Keille kaikille nuo sosiaaliavustukset ja muut tuet menevät Suomessa? Meidän verorahoista siis?

Vierailija

Tarkennan ensin että nyt en tarkoita mitään eläkeläisten eläkkeitä enkä opiskelijoiden opintotukia vaan sosiaaliavustuksia ja lisiä. Kenelle meidän työssäkäyvien verorahat menevät lopulta sosiaaliavustuksina täällä Suomessa?

Töissä tuli vaan puhetta, yksi väitti että suuri osa menee alkoholisteille ja narkkareille ja muille vastaaville työkyvyttömille, toinen että maahanmuuttajille, kolmas että ne menee niille sairaseläkkeelle jääneille alle 30-vuotiaille nuorille joilla käytöshäiriöitä kun eivät saa kovapalkkaisia pomon paikkoja heti valmistuttuaan, neljäs että yksinhuoltajille ja vastaaville joilla ei miehiä ja joilla saattaa olla lapsia monen eri miehen kanssa vaikka ovat yksin.
Jäin vaan ihmettelemään että miksi noin erilaisia näkemyksiä ja vastauksia.

Oliko jossain jotain julkista tietoa asiasta, ja jossa olisi eritelty nämä ns. kohderyhmät?

Sivut

Kommentit (62)

Vierailija

Tällä hetkellä suuri osa verotuloista on mennyt Euroopan keskuspankin tukemiseen, jotta lainojen korot on saatu pidettyä alhaalla. Muutama vuosi sitten summa oli niin massiivinen, että se vastasi koko sosiaalisektoria. 

Vierailija

Tällä hetkellä tilanne on se, että ne, joilla menee hyvin, saavat välillisesti massiiviset valtion tuet siihen että voivat puoli - ilmaisella rahalla lisätä omaisuuttaan (eli lainojen korot ovat erittäin alhaalla). Tämä on tässä taloustilanteessa täysin keinotekoinen tilanne ja tätä ylläpidetään kalliilla rahalla .Tämä on hyshys, pitäähän kunnon ihmisen saada yhteiskunnalta yhtä ja toista ilmaisen koulutuksen ja puoli-ilmaisen terveydenhuollon lisäksi. Hän on arvokas ihminen, hän on sen ansainnut.

Niiltä, joilla menee heikommin, voi sen sijaan ottaa reilulla kädellä. Mitä ovat vanhoja tai nuoria tai sairaita tai työttömiä. Nehän tän maan ajaa perikatoon, ei suinkaan se, että yritykset mieluummin jakavat osinkoja kuin investoivat, tai että talouselämä ei kykene ennakointiin. Tämä ei ole tabu, jos köyhä on tottunut pärjäämään vähällä niin pärjää varmaan taas vähän vähemmälläkin. Nämä ihmiset eivät ole yhtä arvokkaita kuin ne, joilla menee paremmin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Maatalousloisille menee ainakin noin 6 miljardia euroa verorahoja.

Ilman näitä ei Suomessa maatalous kannata. Kaupoissa halpuutetaan vaan hintoja ja tuottajille maksetaan yhä vähemmän. Voihan ne leikata poiskin, mutta sitten saadaan Saksasta ja Ruotsista tuotua antibioottimaitoa. Namnam. Ei ihme, ettei enää antibiootit tehoa ihmisiin.

Vierailija

Hyvä kysymys! Vastaus löytyy täältä:

http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/minne-ne-verorahat-menevat-...

Fiksumpi huomaa, että yritystukia maksetaan myös listautuneille yrityksille. Mitä se tarkoittaa? Tarkoittaa sitä, että osakkeenomistajien taskut täyttyy tukiaisista, puhumattakaan johtoportaan jättitaskuista.

Yrityksiä pitää toki tukia, mutta ei enää voitollisia. Mitä järkeä siinä on? Tuokin raha pistettäisiin pieniin ja potentiaalisiin uusiin tulokkaisiin niin tämä maa vois joskus noustakin. Mutta hyväveli-systeemi rehottaa.

Vierailija

"Suurimmat yksittäiset saajat olivat viime vuonna Tuuliwatti (25,8 miljoonaa euroa), Viking Line (24,5), Tallink Silja (14,2), Finnlines (12,5), Nokia (10,3), Fortum (9,8), Neste Shipping (6,5) ja Rajakiiri (5,8)."

Miksi hitossa ryyppyristeilyjä, jotka työllistää ruotsalaisia ja Ahvenanmaalaisia, tuetaan melkein 50 miljoonalla eurolla vuodessa? :O :O

Eikö tässä maassa olisi tässä tilanteessa tärkeämpiäkin kohteita :D Ei helvetti tää touhu tuntuu vaan sitä järjettömämmältä, mitä enemmän siitä joutuu tietämään. Ei ihme että tää maa on suonsilmässä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maatalousloisille menee ainakin noin 6 miljardia euroa verorahoja.

Ilman näitä ei Suomessa maatalous kannata. Kaupoissa halpuutetaan vaan hintoja ja tuottajille maksetaan yhä vähemmän. Voihan ne leikata poiskin, mutta sitten saadaan Saksasta ja Ruotsista tuotua antibioottimaitoa. Namnam. Ei ihme, ettei enää antibiootit tehoa ihmisiin.

Miksi ihmeessä kannattamatonta toimintaa pitäisi tukea? Kannatamaton toiminta joko tehdään kannattavaksi tai lopetetaan. Siihen ei syydetä vuodessa 6 miljardia.

Vierailija

Lapsilisät taitaa olla isoin.

Että sinä yh, saat enemmän yhteiskunnan sosiaalitukia kuin minä, vaikka olen työtön..

työllisetidiootit

En tajua tuota työttömien haukkumista kun töitä ei vaan riitä kaikille! Pitäisikö minunkin kuolla nälkään koska olen työtön luuseri ja en saisi kuluttaa yhteiskunnan varoja? Olen ylioppilas ja omistan ammatin, mutta töitä ei tältä alueelta löydy. Luuletteko oikeasti että on kivaa elää kun jää noin 100e kuussa rahaa laskujen jälkeen? Jos työssäkäynti risoo niin paljon että pitää haukkua kaikkia työttömiä luusereiksi niin jääkää työttömiksi niin me oikeasti töihin haluavat pääsemme töihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Että sinä yh, saat enemmän yhteiskunnan sosiaalitukia kuin minä, vaikka olen työtön..

Niitä saa myös muut kuin yh:t, ihan ydinperheetkin, kun vaan on lapsi. Sun äitiskin on sitä saanut, tai isäs. Että kyllä sutkin on niillä ruokittu. Suu suppuun loinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan mulle, t: kahden lapsen työssäkäyvä yh.

Lisätään tähän vielä se, että maksan kuukaudessa enemmän veroja, kuin mitä lapsilisinä saan. Kuinka moni työtön maksaa veroja enemmän kuin mitä työttömyyskorvauksena saa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niitä saa myös muut kuin yh:t, ihan ydinperheetkin, kun vaan on lapsi. Sun äitiskin on sitä saanut, tai isäs. Että kyllä sutkin on niillä ruokittu. Suu suppuun loinen.

Hohhoijakkaa, kun on kypsää...

No sehän tässä juuri oli pointti; sosiaalituet ei ole mitään saamattomien lahjoja taivaasta, vaan me kaikki saadaan niitä, ja paljon. Jos on muutama muksu ja hyödyntää kotitalousvähennystä, niin on tullut kalliimmaksi yhteiskunnalle, kuin joku satunnainen työtön.

Koska tarkoitus on sama; saada toimintakykyä ja toimintakykyisiä ihmisiä, jotka kuluttaa, on tyytyväisiä elämäänsä eikä ryhdy rosvoiksi tai vedä itteään jojoon. Maksan mielelläni veroja, ja niiden ongelma ei ole se että niitä pistetään toimeentulotukiin, vaan esim. juurikin yritystukiin jolloin jo valmiiksi rikkaille menee vielä lisää rahaa.

Ei nokita toisiamme, vaan katsotaan sinne, missä ongelmat oikeasti ovat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat