Miten "virallisesti" merkitään, jos on kaksi tutkintoa?

Vierailija

Jos on vaikka FM ja KM. Miten se laitetaan nimen eteen tai perään? Ja tuleeko suoritusjärjestykseen vai aakkosjärjestykseen, jos ovat samanarvoisia? Jos ovat eriarvoisia, tuleeko ylempi tutkinto ensin?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikka FM ja KM. Miten se laitetaan nimen eteen tai perään? Ja tuleeko suoritusjärjestykseen vai aakkosjärjestykseen, jos ovat samanarvoisia? Jos ovat eriarvoisia, tuleeko ylempi tutkinto ensin?

Facessa profiilikuvaan oikean otsalohkon kohdalle tuon FM ja vasemman kohdalle KM.

Vierailija

Ylempi tutkinto ensiksi. Nimen eteen, esim. FT, KM Matti Mallinen. Tai nimen jälkeen: Matti Mallinen, FT, KM. Ei kai ole tarkkaa, kumman laittaa ensiksi, jos ovat samanarvoisia. Varmaankin kumpaa haluaa korostaa missäkin tilanteessa.

Vierailija

Jos ne ovat samanarvoisia, laitetaan relevantimpi ensin.

Jos tutkinnot ovat yri tasoisia, vain ylempi merkitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vain ylempi merkitään siis siinä tapauksessa, että ovat saman alan tutkintoja. Eli kasvatustieteiden tohtori ei merkitse KT, KM, vaan vain KT. Sen sijaan, jos on kauppatieteiden tohtori ja kasvatustieteiden maisteri, merkitään KTT, KM. Tätä periaatetta olen nähnyt ainakin parin yliopisto-opettajan noudattavan.

Vierailija

Minne olet sitä laittamassa? Käyntikortissa nimen on hyvä olla selkeänä ainakin, jos on ulkomaisten kanssa tekemisissä. Minulla oman yritykseni kortissa ei ole edes työtehtävää. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vain ylempi merkitään siis siinä tapauksessa, että ovat saman alan tutkintoja. Eli kasvatustieteiden tohtori ei merkitse KT, KM, vaan vain KT. Sen sijaan, jos on kauppatieteiden tohtori ja kasvatustieteiden maisteri, merkitään KTT, KM. Tätä periaatetta olen nähnyt ainakin parin yliopisto-opettajan noudattavan.

Tästä poikkeus on ainakin lääketieteen tohtoreiden englanninkielinen nimike MD PhD. Tässä siis alempi tutkinto ensin ja saman alan ylempi sen jälkeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tästä poikkeus on ainakin lääketieteen tohtoreiden englanninkielinen nimike MD PhD. Tässä siis alempi tutkinto ensin ja saman alan ylempi sen jälkeen.

En tiedä, miten englanninkieliset merkitään, mutta olen kuvitellut tuon MD PhD:n "MD":n viittaavan termiin "Medicine"... Suomeksi lääketteen tohtori on LT.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miten englanninkieliset merkitään, mutta olen kuvitellut tuon MD PhD:n "MD":n viittaavan termiin "Medicine"... Suomeksi lääketteen tohtori on LT.

"The Doctorate of Medicine and of Philosophy (MD–PhD) is a dual doctoral degree for physician–scientists."

Samanarvoisia nuo ovat ilmeisesti. MD: lääketieteen tohtori (doctor = D), PhD: filosofian tohtori (eli fysiikkaa tuossa taoauksessa lukenut).

Vierailija

Mites, jos on suorittanut saman tiedekunnan sisällä maisteritutkinnon useammassa pääaineessa? Esim on YTM sekä yhteiskuntapolitiikasta, että valtiotieteistä? Matti Mallinen, YTM, YTM? Matti Mallinen YTMx2?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

"The Doctorate of Medicine and of Philosophy (MD–PhD) is a dual doctoral degree for physician–scientists."

Samanarvoisia nuo ovat ilmeisesti. MD: lääketieteen tohtori (doctor = D), PhD: filosofian tohtori (eli fysiikkaa tuossa taoauksessa lukenut).

MD vastaa Suomessa lääketieteen lisensiaattia (lääkärin perustutkinto siis).

PhD on tohtori. Eivät ole siis samanarvoisia.

Oletettavasti käytetään MD PhD -yhdistelmää, jotta tulee selväksi, että on nimenomaan lääketieteen tohtori, koska pelkkä PhD voisi olla minkä tahansa alan tohtori.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mites, jos on suorittanut saman tiedekunnan sisällä maisteritutkinnon useammassa pääaineessa? Esim on YTM sekä yhteiskuntapolitiikasta, että valtiotieteistä? Matti Mallinen, YTM, YTM? Matti Mallinen YTMx2?

YTM^2

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eli jos kaksi maisteritutkintoa samasta tiedekunnasta, niin itse laittaisin:

Matti Mallinen, YTM (yhteiskuntapolitiikka), YTM (valtiotieteet)

Jos yksi tutkinto, jossa lukenut molempia aineita, niin sitten vain kertaalleen YTM (yhteiskuntapolitiikka ja valtiotieteet)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat