Voiko luonnonystävä pitää lemmikkiä kotona?

Vierailija

Tuli vähän sanaharkkaa yhden kaverin kanssa, joka on kasvissyöjä ja olevinaan kova "luonnonystävä". Paasasi tavalliseen tapaansa siitä miten maailma ei kestä lihansyöntiä ja miten se on pahin ympäristöteko mitä voi olla. Huomautin sitten hänelle, että syöttäähän hän koiralleen ja kissalleen päivittäin lihaa. Se on kuulemma "eri asia", ei perustellut miten.

Tuli muutenkin mieleen, että miksi aina jankutetaan, ettei esim. häkkikanat ole "luonnollisessa ympäristössään". Onko joku kerrostalokämppä muka koirille ja kissoille luonnollinen ja hyvä ympäristö?

Kommentit (3)

Vierailija

Mä olen kasvissyöjä ja mulla on koiria. Ymmärrän tuon eettisen ongelman sen suhteen, että vastustaakseen eläinten tehotuotantoa lopettaa itse lihansyönnin, mutta toisaalta samaan aikaan pitää lemmikkinä lihansyöjäeläimiä, joille on pakko ostaa tehotuotettua lihaa ravinnoksi. Itse en tästä syystä aiokaan enää nykyisten jälkeen ottaa koiria, vaikka niistä kovasti tykkään. Olen ottanut koirat ennen kuin ryhdyin kasvissyöjäksi, ja toki ne loppuelämänsä hoidan.

Sen sijaan tuosta onko kerrostalokämppä hyvä ympäristö olen sitä mieltä että voi ollakin. Luonnollinen se ei ole, mutta miksi ihannoida luontoa?  Luonnossa vilu, nälkä ja loiset vaivaa usein, ja toimii raaka vahvimman selviämisen laki. Aiheen tutkijat sanovat että koiran esi-isät ovat itse omasta tahdostaan aikoinaan hakeutuneet ihmisasutusten laidoille ja kesyyntyneet, ei niin että ihmiset olisivat ne siihen pakottaneet. Koirat ovat siis vaihtaneet itse luonnollisen luonnottomaan, koska luonnottoman etuna on varma ravinnonsaanti ja ihmisen suoma turva.

Koira on sitä paitsi niin pitkään ollut ihmisen kumppani ,että se saa syvää tyydytystä ihan ihmisen seurasta. Parempi sen sylitellyt kerrostalokoiran on kuin ulkotarhassa maalla aina vaan räksyttävän pihakoiran. Aikuinen koira ei myöskään juuri liiku sisällä, vaan lähinnä makailee ja syö, joten mitä väliä onko se asunto kerrostaloyksiö vai omakotitalo? Ulkona se liikunta saadaan joka tapauksessa. 

Vierailija

Pointtisi oli ihan hyviä. Harva kuitenkaan on yhtä epäitsekäs, vaan se oma mukavuus ja että koira moikkaa ovella ja täyttää jotain tyhjiöitä elämässä, on tärkeintä. -AP

Vierailija

Me olemme kasvissyöjäperhe ja meillä on kaksi vanhaa löytökissaa, jotka ruokimme luomulihalla. En ottaisi muuta lemmikkiä, kuin sellaisen joka on syystä tai toisesta ollut koditon. En kannata siis poikasten teettämistä kissoilla, enkä pahemmin koirillakaan. Olen järkeillyt meidän kissojen suhteen, että nytpä ainakin syövät hitusen eettisemmin, kuin jos olisivat vielä siellä mistä nämä haettiin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat