloa ja ruskea peruskastike)

- nakki/makkarapyttipannu seuraavana päivänä (osta sitä halvinta nakkia tai uunilenkkiä)

- nakki-makkara-hernemaissipaprikapöperö, joka nautitaan ketsupin ja porkkanaraasteen kanssa

- Hernekeitto, itse tehty ja laita sinne kiehumaan halvinta sikanautajauhelihaa haarukalla murustaen. Riittää yleensä 2 päivää

- Laita 3 dl riisiä uunivuokaan, 0,75 tl suolaa, sekaan hernemaissipaprikapussi, murusta joukkoon kanaliemikuutio ja currya ja 7 dl vettä, ja ne kanankoivet siihen päälle ja uuniin 175 astetta pari tuntia

- Jos riisiä jäi yli, osta paketti pakastepinaattia, paista isoja lettuja ja täytä ne riisillä, syödään ruisleivän kanssa.

- ranskanpotut ja kalapuikot

Huh.. Itse olen normaalipainoinen nainen, joka ei harrasta urheilua. Vedän helposti yksinäni paketin kalapuikkoja ja nälkä on kova hetken päästä. Nakkiruoatkin semmoisia, että santsaan lisää. Riittääkö tuommoiset hemapa-nakkisörsselit rautaa nostaville?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat