Miten tekisitte lapsen päiväkodin suhteen?

Vierailija

Lapsi täyttää tänä vuonna 6 v, eli menee syksyllä eskariin, se täytyy huomioida päivähoitopaikkaa hakiessa. Minulla on työpaikka tiedossa, mutta asumme niin pirun kaukana keskustasta, ja kun kuljen julkisilla,niin matkaa menee välillä jopa yli tunti! Työpäivä päättyy klo 16. Jos haen lapselle hoitopaikan asuinpaikkamme läheltä, se on siinä ja siinä ehdinkö ajoissa. (pkoti menee kiinni klo 17.) Mies voi joskus hakea aiemmin, mutta joutuu työnsä puolesta reissaamaan niin paljon, ettei se "joskus" auta nyt yhtään mitään..Miehen mielestä hoitopaikka pitäisi olla asuinpaikkamme läheltä, jotta menisi sitten eskariin ja samojen eskarilaisten kanssa samaan kouluun.
Mutta en vaan kestä sitä että olen eka joka tuo lapsen ja vika joka hakee. Ja tiedän miten väsynyt lapsi on sen jälkeen. Lisäksi tosi stressaavaa kun ei voi varmaksi aina tietää onko bussi ajoissa.
Itse haluaisin lapsen hoitopaikan työpaikkani läheltä keskustasta. Voitaisiin aamulla matkustaa bussilla sinne ja kun pääsen töistä, hakisin hänet ja voisimme mennä rauhassa kotiin.. Jolloin hoitopäiväkin olisi jopa 2 h lyhyempi.
Meidän asuinpaikkamme on iso, joten lähimmät päiväkodit on tässäkin n.2-3 kilometrin säteellä. Eli joutuisin aamulla kuitenkin viemään lapsen sinne bussilla, ja jatkamaan itse sitten siitä taas bussilla.

Olemme siis juuri muuttaneet, eli lapsi oli kyllä edellisessä kaupungissa päivähoidossa (kun kuitenkin joku ihmettelee olenko koko 5,5 vuotta ollut vain kotona)

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Mä ottaisin mieluummin sen paikan siitä työpaikkasi vierestä, jos mahdollista.

Enemmän aikaa sinulla menee, kun odottelette bussia ja odottelet vielä toista bussia.

Toki ymmärrän tämän "olisi sitten samat kaverit koulussakin" pointin, mutta sitä ennen on monta aamua ja iltapäivää, jolloin joudut hoitamaan nuo bussinvaihdot.

Vierailija

Niin.. Mietin kyllä josko lapsi kävisi eskarin sitten keskustassa. En haluaisi syksyllä taas vaihtaa hoitopaikkaa, kun ikävöi vieläkin edellistä päiväkotia,jossa oli 2-vuotiaasta saakka. Ihan sydän särkyy. En yhtään tiedä miten tehdä.

Vierailija

Jos haluatte päiväkodin kodin läheltä, niin ei tule muuta mieleen kuin että tekisit lyhennettyä työpäivää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos haluatte päiväkodin kodin läheltä, niin ei tule muuta mieleen kuin että tekisit lyhennettyä työpäivää.

Niin. Sitä minun täytyy kysyä työnantajalta. -ap

Vierailija

Eiks saa kävellä hoidosta kotiin? Kaverit rupee olee jo aika tärkee juttu - jos ei saa kävellä, et tunne ketään joka voisi hakea jo aiemmin esim.perhepäivähoitaja vaikka klo 15 aikoihin

Vierailija

Eskarikaverit -> luokkakaverit-näkökulma on tietysti ihan hyvä, mutta ei välttämättä toimi edes lähipäiväkodissa. Esimerkiksi meidän kuopus joutui yhden toisen eskariryhmäläis-pojan kanssa yhdelle luokalle ja ryhmän kaikki muut lapset toiselle, ilman mitään selityksiä. No, ekan päivän jälkeen lapsi oli taas ihan innoissaan, kun oli saanut luokallisen uusia kavereita lisää ja ne vanhatkin pysyivät, joten no problemo, jos lapsi on sosiaalinen.

Arkenne olisi ilmeisesti kuitenkin hieman helpompi, jos lapsen hoitopaikka olisi lähempänä työpaikkaasi kuin kotia. 

Teidän tilanteessanne joku voisi harkita kakkosauton hankkimista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eiks saa kävellä hoidosta kotiin? Kaverit rupee olee jo aika tärkee juttu - jos ei saa kävellä, et tunne ketään joka voisi hakea jo aiemmin esim.perhepäivähoitaja vaikka klo 15 aikoihin

Ai 5-vuotias?:D No ei saa. :D

Vierailija

Miten se lapsen päivä kevenee, jos hoitopäivän lisäksi tulee 2 tuntia bussimatkailua? Eskari-ikäisten kaverisuhteet ovat jo tärkeitä, siksikin mieluummin eskariin oman kodin lähelle, helpottaa koulun aloittamista huomattavasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lyhennettyyn työpäivään on oikeus, sitä ei ta pysty eväämään.

Mitä jos se ei onnistu työn luonteen vuoksi? Normaalissa pävätyössä toimisto, terveydenhoito jne. onnistuu tietysti ja usein hyvin pienin järjestlyin.

Vierailija

Kyllä lain täytyy olla sama koko Suomessa. Meillä poika lähtee esikoulun jälkeisestä hoidosta klo 16 kävelee kotiin. Kirjoitettiin lupa lappu. Me ehdimme kotio 17.15.

Vierailija

Lapsi saa varmasti kavereita uudesta päiväkodista pian ja tuon ikäiset käyvät usein toistensa luona päiväkotipäivien jälkeen leikkimässä, niin että yhden vanhempinottaa kaksi mukaansa. Näin ainakin yksi ilta viikosta olisi hieman lyhempi. Sitten jos mies hakisi ajoissa kyn pystyisi ja itse ottaisit välillä lyhennyksiä omiin päiviisi, niin saisitten pakan kuntoon. Helpompi viedä lapsi hoitoon lähelle kotia kuin työpaikkaa. Matkat aamuisin ja iltaisin lapsen kanssa kun ei välttämättä ole ihan silkkaa herkkua..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ai 5-vuotias?:D No ei saa. :D

Eskarilaiset saavat kävellä kotiin monessa paikassa, mutta yleensä vaaditaan, että kotona on joku odottamassa. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat