Ymmärtääkö esim. Alzheimer-potilas oikeasti haluta kuolemaa?

Vierailija

Arttu Wiskarin kappaleessa Tuntematon potilas kerrotaan Alzheimerin tautia sairastavasta henkilöstä. Mutta ymmärtääkö Alzheimerin tautia tai jotain muuta vastaavanlaista sairautta sairastava oikeasti haluta kuolemaa? Jos Alzheimerin tautia sairastavalta kysyy, mitä tauti hänellä on, niin hänhän ei osaisi siihen vastata. Jos hänelle sanoisi, että sinulla on Alzheimerin tauti, niin hänhän unohtaisi sen melkein saman tien.

Kommentit (8)

Vierailija

Minun kokemuksellani sanoisin, että osa toivoo kuolemaa ja osa ei. Riippuu paljon siitä, missä vaiheessa tauti on. Osa on täysin tyytyväisiä, mutta olen hoitanut myös vanhuksia, jotka todella toivovat omaa kuolemaa. Näin esimerkiksi silloin jos on kipuja ja ahdistusta paljon. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Alzeiheimeriä sairasta voi tiedostaa ja muistaa myös sairastavansa sitä.
Selvä. Kaverini sanoi minulle kerran, kun sanoin, että lähtisin mieluummin seisovilta jaloilta kuin sairastaisin Alzheimeria tai mitään muutakaan sairautta, joka vaikeuttaa elämää. Kaverini sanoi, että ei Alzheimer-potilas itse tiedä sairastavansa tautia joten sillä ei ole mitään väliä, sairastuuko siihen vai ei. Eihän sillä ole mitään merkitystä tiedostaako sen vai ei, kun kuitenkin tulee vaikeuksia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Alzeiheimeriä sairasta voi tiedostaa ja muistaa myös sairastavansa sitä.
Selvä. Kaverini sanoi minulle kerran, kun sanoin, että lähtisin mieluummin seisovilta jaloilta kuin sairastaisin Alzheimeria tai mitään muutakaan sairautta, joka vaikeuttaa elämää. Kaverini sanoi, että ei Alzheimer-potilas itse tiedä sairastavansa tautia joten sillä ei ole mitään väliä, sairastuuko siihen vai ei. Eihän sillä ole mitään merkitystä tiedostaako sen vai ei, kun kuitenkin tulee vaikeuksia.

Emotionaalisia muistoja syntyyvaikka kognitiiviset kyvyt ovat jo heikkoja. Tätähän on testailtu eri tavoin. 

Meidän mamma ei ehkä tiedä olevansa juuri Alzheimer-potilas, mutta kyllähän hän tiedostaa esimerkiksi ettei tajua yhtään missä on, miten on sinne päätynyt ja kenen kanssa. Lisäksi emotionaalinen muisto epäonnistumisista on vahvistunut kun ei ole enää osannut tai muistanut, ei nykyisin suostu yrittämään mitään koska itsetunto on romuttunut

Vierailija

90- vuotialla mummollani on keskivaikea Alzheimerin tauti. Olen huomannut, että hän ei enää puhu sairaudesta eikä tiedosta sairauden etenemistä niin paljon kuin alku vuosina. Silti hän sanoo useasti, että olisi jo valmis lähtemään täältä. Ikää on aika paljon ja hän kokee itsensä jo niin väsyneeksi.

Vierailija

No mun äiti 78v. ja joka kerta unohtaa että hänellä tämä sairaus. Jos toivoo kuolemaa niin muiden kipujen takia. Muisti pätkii kaikilla niin hän aina sanoo.

Vierailija

Alzheimerin tauti on pitkä tauti, yksi sukulaiseni sairasti sitä 18 vuotta, ja varmasti ymmärrys taudin eri vaiheissa oli hyvin erilainen. Alussa ymmärtää hyvinkin, mitä tapahtuu, ja kärsii siitä.

Toinen asia on se, että minusta on kamalalla tavalla kirjoitettu tuo, että ymmärtää haluta kuolemaa. Ei kenenkään ihmisen tarvitse haluta kuolemaa. Sairaanakin ihmisen elämä on arvokas.

Vierailija

Todella yksilöllistä. Usein tulevat sairaudentunnottomiksi. Tää mantra kuinka ihnisten olisi vaan parempi nukkua jo pois on usein meidän terveiden hokema, kun saatais säästöjä niin näppärästi, kun saatais vanhukset ja vammaiset hengiltä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat