Lapsen tupakointi / tupakoiva vanhempi

Vierailija

Mitä tupakoiva vanhempi on mieltä lapsensa tupakoinnin aloittamisesta? Onko ok, ihan sama vai pyrittekö estämään?
Oletko itse ajatellut lopettaa ihan vain näyttääksesi esimerkkiä lapsellesi?

Kommentit (9)

Vierailija

En hyväksyisi tai pyrkisin estämään. Minä lopetin, mieheni ei ainakaan vielä ole onnistunut mutta yrittää.. Lapsi menossa syksyllä kouluun ja ajattelin nimenomaan hyvissä ajoin ennenkuin tulee yläasteikäiseksi.

Vierailija

Mä muistan, kun teininä kadehdittiin tupakoivia vanhempia. Eivät haista röökiä lastensa vaatteista.

Omani eivät polttaneet, itse lopetin onneksi jo 21-vuotiaana. Kaikkea sitä teininä tekeekin ollakseen in.

Vierailija

Olen todellakin ajatellut lopettaa ja yrittänyt vaikka kuinka. Teinini on sanonut, että juurikin siksi että on nähnyt miten vaikeaa se on, ei voisi kuvitellakaan hankkiutuvansa samaan koukkuun.

Vierailija

15 ja 17 v polttavat ja asuessaan isänsä luona sitä ei kuulemma edes tarvitse tehdä salassa. Yritin aikani estää, mutta totesin mahdottomaksi. Isänsä ostaa jopa heille tupakat samalla kun itselleen. Tässä suhteessa epäonnistuin lasten kanssa. Ehkä tulevat jossakin vaiheessa järkiinsä, toivottavasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
15 ja 17 v polttavat ja asuessaan isänsä luona sitä ei kuulemma edes tarvitse tehdä salassa. Yritin aikani estää, mutta totesin mahdottomaksi. Isänsä ostaa jopa heille tupakat samalla kun itselleen. Tässä suhteessa epäonnistuin lasten kanssa. Ehkä tulevat jossakin vaiheessa järkiinsä, toivottavasti.

Mä sanoisin, että enemmänkin isä on epäonnistunut suhteessaan lasten kanssa. Ei vanhemman tehtävä ole ostaa alaikäiselle tupakkaa ja alkoholia. 

Vierailija

Äitini lopetti tupakoinnin vuosia sitten, ja kun itse aloitin pari vuotta sitten, niin vastaus oli vain "No... Eipä mulla taida olla mitään varaa tuosta paasata, olisi aika tekopyhää. Kyllä sä tiedät, miten epäterveellistä toi on, toivottavasti tuut järkiisi." Edelleen polttava isä sen sijaan mulkoilee aina tosi pahasti kun käyn hänen kanssaan tupakalla ollessani siellä käymässä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin, että enemmänkin isä on epäonnistunut suhteessaan lasten kanssa. Ei vanhemman tehtävä ole ostaa alaikäiselle tupakkaa ja alkoholia. 

Tästä on toki ex-miehen kanssa puhuttu. Mutta itsekin aloittanut 14-vuotiaana ja oma isä kuulemma opettanut.. Kai jotenkin on muodostanut tästä jonkin isä-poika jatkumon.. Pojat tietysti pitävät isäänsä rennompana ja minua tässä asiassa jonain kyylänä ja natsina. Tässä vaiheessa en enää oikein voi puuttua asiaan.

Vierailija

Meillä ei polta vanhemmat eikä kukaan lähipiiristä. Silti 16-vuotias poika polttaa, ainakin satunnaisesti. Aina kun löydän röökit, leikkaan askin kahtia. Eihän toi mitään auta, mutta tietääpä ainakin kantani asiaan. Harmittaa älyttömästi, mutta poltin itsekin aikanaan 13-vuotiaasta 24-vuotiaaksi. Onneksi tulin järkiini ja toivon, että pojalla käy samoin.

Vierailija

Isäni poltti, kun olin pieni ja polttaa edelleen.
Äiti ei ole koskaan polttanut.
Aloitin tupakoinnin 13v enkä jäänyt kunnolla kiinni kertaakaan tai sain sepitettyä itseni kuiville tilanteesta.
Poltin 4 vuotta kunnes lopetin. Nykyään olen savuton.
Minä ja mieheni olemme ehdottomia siitä, että lapsemme eivät saa polttaa alaikäisenä tai meillä asuessaan emmekä ikinä välittäisi sitä heille.

Uusimmat

Suosituimmat