Kuinka paljon uitte kerralla

Vierailija

Miten altaassa edes treenataan mielekkäästi? Uidaan matkaa yhdellä tyylillä vai eri tyylejä intervallilla?

Kommentit (4)

Vierailija

Mulle uinti palauttava harjoitus ja lähinnä venyttelyä. Uin kilsan niin että 100m reipasta vapaata ja 50m kevyttä rinulia. Aikaa menee 21min. Käyn usein lenkin jälkeen uimassa tuon.

Vierailija

Mulle riittää yksi kilometri yleensä kerralla, uin rintauintia suurimman osan ja lopuksi vähän matkaa selkää (jos ei altaassa ole kovin täyttä). 

Olen 58-vuotias kuntoilija, uinnin lisäksi hölkkään, tanssin, vesijumppaan ja sauvakävelen sekä pyöräilen ja sienestän. Kotona teen pientä jumppatreeniä ja käyn joogassa. Kuntosali on muuttunut haasteelliseksi, kun on niin paljon kiellettyjä tekemisiä nivelten ja sidekudosten erinäisten ongelmien vuoksi. Helposti itsensä satuttaa siellä.  Tarttis oikeastaan joka kerta olla se fyssari siinä vieressä, ja siihen ei kyllä riitä rahat eikä viitsiminenkään, helpompi pysyä poissa.

Pointtini ehkä tuohon aloittajan kyselyyn on, että se mikä riittää riippuu ihan siitä mikä on peruskunto, ominaisuudet ja mitä ollaan hakemassa. Treeni voi olla treeniä ulkonäön ominaisuuksien "parantamiseksi", oman terveyden ylläpitämiseksi, kuntoutumiseksi tai huippu-uimarin tavoitteiden (olympiamitalin) saavuttamiseksi.

Vierailija

Jostain uintiseuran sivuilta saattaa saada hyviä treenivinkkejä. Juoksutreeniohjeitakin voi soveltaa.

Tasaisen kovaa uiminen ei pitemmän päälle kauheasti kehitä. Intervalleja esim. 300 m kovia vetoja, välissä aina palautumistauko. Tai vetoja niin että kiihdyttää vauhtia loppua kohti. Uintiräpylöillä tai käsikapineilla voi potkuja/vetoja tehostaa. Eri tyylien vaihtelua tietysti.

Itse uin 800-1600 m kerralla riippuen paljonko aikaa on ja onko radalla ruuhkaa.

Uusimmat

Suosituimmat