Onko kellään masennuslääkitystä määrätty loppuelämäksi?

Vierailija

Minulle suositteli jo toinen lääkäri loppuelämän masennuslääkitystä. Taustalla on ainakin teini-iästä asti vaivannut masennus, jota on hoidettu kerran muutaman vuoden terapialla ja lääkityksellä aikuisiällä. Sitten psykologini vaihtoi kaupunkia ja lopetin sekä terapian että lääkkeet, oli se järkevää tai ei.

Masennukseni vaihtelee lievän ja keskivaikean välillä nykyään, vaikeaksi se ei ole päässyt viiteen vuoteen. Silti työterveyslääkäri ihan vakavissaan suositteli vuosien tai loppuelämän mittaista lääkitystä, kun kävin rutiinitarkastuksessa.

Onko kokemuksia asiasta?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Itselläni ainakin lääkäri sanoi kerran, että joillakin ihmisillä serotoniinipitoisuudet ovat niin alhaalla, että joutuvat syömään loppuelämänsä masennuslääkkeitä. Itse varmaan lukeudun niihin...

Vierailija

Varmaankin syön lääkkeitä loppuikäni mutta ei niitä mitenkään ole "määrätty". On kuitenkin epätodennäköistä että tilanteessani enää tapahtuisi mitään muutosta/parantumista.

Vierailija

Mä ainakin olen asennoitunut, että syön masennuslääkkeitä loppuelämäni. Tosin tilannetta arvioidaan lääkärin kanssa vuosittain.

Vierailija

Minäkin olen asennoitunut syömään niitä loppuelämäni. Ja miksi ei? Diabeetikotkin käyttävät insuliinia koko elämänsä, eikä siitä kukaan urputa.
Hoitamaton vakava masennus on tappava tauti.

Vierailija

Masennuslääkkeet tuhoavat mm. serotoniinia pilkkoavaa entsyymiä tuottavia soluja / inaktivoi geenejä, eli kyllä lääkitys voi olla lopun elämää. Syy on siis lääkkeissä, ei sinussa.

Huomaathan, että masennuslääkkeiden toimintaa ei ole voitu tieteellisesti todistaa (ts. serotoniinihypoteesiä).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen asennoitunut syömään niitä loppuelämäni. Ja miksi ei? Diabeetikotkin käyttävät insuliinia koko elämänsä, eikä siitä kukaan urputa.
Hoitamaton vakava masennus on tappava tauti.

Aivopesua ja tyhmyyttä. Diabetes on hormonaalinen ongelma, masennus on ihan jotain muuta.

Vierailija

Äidilläni on ollut vaikea masennus, joka on terapialla ja lääkkeillä "parantunut". Ilman lääkkeitä hän ei kuitenkaan voi olla.

Vierailija

Millainen mieliala teillä on joilla pitkä lääkitys? Lääkityksellä olin ns. tunnoton. Masennus palaamassa ja mietin kannattaako aloittaa taas lääkitys.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Äidilläni on ollut vaikea masennus, joka on terapialla ja lääkkeillä "parantunut". Ilman lääkkeitä hän ei kuitenkaan voi olla.

Ei voikaan, sillä kun aloitat lääkkeiden käytön, tuhoat samalla kehoasi ja pahimmillaan et koskaan parane. Lääketeollisuuden unelma.

Vierailija

Huomioittehan, etta masennuslaakkeilta puuttuu tieteellinen naytto (mm. juuri tuon serotoniiniteorian kohdalla)! Eli minusta tuntuu, etta laakari kaavailee hoitavansa sinua laakkeilla (halpaa) ennemmin kuin huolehtii lahetteesta terapiaan (kallista).

En halua olla mikaan "Big Pharma" foliohattuilija, mutta kannattaa oikeasti miettia syita siihen, miksi laakari suosii yhta vaihtoehtoa toisen yli (eli terapia vs. laakitys).

Olen tanne aiemminkin naihin "masennusketjuihin" kommentoinut. Masennukseni alkoi teini-iassa ja olen myos ollut laakityksella, mutta vain terapian kanssa yhdistettyna! Ja talloinkin laakitys oli vain sen pahimman vaiheen yli (itsellani vaheni itsemurha-ajatukset... mutta en tietysti tieda oliko tama laakkeesta, terapiasta vai jostain muusta johtuvaa molemmilla kerroilla). Hoitosuosituksetkin suosittelevat kyseista yhdistelmaa, ei pelkkaa laakitysta!!

Just do it

Syökää hyvät ihmiset terveellisesti ja urheilkaa niin, että annatte kaikkenne. D vitamiinia ja kalanmaksaa purkista ei mitään muuta nappulaa. Ja joo on se aluksi rankkaa ja saattaa jopa masentaa enemmän aluksi, mutta 6kk kun jaksat ni kyllä se pää uudelleen virittyy. Tää on se vaikea tie ja helppo tie on ottaa purkista pilleri ja röhnöttää sohvalla piereskellen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huomioittehan, etta masennuslaakkeilta puuttuu tieteellinen naytto (mm. juuri tuon serotoniiniteorian kohdalla)! Eli minusta tuntuu, etta laakari kaavailee hoitavansa sinua laakkeilla (halpaa) ennemmin kuin huolehtii lahetteesta terapiaan (kallista).

En halua olla mikaan "Big Pharma" foliohattuilija, mutta kannattaa oikeasti miettia syita siihen, miksi laakari suosii yhta vaihtoehtoa toisen yli (eli terapia vs. laakitys).

Olen tanne aiemminkin naihin "masennusketjuihin" kommentoinut. Masennukseni alkoi teini-iassa ja olen myos ollut laakityksella, mutta vain terapian kanssa yhdistettyna! Ja talloinkin laakitys oli vain sen pahimman vaiheen yli (itsellani vaheni itsemurha-ajatukset... mutta en tietysti tieda oliko tama laakkeesta, terapiasta vai jostain muusta johtuvaa molemmilla kerroilla). Hoitosuosituksetkin suosittelevat kyseista yhdistelmaa, ei pelkkaa laakitysta!!

Näin on. Serotoniini"vaje" oli hypoteesi, joka lopullisesti kumottiin vuonna 2006. Mittaamalla 5HIAA lopputuotetta selkäytimessä voidaan tosiaan nähdä vajetta, mutta onko se syy vai seuraus? Käytännössä seuraus. Mutta kukapa sitä faktaa uskoisi, kun pillerit on niin kivoja :)

Vierailija

Mulla on ja käyttänyt 12 vuotta. Lievä annos mutta en voi lopettaa koska vieroitusoireet on niin kovat. Ei onnistu tabletin puolitus ja nyt vaihdevuosi-ikä ei näin mennään loppuun asti.
Monesti masennus uusiutuu, kun yrittää irti lääkkeistä. Sain synnytykseen jälkeen masennuslääkkeet ja sille tielle jäin. Annosta en aio nostaa vaan tossa 10mg aion pysyä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat