Sukunimen vaihto itselle ja lapselle

Vierailija

Olen yhden lapsen äiti. Erosin mieheni kanssa, ja haluaisin muuttaa itseni ja pienen lapseni sukunimen pois miehen sukunimestä. Miehen nimi on hyvin yleinen nen-päätteinen, kaavailemani nimi suvustani taas harvinainen ja ruotsinkielinen.
Mitä mieltä olette, kannattaisiko vaihtaa? Ja onko teistä oikein muuttaa 6-vuotiaan nimi? Meillä on yhteishuoltajuus, mutta lapsi asuu vain minun luonani.
Ja onko vaikea nimi, jos lausutaan eri tavalla kuin kirjoitetaan?

Kommentit (13)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voit vaihtaa sen lapsellesi vain isän luvalla

Toki, tämän jo tiedänkin. Lapsen isä suostui asiaan, kun kysyin.

Vierailija

Kysy sen lapsenkin mielipidettä asiaan. Jos hän on kiintynyt nimeensä, eikä halua vaihtaa, älä vaihda. Kerro myös että jos myöhemmin tuntuu siltä että haluaa vaihtaa, niin sekin on ok. Rauhassa saa miettiä ja mielensä muuttaa myöhemmin. Kerro myös että koet sen tietyn sukunimen enemmän omaksesi, joten haluat vaihtaa sen itsellesi, mutta lapsi saa valita sen ja vanhan nimensä välillä. Ainakin niille 6v:lle joita olen tuntenut, on sukunimi tärkeä asia (monet juuri oppineet sellaisten olemassaolon) ja oman lapsen ja hänen kavereidensa kanssa tulikin niistä puhetta useampaankin kertaan kun olivat tuon ikäisiä.

Vierailija

Tottakai kannattaa vaihtaa. Yleisistä sukunimistä ja etunimistä muodostuvia kokonimikaimoja on tämä maa täynnä.

Lapsikin kiittää aikuisena, kun hänellä ei ole kymmeniä kokonimikaimoja Suomenmaassa. Ei ole kiva olla se kahdeskymmenes 'Jesse Laaksonen', 'Emma Virtanen' tai 'Aada Korhonen' vaikkapa työelämässä tai somessa...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit vaihtaa sen lapsellesi vain isän luvalla

Toki, tämän jo tiedänkin. Lapsen isä suostui asiaan, kun kysyin.

No mitä sitten täältä enää kyselet, vaihda vaan! :) Itse vaihtaisin, jos oisin sun tilanteessa. Tuon ikäiselle lapselle kun ei sukunimi ole varmaan ehtinyt sillä tavalla vielä vakiintua osaksi omaa identiteettiä. Toki voit jutella hänelle aiheesta kuitenkin, tai siis varmasti pitääkin jutella.

Vierailija

Miksi haluat harvinaisen nimen? Itselläni on harvinainen sukunimi, jota käyttää ehkä 500.

Tarkoittaa käytännössä sitä, että täytyy olla todella varovainen mihin nimeni annan. Välillä harkitsen sen muuttamista, mutten ole saanut aikaiseksi.

Ärsyttää myös, kun ajoittain vaaditaan oman nimen käyttöä internet keskusteluissa. Tavallisen -nen nimen omaava voi aika huoletta esiintyä jopa Internetissä omalla nimellään. Oma nimeni on niin yksilöivä, etten halua sitä käyttää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein että et aio muuttaa nimeä takaisin tyttönimeksi vaan johonkin toiseen jota teillä suvussa esiintyy?

Juu, suoraan alenevassa polvessa tämä nimi on yhden sukumme naisen tyttönimi.
-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat harvinaisen nimen? Itselläni on harvinainen sukunimi, jota käyttää ehkä 500.

Tarkoittaa käytännössä sitä, että täytyy olla todella varovainen mihin nimeni annan. Välillä harkitsen sen muuttamista, mutten ole saanut aikaiseksi.

Ärsyttää myös, kun ajoittain vaaditaan oman nimen käyttöä internet keskusteluissa. Tavallisen -nen nimen omaava voi aika huoletta esiintyä jopa Internetissä omalla nimellään. Oma nimeni on niin yksilöivä, etten halua sitä käyttää.

Harvinaisuus ei ole pääpointti, mutta sanotaanko näin etten halua olla juuri se kahdeskymmenes "Maria Korhonen" ja pidän suunnittelemastani nimestä. Lisäksi en halua jättää itselleni minut pettäneen miehen nimeä.
Kiitos vastauksista, olen jutellut kuusivuotiaan kanssa ja hän ei ole sanonut asiaan juuta eikä jaata. Ainoa kommentti oli, että hänen etunimeään ei muuteta, se on kuulemma paras nimi ikinä :D
-ap

Vierailija

Ja lisätäkseni vielä, tämä kaavailemani sukunimi on käytössä Väestörekisterikeskuksen mukaan noin 50 henkilöllä, eli on kyllä aika harvinainen :D Kaunis nimi ja sopisi sekä minun että lapsen melko yleisiin etunimiin.
-ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat