henkilökohtainen avustaja

Vierailija

Onko täällä nykyisiä tai olleita henkilökohtaisia avustajia? Minkälaista työ on?

Kommentit (12)

Vierailija

Riippuu erittäin paljon siitä avustettavasta: mitä tarpeita hänellä on, millainen ihminen, mitkä ovat hänen fyysiset ja henkiset rajoitteensa.

Parhaimmillaan se on ystävyyttä ja yhdessäoloa, josta toiselle vielä jopa maksetaan. Pahimmillaan avustettava on maailman veemäisin ihminen, joka teettää sinulla kaikki paskahommat, kiukkuaa sinulle ja teet sen kaiken reilu kympin tuntipalkalla. Henkilökohtainen apuhan ei ole tarkoitettu siivoukseen jne., mutta käytäntö saattaa olla muuta.

Vierailija

Täällä, itse toimin erään vammautuneen asiakkaan avustajana. Tärkeää on etukäteen sovitut työajat, työtehtävät ja vakuutusasiat. Palkanmaksu ja korvaus asiat on hyvä kirjata sopimukseen. Itse teen 8h työpäivää, avustan arjen askareissa. Avustettavani on mukava, käydään yhdessä ulkona - avustan siellä siirtymisissä.
Minusta ok hommaa, huonosti palkattua vaan.

Vierailija

Tosiaan riippuu paljon siitä avustettavasta. Itse jouduin helvetillisen kyykytyksen kohteeksi ja nuo on hankalia tilanteita kenenkään ulkopuolisen puuttua. Sen jälkeen ilmapiiri vielä ahdistavampi, kun olin ottanut ongelmat esiin. Oman mielenterveyden takia oli pakko lopettaa tuo työ, mutta oli todellinen ihme, että säästyin karenssilta. Arkipyhävapaat, lomarahat jne eivät myöskään kuuluneet minulle, koska avustettava ei kuulunut Heta- liittoon. Palkka oli muistaakseni 9,66 /h.

Vierailija

Apu arjessa-> siivous kuuluu työnkuvaan usein.

Mun avustettavalla käy siivooja kerran kuussa (moppaus, matot ulos jne). Lisäksi imurointi ja kevyt siivous avustajille 2x viikko (keittiö, vessa jne)

Vierailija

Mä olen. Mulla on varmaan maailman paras työnantaja, mutta vaikeita tapauksiakin on. Mol.fi:ssa tuntuvat samat ihmiset hakevan avustajia jatkuvasti ja he ovat varmaankin niitä vaikeita ja hankalia tapauksia tai muuten raskasta joko henkisesti tai fyysisesti tai molempia. Palkka on 10.54 euroa tunti tällä hetkellä ainakin mulla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onkohan eroa, jos hakee jonkun firman kautta, vai suoraan avustettavalle itselleeen?

Mä olen firman kautta avustajana. Koen tämän hyväksi, koska voin puhua ongelmatilanteista esimiehelleni ja olen voinut vaihtaa avustettavaa kun homma ei vaan kaikkien kanssa toimi. Firman kautta sun on myös mahdollista avustaa useampaa henkilöä yhtäaikaa, mikä on työn jaksamisen kannalta tärkeää. Firma huolehtii myös palkanmaksut, työvuorot, ym. ja palkka tulee ajallaan. Ei voi avustettava itse mennä väliin säätämään.

Avustajana avustan henkilöä kaikessa, teen intiimipesut, nostot, kirjoitan kännykkäviestit jne. Siivoan tiskaan. Nämä ovat niitä työn helpoimpia osioita. Kamalinta työssä on se, että lähes kaikki avustettavat pitävät minua itseään tyhmempänä, vähättelevät ja heidän mielipiteensä ovat aina se oikein. Eli toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mitään ei kannata ottaa itseensa ja positiivinen asenne kantaa pitkälle. Puolensa kannattaa pitää ja ihan kaikeen ei tarvitse suostua. esimies neuvoo kiperissä tilanteissa.

Uusimmat

Suosituimmat