Sektio & synnytyspelko/-trauma

yp-Erica

Pari paivaa sitten perustettu upouusi fb-ryhma, tervetuloa kaikki jotka haluatte keskustella asiallisesti omilla nimilla suljetulla foorumilla :)

Sektio & synnytyspelko/-trauma https://www.facebook.com/groups/sektio

"Ryhma sektiolla synnyttaneille (etenkin ei-laaketieteellisista-syista eli suunnitellut pelkosektiot), sektion haluaville, synnytyspelkoisille ja synnytystraumaisille.
Ryhman tarkoitus on jakaa tietoa ja kokemuksia sektiosta, antaa mahdollisuus keskustella synnytyspeloista ja traumaattisista synnytyskokemuksista, seka edistaa naisten oikeutta paattaa omasta ruumiistaan eli oikeutta valita itse vapaasti synnytystapansa."

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Minä en edelleenkään siis saa tukea tai sovi ryhmään. Olen synnyttänyt monta lasta keisarileikkauksella, joista minulle on jäänyt traumat ja yritin käydä pelkopolillakin, mutta ei siellä kätilötkään osanneet sanoa mitään, ihmettelivät vain että pelkoni on näin päin. Kivaahan se on yksin käydä pelkoaan läpi muille kun ihmiset ovat katkeria ja tuhisevat kunpa olisin itsekin saanut sektion. Minä taas mielessäni ajattelen että ole hiljaa tai minäkin kehtaan sanoa samat sinulle, kunpa minäkin olisin saanut alatiesynnyyksen.

Joskus lääkärit eivät suostu edes tekemään kaikkeaan sen eteen että alatiesynnytys saadaan, vaikka pelko on suuri sektiota kohtaan. Toivon vain että nämä ratkaisut on sitten pohjautunut oikeasti lääketieteelliseen faktaan ja pakkoon.

Nimimerkki kauhukokemuksia sektioista

Vierailija

Kohtalotoveri sektiopelkoiselle. Alatiesynnytystä esikoisen kanssa yritettiin, kiireellisen sektioon mentiin. Sekä sektio että siitä toipuminen olivat kamala kokemus ja koin pitkään epäonnistuneeni naisena. Nyt raskaana rv 33. Sain itseni kannustettua siihen että toivoa alatiesynnytykseen on, mutta nyt tämä toinen on vuoroin perätilassa ja raivotarjonnassa. Toivottavasti kääntyy ja jää vielä raivotarjontaan. Pelkään pahoin että edellisen synnytyksen jälkeen tarjotaan sektiota perätilaan, jos ei käänny. Pelkopolillakin tarjottiin jo suunniteltua sektiota, mitä en missään nimessä halua! Oi kun olisikin vaihtoehto suunniteltu alatie. Se kun voi onnistua tai olla onnistumatta. Siihen kai valtaosa synnytyspelosta kulminoituu muutenkin. Koko touhun ennakoimattomuus.

Vierailija

Mulla ei ollut kokemuksia sektiosta mutta sektiopelko kuitenkin. Esikoisen synnytys oli pitkä ja vaarallinen ja lopputuloksena lääkärin tyly tuomio, että seuraavat leikataan ulos.

Kävi kuitenkin uskomaton tuuri ja sain lääkärin, joka ehdotti synnytyksen käynnistämistä ajoissa sekä laati kätilölle ohjeita miten synnytyksessä tuli varmistaa turvallisuus kohdallani. Toinen synnytys menikin nappiin sitten, alkuperäisestä tylystä tuomiosta huolimatta.

Toivottavasti löydät tukea ja hyvän lääkärin joka onnistuu löytämään sulle parhaan ratkaisun! Ymmärrän sua täysin. Tsemppiä!

yp-Erica

Vierailija
Hei :) Itseasiassa tuo meidan ryhmamme kylla sopii sinullekin, koska yksi sen funktioista on nimenomaan sektiopelkojen lievittaminen faktatietoa ja hyvia kokemuksia jakamalla. Toinen sinulle sopiva fb-ryhma on nimeltaan "Suunniteltu (elektiivinen) sektio", jossa on seka omasta halustaan sektiolla synnyttaneita etta niita, jotka olisivat halunneet synnyttaa alakautta mutta ovat joutuneet sektioon laaketieteellisten syiden vuoksi. Kyseisessa ryhmassa on myos paljon aiteja, joilla on (syysta tai toisesta) takana useampia sektioita, joten olen varma etta loytaisit sielta vertaistukea :) Minulla itsellanikin on takana useampi sektio, mutta ne on kaikki tehty omasta toiveestani ja ne ovat olleet minulle positiivisia kokemuksia. Se meidan sektioryhmamme eroaakin tuosta toisesta mainitsemastani ryhmasta juuri siina, etta meidan ryhmassamme on ainoastaan niita jotka ovat synnyttaneet ja/tai haluavat synnyttaa sektiolla synnytyspelon tai synnytystrauman vuoksi. Ja sitten tietysti on se ryhmamme poliittinen puoli, eli naisen oikeus paattaa itse omasta ruumiistaan - toivoisimme kaikkien voivan synnyttaa juuri silla tavalla minka kokevat itselleen oikeaksi, oli se sitten alatie tai sektio :) Samoin toivoisimme, ettei yhdenkaan naisen tarvitsisi tuntea itseaan "epaonnistuneeksi" ellei han ole synnyttanyt (nainen ei ole synnytyskone, emmeka halua etta yha vuonna 2016 naisen pitaa tuntea itsensa jotenkin huonommaksi ellei han ole synnyttanyt onnistuneesti alakautta - tama patee yhtalailla niin sektiosynnyttajiin, adoptioaiteihin kuin vapaaehtoisesti lapsettomiinkin). Koska sinulla on jo takana useampi sektio, seka laaketieteelliset syyt jotka alunperinkin ovat alatiesynnytyksen estaneet, olen pahoillani etta et voi/saa synnyttaa haluamallasi tavalla. Varmasti siten ymmarrat hyvin niita, joilla tilanne on sama kuin sinulla mutta toisinpain - Suomessa on hyvin vaikeaa saada sektio, ja ellei sita ole vaatimalla vaatinut etukateen, kesken synnytyksen sita ei enaa saa (poislukien kiireellinen tai hatasektio). Niille, jotka pelkaavat synnytysta mutta haluavat silti synnyttaa alakautta, suosittelen fb-ryhmia "Synnytyspelko" seka "Aktiivinen synnytys". Ja jos joku tuntee, ettei yksikaan olemassaoleva fb-ryhma vastaa omia tarpeita, niin perustakaa itse uusi ryhma siita aiheesta minka koette tarkeaksi - siten voitte auttaa muitakin samassa tilanteessa olevia :) Tuetaan toisiamme naiset! <3 Toivottavasti kaikki saavat hyvan synnytyskokemuksen ja juuri silla synnytystavalla kuin on itselleen toivonutkin.

Vierailija

Itse kiireellisen sektion kokeneena en voi ymmärtää tuota ajatusta, että joku tuntee epäonnistuneesa naisena kun ei ole voinut synnyttää alateitse. Kiireellisessä sektiossa se toinen vaihtoehto kun olisi lapsen ja/tai äidin kuolema. Sitä kun miettii, niin tuntuu sektio oikein hyvältä.

Vierailija

Minäkin pelkään, että joutuisin sektioon. Takana kolme synnytystä alakautta ja ne menneet vaihtelevasti joko hyvin tai tosi hyvin. Silti pelkään, että joutuisin sektioon, kammottaa ajatus leikkaamisesta ja pelkään myös, että haava jotenkin repeäisi ja huomaisin suolien tursuvan syliin :DD Kuulostaa tyhmältä, mutta en ikimaailmassa tahtoisi synnyttää sektiolla, alakautta synnyttäminen on "ihan mukavaa".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat