Onko teillä kellään turvakieltoa

Vierailija

Kuinka paljon se vaikeuttaa elämäänne?

Olen hakemassa opiskelemaan, ja pian työskentelemään, alalle jolla luullakseni monella tuo on tai ainakin olisi perusteltua olla.

Kommentit (11)

Vierailija

Matkapuhelinliittymän vaihtaminen operaattorilta toiselle oli yllättävän vaikeaa - minulla on siis turvakielto. Lisäksi esim nettiostosten tekeminen on hyvin rajattua, koska nettikaupat tarkistaa henkilötietoja väestörekisterijärjestelmästä mutta eivät pääse käsiksi turvakieltoasiakkaiden tietoihin. Tilille/laskulle/luotolle en ole voinut enää tilata mitään. Joiltain yrityksiltä onnistuu tilaaminen postiennakkona, tulee kyllä kalliimmaksi kuin muut tavat mutta minkäs teet.
Joidenkin laskujen kanssa on välillä ollut hieman ongelmia kun laskuttaja, esim oma kotikaupunkini, ei ole meinannut löytäänosoitettani mistään. Pyrin ottamaan kaikki mahdolliset laskut sähköisesti vastaan, jotta postiosoitetta ei tarvittaisi, mutta jotkut paikat yhä sitä tarvitsevat.
Oikeasti sen oman osoitteensa joutuu antamaan tosi monelle instanssille, joten turvakiellosta huolimatta on aina olemassa riski että ahkera stalkkeri sen löytää.m

Vierailija

Minulla on. Ei ole ollut mitään ongelmaa missään asiassa. Ei nettitilauksissa, ei missään, koskaan!
Ainut missä olen huomannut asian, on auton katsastuksessa. Eivät saa tulostettua uutta rek. otetta, vaan tulee postissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä nyt on taas niin salaista että pitää vetää äärimmäisyyksiin?

Erään henkilön tiedän jolla on turvakielto stalkkaavan exänsä vuoksi.
On kyllä toisaalta aikamoinen huomiohuoraaja Facebookissa joten epäilen että todellista tarvetta ei ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Matkapuhelinliittymän vaihtaminen operaattorilta toiselle oli yllättävän vaikeaa - minulla on siis turvakielto. Lisäksi esim nettiostosten tekeminen on hyvin rajattua, koska nettikaupat tarkistaa henkilötietoja väestörekisterijärjestelmästä mutta eivät pääse käsiksi turvakieltoasiakkaiden tietoihin. Tilille/laskulle/luotolle en ole voinut enää tilata mitään. Joiltain yrityksiltä onnistuu tilaaminen postiennakkona, tulee kyllä kalliimmaksi kuin muut tavat mutta minkäs teet.
Joidenkin laskujen kanssa on välillä ollut hieman ongelmia kun laskuttaja, esim oma kotikaupunkini, ei ole meinannut löytäänosoitettani mistään. Pyrin ottamaan kaikki mahdolliset laskut sähköisesti vastaan, jotta postiosoitetta ei tarvittaisi, mutta jotkut paikat yhä sitä tarvitsevat.
Oikeasti sen oman osoitteensa joutuu antamaan tosi monelle instanssille, joten turvakiellosta huolimatta on aina olemassa riski että ahkera stalkkeri sen löytää.m

Mutta laskut ja ostoksethan voi tilata vaikka työosoitteeseensa. "Henkilö, jolle on myönnetty turvakielto, voi ilmoittaa maistraatille yhteysosoitteen merkittäväksi väestötietojärjestelmään. Turvakiellon luovutusrajoitukset eivät koske yhteysosoitetta, joten muutkin kuin viranomaiset voivat tarvittaessa saada sen avulla yhteyden turvakiellon saaneeseen henkilöön. Yhteysosoite on eri asia kuin väestötietojärjestelmään merkittävä postiosoite, jota koskee turvakiellon luovutusrajoitukset.

Yhteysosoite voi olla esimerkiksi postilokero-osoite, työpaikan osoite tai muu vastaava osoite, josta ei ilmene henkilön asumista koskevia täsmällisiä tietoja. Ilmoittaja on vastuussa siitä, että hänen yhteysosoitteekseen ilmoittama osoite on käytettävissä hänen postilähetyksiensä vastaanottamiseen."

http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/kotikunta_ja_vaestotiedot/Turvakie...

Vierailija

Minulla oli kun aloitin opiskelut (toisen vanhemman ammatin vuoksi), muistelen että ainoat ongelmat aiheutuivat siitä että mikään taho ei saanut maistraatilta tietojani ja jouduin paikan päältä henkkarin kanssa hakemaan todistuksen uudesta kotikunnasta.

Vierailija

Vainoavan ex:n takia mulla. En tahdo ongelmia. Ongelmia turvakiellon takia lähinnä jos tahdon jostain tietystä paikasta luotolla hankkia jotakin, niin ei onnistu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
[quote=Lisäksi esim nettiostosten tekeminen on hyvin rajattua, koska nettikaupat tarkistaa henkilötietoja väestörekisterijärjestelmästä mutta eivät pääse käsiksi turvakieltoasiakkaiden tietoihin. Tilille/laskulle/luotolle en ole voinut enää tilata mitään. Joiltain yrityksiltä onnistuu tilaaminen postiennakkona, tulee kyllä kalliimmaksi kuin muut tavat mutta minkäs teet.
m

Mutta laskut ja ostoksethan voi tilata vaikka työosoitteeseensa. "Henkilö, jolle on myönnetty turvakielto, voi ilmoittaa maistraatille yhteysosoitteen merkittäväksi väestötietojärjestelmään. Turvakiellon luovutusrajoitukset eivät koske yhteysosoitetta, joten muutkin kuin viranomaiset voivat tarvittaessa saada sen avulla yhteyden turvakiellon saaneeseen henkilöön. Yhteysosoite on eri asia kuin väestötietojärjestelmään merkittävä postiosoite, jota koskee turvakiellon luovutusrajoitukset.

Yhteysosoite voi olla esimerkiksi postilokero-osoite, työpaikan osoite tai muu vastaava osoite, josta ei ilmene henkilön asumista koskevia täsmällisiä tietoja. Ilmoittaja on vastuussa siitä, että hänen yhteysosoitteekseen ilmoittama osoite on käytettävissä hänen postilähetyksiensä vastaanottamiseen."

http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/kotikunta_ja_vaestotiedot/Turvakie...

Juu, mutta kyse ei ole osoitteesta vaan siitä että turvakiellosta johtuen nettikauppa ei ilmeisesti pysty tarkastamaan luottotietoja samaan tapaan kuin muilta - sen takia tilaaminen onnistuu vain postiennakolla, eikä tilille/laskulle...

Uusimmat

Suosituimmat