Neuvoja sijoitusasunnon ostoon?

Vierailija

Asun yksinhuoltajana omakotitalossa ja tämä alkaa olla kohta maksettu. Ajattelin, että asun tässä siihen saakka kun lapset asuvat kotona. Haluaisin ostaa läheisestä kaupungista kolmion ja laittaa sen vuokralle siksi ajaksi kun asumme tässä. Ja muuttaa siihen itse sitten myöhemmin. Nyt pyytäisin vinkkejä? Mitä pitää ja kannattaa ottaa huomioon? Onko idea kuitenkin huono?

Kommentit (10)

Vierailija

Miksi idea olisi huono?

Pienissä asunnoissa on enemmän kysyntää ja suhteessa kovemmat vuokrat. Jos yksiö/kaksio palvelee sinua Tulevaisuudessa, suosittelen ostamaan ennemmin sen kuin kolmion

Vierailija

No, idea oli huono kaikkien niiden mielestä joille puhuin siitä... Vanhemmat ja pari ystävää. Mutta tuo ajatus kaksiosta on hyvä, kiitos!
Olisiko muita vinkkejä?
Ap

Vierailija

Hyvä ajatus!Tosiaan yksiöitä ja kaksioita saa helpommin vuokrattua.Vuokratulolla saa mukavasti lyhennettyä lainaa ja näin omaisuus kasvaa huomaamatta.Vuokratuloista (josta ensin vähennetty yhtiövastikkeen osuus) pitää maksaa 30% veroa,tämä kannattaa huomioida. Itselläni on yksi sijoitusasunto,joka on pian maksettu.Ostan varmaan toisenkin sijoitusasunnon sitten.Mielestäni asunto on hyvä sijoitus.Olen pettynyt rahastosäästämiseen ja osakekaupoista en ymmärrä mitään eli keskityn asuntoihin.

Vierailija

Kiitos 4!
Lähinnä ajattelen sitä, että se asunto olisi sitten joskus oma ja voisin muuttaa siihen. Toki ajatuksena kiehtoo myös oikea sijoitus asunto.
Ap

Vierailija

Tottakai kannattaa, jos oma asuntokin on kohta maksettu. Anna niiden tuttujen olla ihan mitä mieltä haluavat.
Meillä on viisi sijoitusasuntoa. Olemme ottaneet vuokralaiset aina vuokravälitystoimiston kautta. Se maksaa hiukan, mutta on helppoa ja nopeaa. Olemme aina saaneet hyvät vuokralaiset toimiston kautta. Esim vuokran korotukset tms asiat hoidetaan sitä kautta, emme ole edes nähneet vuokralaisiamme koskaan. Kymmenen vuotta meillä on ollut vuokralaisia, eikä kukaan ole kertaakaan jättänyt vuokraansa maksamatta.
Varaudu kuitenkin ns tyhjiin kuukausiin. Kun yksi vuokralainen lähtee ja ennen kuin seuraava tulee. Silloin on hyvä hetki esim maalta, tapetoida tai tehdä muuta pientä pintafiksausta.
Kannattaa ostaa asunto, jossa putkiremontin tarve on kaukana tulevaisuudessa tai jo tehty. Täydellisessä putkirempassa asunto on asumiskelvoton muutaman kuukauden.
Kiinnitä muutenkin huomiota taloyhtiön kuntoon. Taloyhtiötä pitää remontoida ja pitää kunnossa. On huono asia, jos mitään ei ole tehty.

Vierailija

Sijoitusasunnoksi ei kannata ostaa jotain missä vastikkeet on isoja, se syö tuottoa. Tämänkin takia pienempi on parempi, koska vastike määräytyy neliöiden mukaan. Korkea vastike kertoo myös usein huonosti hoidetusta yhtiöstä. Yhtiön asiat kannattaa selvittää perusteellisesti. Eli siis vähemmän neliöitä hyvästä yhtiöstä on mun suositus!

Vierailija

En ole ap, mutta paljonko teillä on ollut rahaa valmiiksi ja paljonko olette joutuneet ottamaan lainaa ja kuinka pitkäksi aikaa sijoitusasuntoon?

Itse olen suunnittelemassa kesämökin myyntiä ja niillä rahoilla sijoitusasunnon ostamista. Eikö kannatakin? Mökillä ei olla, sitä on pidetty vain tunnesyistä, vuokralla välillä sillä saa kiinteistöveroa katettua. Minusta järkevämpää myydä pois, menee tuhansia euroja vuodessa korjauskuluja, minusta se kannattaisi vaihtaa tuottavampaan sijoitusasuntoon kun elo on näin eläkkeellä tiukkaa arkena. Voisi vaikka matkustella silläkin rahalla mikä korjauksiin menee.

Minäkin saan vastustusta: "miksi sinä olet niin ahne että pitää lisää hamuta omaisuutta? Eikö tuo jo riitä? Kuluttaisit elämiseen ne rahat niin et olisi niin tiukilla..."

Itse suunnittelen pääkaupunkiseutua, radan tai metron varrelta, yksiö tai kaksio. Kallio tai sörnäinen olisi vielä parempi, mutta ne taitaa olla hieman kalliimpia. Voisin itsekin siellä asua silloin kun on vuokralaisesta tauko, tulee kuitenkin seudulla käytyä säännöllisesti.

Vierailija

Mulla on muutama sijoitusasunto. Huomioitavia seikkoja:

- moni kuvittelee, että vuokratuotolla voi hoitaa lainan lyhennykset ja sillä tavalla "vuokralainen maksaa sun lainan". Käytännössä näin ei onnistu tekemään, jollei velkaa ole enintään kolmasosa asunnon arvosta tai jollei laina-aikaa laske niin pitkäksi, että kokonaiskorko syö kokonaistuoton. Eli joudut melko varmasti panemaan omistasi lisää velan maksuun. Tämähän ei välttämättä ole huono asia, se vain aiheuttaa, että sijoitustuoton lisäksi asuntosi on säästökohde. Ja tietty se kaventaa sun jokapäiväistä käyttörahaasi. Mut jos se on ok, niin mikäs siinä.

- sitä asuntoa joutuu aivan varmasti sit myös korjaamaan. Ja taloyhtiötä myös. Katso, mitä remontteja on tehty ja mitätekemättä. Laske niiden hinnat.

Asenne pitää olla oikea. Vuokranantajana sä olet asiakaspalvelija. Kun vuokralainen soittaa, että kämpässä on jotain vialla, sinä ja sun rahat pompitte avuksi. Heti. Sinä myös kannat kaikki taloudelliset riskit (korkoriskin, onnettomuusriskin, jne) vuokralaisen puolesta. Tästä huolimatta vuokralainen on sitä mieltä, että sinä olet riistäjäkapitalisti, jota on hyvä vähän kusettaa.

Itse olen käyttänyt vuokravälitysfirmaa vain kerrran ja se oli sit kyllä sekä ensimmäinen että viimeinen kerta. Olen myös kokenut, että vuokralainen käyttäytyy ihmismäisemmin, kun on henkilökohtaisesti nähnyt, että vuokranantajakin on ihminen, eikä vain kasvoton koneidto.

Uusimmat

Suosituimmat