APUA, oliko hytkytyksestä vauvalle haittaa?!

Hätääntynyt äiti

Voi ei, minulle iski kauhea paniikki kun aloin miettimään, josko olen saanut jotakin kamalaa aikaiseksi vauvallemme... Hytkytin häntä melko rivakasti sylissäni niin, että lapsi makasi sylissäni ja itse istuin sängyn reunalla ja käsilläni siis hytkytin häntä "ylös-alas" max. 10cm matkan mutta nopeasti. Pää oli koko ajan tuettuna eli niska ei päässyt mihinkään retkahtamaan, mutta mietin nyt, josko pienen aivot ovat siellä tärinässä hölskyneet ja esim. verisuonet revenneet.. Kauhea, olin kyllä väsynyt, mutta en ikinä halua satuttaa vauvaa. Vauvalla en ole huomannut mitään oireita tämän jälkeen, mutta ei kai niitä aina tulekaan?? Vauva 4kk ja juurikin tuosta nopeasta liikkeestä olen huolissani.. :/

Kommentit (8)

Vierailija

Häh, eikö vauvoja hyssytetäkin juuri tuolla tavalla jotta rauhoittuu? Ei kai siitä nyt voi mitään haittaa olla.

Vierailija

10 sentin kevyt heilutus niin, että pää ei retkahtele, ei haittaa, jos se meni niin kuin kuvaat.

Mutta itse kyllä tiedät parhaiten pahoinpitelitkö lapsesi tai rauhoittelitko häntä vain.

Hätääntynyt äiti

Eihän tuo liikkeenä siis iso ole, mutta liike oli nopeaa. Ja tärinä/tärryyttely on pienempää. Mutta jos nyt mietin, niin kaipa joku vauva saa polven päällä pomputtamalla samaa kyytiä, pelkään vain sitä aivojen "ravistelua" nopeassa tahdissa...

Vierailija

Siis sellaista voimakasta hytkytystä? Tuskin nyt mitään, mutta eihän sitä tiedä. Vauva ei kamalasti kestä..

Hätääntynyt äiti

Nostetaan vielä, viime yönä vielä pohdin asiaa mielessäni, vaikka mieskin jo koitti puhua järkeä päähän.. Jostain syystä silti olen panikoinut tuota selkeästi rivakkaa tahtia, vaikka siis vauvalla ei mitään olisikaan, niin en samaa tahtia uskalla enää hytkytellä.. Olin kai jotenkin ajatuksissani, kunnes havahduin tuohon tahtiin.

Kaikkea sitä valvominen ja hormonit tekevätkin, tuntuu, etten edes järkitekstiä (tai puhetta) pysty ymmärtämään, niin kamala huoli vain toisesta...

Vierailija

Kyllä sitä itse on joskus tullut hytkytellessä purtua huulta ja pihistyä mielessä v*ttus**tanaa, mutta eipä hytkytyksestä ole vauvalle haittaa ollut, kun on ollut sylissä eikä mitenkään retuutettu ja ravisteltu. Tarkoitan siis, että vauhti on voinut olla kovaa, mutta vauvaa on aina tiettu ja pidetty tiiviisti sylissä. Ajatukset voivat olla mitä vaan, kunhan vauva ei niistä kärsi (esim. ravistelu ei todellakaan ole ok!). Toisaalta jos huomaa tahdin kiristyvän, on hyvä ottaa breikki, sillä vauva vaistoaa myös mielentilan.

Summa summarum, vedä henkeä ja ota ensi kerralla rauhallisemmin. Muista levätä.

Uusimmat

Suosituimmat