Miksi joitain kiusataan koko elämän läpi

Vierailija

Itse olen tälläinen ja taas ilmeisesti työpaikkakiusattu. Mitkä syyt johtaa siihen että jopa aikuiset kiusaa?

Sivut

Kommentit (73)

Vierailija

Ehkä siksi, että joillakin on esim. adhd tai asperger ja neurotyypillisellä on "oleva oikeus" kiusata tätä, koska hän on outo.

Vierailija

Ihmiset voivat olla hyvin stressaantuneita ja purkavat sen toiseen ihmiseen. Tai kyse voi olla myös vallan halusta saada kontrolloida toista ihmistä.

Vierailija

Koska ihmiset ettii aina heikoimman lenkin pönkittääkseen omaa paremmuuttaan tai estääkseen muita näkemästä omaa pahaa oloa

Vierailija

Yleensä nämä kesto-kiusatut ovat ammattiuhreja. Tavallinen ihminen ei ole moksiskaan niistä asioista jotka tämä kesto-kiusattu ylianalysoimalla kääntää kiusaamiseksi. Tai sitten taustalla on huonot sosiaaliset taidot, syytetään muita syrjinnästä samalla kun itse vältellään kontaktia muihin.

Vierailija

Mua kestokiusaa mun ex-mies. Ensin kiusasi suhteessa pari vuosikymmentä ja nyt kiusaa suhteen jälkeen tekemällä aiheettomia lastensuojeluilmoituksia ja uhkailee oikeudenkäynneillä, levittelee asiattomia juttuja minusta ympäriinsä jne. Miten voisin lopettaa tuon? Hänellä uusi muija, jonka takia lähti, joten olisi nyt vaan onnelinen ja jättäisi minut ja lapset rauhaan.

Vierailija

Ihminen, joka on riittävän traumatisoitu ja alistettu, harvoin itse löytää keinoja irtaantua uhrin roolista ilman toisten ihmisen apua ja tietoista oman toiminnan muuttamista.

Mutta; olen sijainen ja kierrän eri paikoissa, ja joissakin työyhteisöissä on kauhea ilmapiiri. Ihmiset on varuillaan, ottavat kaiken arvosteluna, ja näissä työyhteisöissä on yhteisenä piirteenä se, että kaikkeen ikävään on aina löydettävä syy ja syyllinen.  Ja nimenomaan niin, että se syyllinen tahallaan aiheuttaa nämä ongelmat ihan pelkkää vittumaisuuttaan. Ja jokainen "moka" on niin raskas synti että sitä muistellaan viikkokausia. Noi työpaikat on puistattavia, ja herkät ihmiset joutuvat siellä heti kiusatuiksi koska heitä on helppo syyllistää. Kaikki siis voivat huonosti, mut se aggressio kohdistetaan niihin tiettyihin henkilöihin.

Niin että jos paikassa A todetaan että onpa toimistohuoneissa kylmä, niin paikassa B todetaan että taas on huoltomies jättänyt hommansa tekemättä kun on näin kylmä, on sekin yks onneton tunari. Paikkaan B jos jää, niin muuttuu helposti itsekin ikivalittajaksi, se on selviytymiskeino. Mutta elämä siellä kyllä menee hukkaan, ei tuollaisessa paikassa voi viihtyä.

Vierailija

Läski? Vinoleuka? Nörtti? Muuten ruma? Puhevika? Vammainen? Haisee paskalta (=läski)? Ujo? Tyhmä? Rumat vaatteet?
Noi syyt nyt ainakin tuli äkkiseltään mieleen että milänkälaisia itse kiusaan. On toki varmasti muitakin ärsyttäviä piirteitä jotka syyksi kelpaavat.

Vierailija

Oletko kovin pienikokoinen ja viestit jo olemuksellasi, että olet arka hissukka? Tällainen olemus valitettavasti nostaa ihmisissä pintaan tarpeen kiusata. Ihmiset vihaavat kaikenlaista heikkoutta ja arkuutta. Luulisi että sellainen herättäisi suojelunhalua mutta ei. Se herättää sen sijaan pelkoa siitä, että tuossa on riippakivi, jota kaikkien muiden pitää kannatella harteillaan. Heikko ihminen on kuin viestisi siitä, että hänessä on jokin sairaus, jonka muut eivät halua tarttuvan itseensä. Niinpä he yrittävät häätää tällaisen sairauden kantajan välittömästi reviiriltään.

Jos  tunnistat itsesti tästä, niin kandee ruveta viestimään jonkinlaista kovuutta, riippumattomuutta ja omillaan pärjäämistä. Kiusaaminen loppuu.

Vierailija

Kiusaajat kiusaa sellaisia, joista saa reaktion. Eli tulee näkyvästi paha mieli. Tietyllä tavalla herkät ihmiset on tällaisia. Samoin kuin kertaalleen tulee kiusatuksi, itsetunto heikkenee, tulee kokemus omasta huonoudesta ja helpommin alistuu uhriksi ja valikoituu uudelleen kiusaajan uhriksi. Mielenkiintoisempi ja oikeampi kysymys olisi minusta se, miksi joku kiusaa koko elämän, ts. mitä ihmettä liikkuu aikuisen kiusaajan päässä, millä tavoin tajuaa tekonsa ja miten oikeuttaa ne? Näitä oman aseman pönkittäjiä joku ulossulkemallahan on kaiken ikäisiä ja epävarmojen lasten touhun jotenkin vielä ymmärtää, mutta miten aikuiset?

Vierailija

Jotain pielessä jos ihminen kokee tulleen koko ikäsä kiusatuksi. Useimmiten pielessä on vain tuo kokemien.
Jotku ovat sitten vaan todella ärsyttäviä ihmisiä ja toisten pitää vähän näpäyttää, jotta ymmärtäisivät olevansa jotenkin ärsyttäviä.

Vierailija

Olen ihan tavallisen kokoinen ja näköinen. Olen normaalia syrjäänvetäytyväisempi ja hiljaisempi. En viihdy juoruakka piireissä. Alani on naisvaltainen. En oikein tietä mitä pitäisi tehdä tai reagoida. Luulen että paskaa puhutaan paljon selän takana kun en ole kuulemassa. Välillä vittuillaan suoraan. Tälläistäkö minun pitää vain kestää vuodesta toiseen?

Vierailija

Aika iso osa ihmisistä on helvetin kusipäitä ja aina niin täydellisiä, että heillä on oikeus nokkia toisia ja saada vielä mahtavampi olo itselleen, sekä vyöryttää kaikki paska toisten niskaan.

Näiden henkisesti keskenkasvuisten pirujen kiusan kohteeksi joutuvat kakki ne jotka eivät pysty/uskalla sanallisesti nujertamaan kiusaajaa tai lyöttäydy heidän hännystelijöihinsä ja samalla alenna itseään alhaisimpaan porukkaan.

Loppujen lopuksi kunniallisempaa olla kiusattu, kuin hännystellä siinä pelossa, että tulee kiusatuksi. Napautappa ap kiusaajillesi sellaiset vastalauseet ja perustelut, että jäävät sanattomaksi. Tarpeeksi monta kertaa, kun häpäiset heidät, niin tajuavat lopettaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat