Onko roskasäiliön tyhjennys pakollinen omakotitalossa, meillä ei tule roskia

Vierailija

kuin erittäin harvoin. Laitan takkaan melkein kaiken, en tietty tölkkejä, pattereita tms. Muu palaa keittiön takassa. Vaipat voi polttaa vasta kun uuni on todella kuuma ja kunnon liekit.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Kuinka usein teillä käy nuohooja? Kysypä ens kerralla polttoneuvoja. Jätetyhjennys on halpaa lystiä siihen että muurautat vuoden parin päästä uuden takan ja hormin. Tai pahimmassa tapauksessa rakennutat uuden talon.

Vierailija

Laitatko roskiin ruokaa? Jos laitat, laki määrittää, että täytyy tyhjentää 2vko välein. Jos et, niin sitten kai ei ole säädetty,  voit toimittaa itse sitten roskat keräyspisteisiin.

Vierailija

Sun uuniasi ei ole hyväksytty jätteenpolttoon. Mihin laitat tuhkan? Täytyy olla jätehuolto hoidettuna. Jos hoitaa biojätteet kompostoimalla, niin muulle jätteelle riittää neljän viikon tyhjennysväli.

Vierailija

Useimmissa kunnissa tyhjennys vähintään kerran kuussa on pakollinen. Tämä on mm. juuri siksi, että ihmiset eivät polttaisi takassa sellaisia roskia, joita siellä ei pitäisi polttaa.

Vierailija

Poltatko kesälläkin kaiken?
Ei voi olla ympäristölle hyväksi. Siis vaipatkin isket takkaan? Ja kaikki muovipakkaukset ja banaaninkuoret? Topsypuikot ja siteet?

Kuulostaa oudolta. Suosittelisin hankkimaan sen ulkoroskiksen..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sun uuniasi ei ole hyväksytty jätteenpolttoon. Mihin laitat tuhkan? Täytyy olla jätehuolto hoidettuna. Jos hoitaa biojätteet kompostoimalla, niin muulle jätteelle riittää neljän viikon tyhjennysväli.

Tuhkat vedetään vesssanpöntöstä alas, kuten kaikki muukin mikä ei pala tulessa. Hiljaa!

Vierailija

Kahdeksan viikon väleinkin saa tyhjennyksen jos kompostoi. Tässä maassa ei kannata kierrättää ku joutuu pakko maksamaan jätetyhjennyksiä

Vierailija

Mun  pöljimmät tuttavat tuo roskia kaverien ja sukulaisten roska-astioihin koksa eivät raaski maksaa omasta jätehuollosta. "Saanks mä tuoda pari pussii roskii..."

Vierailija

Pakollinen se on. Mulla käy kuusi kertaa vuodessa, oli pienin mahdollinen käyntimäärä. Ovat kyllä jälkeenpäin laittaneet käyntimäärästä riippumattoman perusmaksun että saavat rahastettua niitäkin jotka eivät pahemmin roskaa.

Vierailija

Meillä aikoinaan eräs naapuri poltti takassaan mitä lie. 7 tuntia kitupoltti lisäksi putkeen, joten oli aivan karmivaa meidän naapureiden kannalta.

Vierailija

Riippuu paikkakunnasta, mutta jossain saa tehdä naapurin kanssa sopimuksen yhteisestä jäteastiasta. Yksinasuvalla äidilläni on tällainen sopimus. Hän kompostoi ja minä vien käydessäni paperin, lasin ja metallin keräysastioihin. Naapurin sekajäteastiaan viedään muutama pussillinen vuodessa lähinnä polttokelvotonta muovia.

Hinku

Ainakin Espoossa oli pakko ottaa erikoisharva sekajätteen tyhjennys kun otimme omakotitaloon energiajäteroskiksen. Kierrätämme paperit, pahvit, metallin, lasin ja meillä on oma kompostointi. Silti tuli 2 x vuodessa 200 litran verran sekajätettä. Esim. sateenvarjo on aika työläs kierrättävä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat