Opettajat! Kysymys työhaastattelusta.

Vierailija

Minua kiinnostaisi kovasti tietää, millaisia työhaastatteluja teillä aineenopettajilla on ollut. Itse olen ollut monenlaisissa haastattelutilanteissa. Erityisesti kiinnostaisi tietää oletteko koskaan kertoneet osaamisestanne niin, että esittelette mm. itse tekemiänne / käyttämiänne sähköisiä materiaaleja tai oppimisalustoja tms. Ipad mukaan haastatteluun vai ei?

Kommentit (15)

Vierailija

Ihan keskustellen on menty. Olen kertonut käyttämistäni työtavoista tms. Yksilöhaastattelut ovat mielestäni parhaita. Ryhmätilanteet todella stressaavia.

Vierailija

Kyllä siellä omaa osaamistaan kannattaa markkinoida. Ipadi mukaan vaan ja siinä vaiheessa kun kysytään digitaalisten materiaalien käytöstä opetuksessa sanot, että olet käyttänyt tällaista omatekemääsi. Päällisin puolin voit esitellä sitä, rehtorit saattaa esittää kiinnostunutta, mutta ei niitä jaksa pitkät esitelmät kiinnostaa. Haluat yleensäkin kehittyä työssäsi ja olet avoin kokeilemaan uusia opetusmenetelmiä ja olet suunnitellut jos jonkinlaista oppiainerajatylittävää opetusta (siis jos oikeasti olet). Nämä on päivän sanat opettajan työssä ja kaikki rehtorit haluavat palkata innostuneen, vain normaalin opetustyönsä tekeviä heillä on jo talo täynnä. Kannattaa muistaa, että kaikilla hakijoilla on pätevyyteen oikeuttavat paperit, gradun aiheita tai arvosanoja ei kukaan kysele eikä niitä kannata esitellä vaikka olisi kuinka hyvin mennyt. Rehtori hakee  työyhteisöön parasta sopivinta henkilö. Opettajainhuoneeseen halutaan ns. hyviä tyyppejä, jotka järjestävät kaikenlaista yhteistä kivaa ja ottavat vastuuta tiimeissä ja työryhmissä. Peruskoulussa on niin paljon kaikkea muutakin ohjelmaa kuin normi oppitunteja, rehtorin näkökulmasta innostuneet opettajat keventävät hänen työtaakkaansa. Varsinainen opetus tapahtuu luokissa, ja sitä työtä ei ole kukaan jakamassa, mutta jos rehtori saa hakijasta sellaisen vaikutelman, että tästä tulee yksi naama väärinpäin opettajainkokouksessa istuja, ei sitä palkata. Arvioinnista ja arviointimenetelmistä kannattaa varautua vastaamaan sekä aineenopettajilla omasta aineestaan ja sen opetusmenetelmistä. Tsemppiä!

Vierailija

Kuule, ei siinä mikään auta. Mulla on kaveri, joka on duunannut vaikka mitä ja rehtorit ihan innoissaan katsellut... ja silti valittu toinen. Itse sain opena täksi vuodeksi töitä vasta siitä haastattelusta, jossa olin tosi passiivinen. En oikeasti ollut edes innostunut työstä enää ja olin jo keksinyt suunnitelman B elämälleni haettuani kymmeniä työpaikkoja ja käytyäni 8 haastattelua. Olin jo laittanut suunnitelman B alulle, mutta vähän tottumuksesta hain tuotakin hommaa.

Totuus on, että 90% opepaikoista on valmiiksi pedattu. Noista kahdeksasta haastattelupaikasta vain yksi oli aidosti auki. Kaikissa muissa valittu löytyi koulun nimilistalta valmiiksi paitsi yhdessä rehtori sanoi suoraan puhelimessa valintaperusteeksi sen, että ko. henkilö on ollut heillä vakisijaisena pitkään lyhyemmissä sijaisuuksissa. Nyt kun olen vihdoin töissä, niin työni loppuu hiihtolomaan. Tosin toinen ope jää äikkärille maaliskuun alusta ja se on nyt tulossa hakuun. Paikka on tosin tavallaan jo sovittu mulle. Tietysti siihen silti haastatellaan taas ne pakolliset viisi. Eräs kaverini jopa tilaili jo seuraavan vuoden kirjat ja tarvikkeet viime vuonna helmikuulla, ja sitten maaliskuulla paikka oli julkisessa haussa täksi lukuvuodeksi. Viralliset haastattelut jne. Ylläripylläri, kaverini valittiin kaiken sen jälkeen.

Vierailija

Ota vaan se padi mukaan, hyvä idea. Olen ollut omassa hommassani jo viisi tai kuusi vuotta, että ihan tuoretta kokemusta ei ole, mutta rennolla ja iloisella mielellä kannattaa mennä noin ylipäänsä, jos pystyy. Lue tuleva ops. Monialaisuus, positiitiivinen pedagogiikka, korosta niitä. Kerro, mitä opetuksen ulkopuolisia hommia olet tehnyt, oppilaskunta, tukioppilaat, johtoryhmä, ops-suunnittelu, kerhot mitä näitä on... Anna itsestäsi aktiivinen vaikutelma. Sitten kyllä myöhemmin saattaa ottaa päähän, mitä kaikkea tuli luvattua, jos saat paikan :) 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuule, ei siinä mikään auta. Mulla on kaveri, joka on duunannut vaikka mitä ja rehtorit ihan innoissaan katsellut... ja silti valittu toinen. Itse sain opena täksi vuodeksi töitä vasta siitä haastattelusta, jossa olin tosi passiivinen. En oikeasti ollut edes innostunut työstä enää ja olin jo keksinyt suunnitelman B elämälleni haettuani kymmeniä työpaikkoja ja käytyäni 8 haastattelua. Olin jo laittanut suunnitelman B alulle, mutta vähän tottumuksesta hain tuotakin hommaa.

Totuus on, että 90% opepaikoista on valmiiksi pedattu. Noista kahdeksasta haastattelupaikasta vain yksi oli aidosti auki. Kaikissa muissa valittu löytyi koulun nimilistalta valmiiksi paitsi yhdessä rehtori sanoi suoraan puhelimessa valintaperusteeksi sen, että ko. henkilö on ollut heillä vakisijaisena pitkään lyhyemmissä sijaisuuksissa. Nyt kun olen vihdoin töissä, niin työni loppuu hiihtolomaan. Tosin toinen ope jää äikkärille maaliskuun alusta ja se on nyt tulossa hakuun. Paikka on tosin tavallaan jo sovittu mulle. Tietysti siihen silti haastatellaan taas ne pakolliset viisi. Eräs kaverini jopa tilaili jo seuraavan vuoden kirjat ja tarvikkeet viime vuonna helmikuulla, ja sitten maaliskuulla paikka oli julkisessa haussa täksi lukuvuodeksi. Viralliset haastattelut jne. Ylläripylläri, kaverini valittiin kaiken sen jälkeen.

Hah. Ap, ala masennu. Jos olet hyvä tyyppi, saat kyllä töitä. Itse sain samana vuonna kaksi virkaa. Molemmissa paikoissa oli jo pitkään ollut sama henkilö töissä, mutta voi voi, se ei sitten lopulta merkinnytkään mitään.

Vierailija

Aika ikävä kommentti edellisellä. Kääntäen tuo siis kuuluu, että jos et saa töitä, et ole hyvä tyyppi.

Näissä virantäytöissä on nähty niin ihmeellisiä kuvioita, että koskaan ei tiedä, miten ne menevät ennen kuin on nimi paperissa. Itse olen huomannut, että kaikki hakeminen kannattaa. Joskus olen jäänyt haastattelussa ilman paikkaa, mutta saanut sitten yhteydenoton valituksi tulleen edellisestä työpaikasta...

Tsemppiä ja iloista mieltä!

Vierailija

Kiitos kommenteista. Tuttuju juttuja kaikki. Vielä kiinnostaisi kuulla, jos jokkakulla on oikeasti ollut padi mukana. Miten olet esitellyt taitojasi sitä apuna käyttäen? Onko tämä jo tätä päivää?

Ap

Vierailija

Olen se, joka sai ne kaksi paikkaa samana vuonna. Kerran aiemmin, kun olin haastattelussa, joka meni huonosti, enkä tosiaan saanut yhtään paikkaa, viran sai henkilö, jolla oli omat nettisivut, joilla hän esitteli pedagogista osaamistaan. Siitä on jo ainakin kymmenen vuotta aikaa. Tuli vaan tästä padistä mieleen, että näinkin joku oli homman hoitanut jo silloin. Padi on hyvä idea, mutta voi olla myös hankalaa, jos haastattelussa on paljon väkeä. Jos pelkkä rehtori, silloin esittely helppoa.

Vierailija

Kyllähän sen padin voi ottaa mukaan, ja jos sopiva hetki koittaa, kysyä, sopiiko näyttää jotain. En ehkä itse olisi liian intona esittelemään jotain yksittäistä juttua. Näissä on monia koulukuntia: kaikki eivät ole ollenkaan innostuneita digiopettamisesta, toiset taas pitävät padeja lapsellisina. Jonkun mielestä taas kehittämäsi juttu on moneen kertaan nähty. Mutta jos kerrot osaamisestasi ja haastattelijat kysyvät tarkentavia kysymyksiä, voit ehkä kaivaa padisi esiin. Itselläni ei ole kokemusta padin kanssa hakemisesta, se tabletti nyt on kuitenkin vain työkalu.

Vierailija

Padi on huono, koska haastattelijat eivät näe siitä kunnolla.

Olen pyytänyt työhaastatteluissa saada pitää esittelyn itsestäni sellaisessa luokkatilassa, jossa on tietokone ja dataprojektori. Tähän esittelyyn olen upottanut tiedot kaikesta osaamisestani. Esittely itsessään on ollut animoitu ja mieleenpainuva.

Vierailija

13! Toki tiimityötaitoisen ja haluisen haluaa joka reksi. Joku digireksi saattaa hyvinkin silti olla mielissään, jos hakija esittelee osaamistaan omaa padia käyttämällä. Vaan mistäpä sen etukäteen tietää, jos reksiä ei tunne? Haastattelussa täytyy olla valmis kaikkeen. Yksilöhaastatteluun, ryhmähaastatteluun, oppilashaastattelijaan jne. Ja silti se pesti menee sille talossa jo olleelle. Melko erinomainen täytyy hakijan olla, jotta päihittää talossa pitkään olleen. Raskasta - äärettömän raskasta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat