Mikä mielialalääke aiheuttaa vähiten sivuoireita?

Vierailija

Pää hajoo tähän ainaiseen ahdistukseen. Mikä olisi hyvä ja vähiten sivuoireita aiheuttava lääke. Ei sais myöskään aiheuttaa riippuvuutta.

Kommentit (9)

Vierailija

Öh, meinaatko että me heitetään joku lääkeen nimi, ja sinä käyt sitä sitten ostamassa? Ei se ihan noin mene.

Vierailija

Mulla menee Cipralex masennukseen. Käytetään myös ahdistuksen hoitoon. Seksuaaliset halut ovat menneet lääkityksen mukana nollaan, mutta eipä se minua juuri haittaa.

Et sä muuten sitä lääkettä noin vain saa, lääkäri sen reseptin kirjoittaa.

Vierailija

Kaikki aiheuttaa mutta niin myös ahdistus ja masennus.Efexor on nopeatehoinen ja tehokas.Joillekin sopii paremmin kuin toisille,mutta sama kaikissa muelialalääkkeissä.

Vierailija

Varmaan ymmärrät että on ihan turha huudella apua täällä, kun lääkäri kuitenkin päättää siitä, minkälaista lääkettä tarvitset. Toki sinulla voi olla mahdollisuus vaikuttaa asiaan, mutta aika vähäisessä määrin, koska eri lääkkeet vaikuttavat eri tavalla elimistössä.

Ja koska ihmiset eivät ole koneita vaan yksilöitä, on lääkkeen vaikutus erilainen jokaisen kohdalla. Vaikka kukaan täällä ei ilmoittaisi saaneensa oireita jostain tietystä lääkeaineesta, ei se silti tarkoita, ettetkö juuri sinä voisi saada. Lääkärin kanssa voi keskustella niistä haittavaikutuksistakin, ja jos johonkin hänen ehdottamaansa lääkkeeseen liittyy yleisiä haittoja, hänen kyllä pitäisi kertoa sinulle niistä. Samoin voit itse toivoa, ettei sinulle määrättäisi jotain lääkettä, joka aiheuttaa muita lääkkeitä enemmän tietynlaisia haittavaikutuksia, joita et halua.

Kuten sanottu, keskustele lääkärin kanssa tilanteestasi. Täällä huutelusta ei ole mitään hyötyä, ellet sitten ole ostamassa lääkkeitäsi kadulta, ja siinäkin tapauksessa tämä palsta on siihen väärä foorumi.

Vierailija

Aurorix/Moclobemid. Ei mitään sivuvaikutuksia alun lievää päänsärkyä lukuunottamatta. Tosin ei sillä paljon mitään positiivisiakaan vaikutuksia ole ollut. Olen tota Aurorixia syönyt nyt muutaman kuukauden, ja ajattelin seuraavaksi pyytää Voxraa, se vaikuttaa toiseksi parhaalta vaihtoehdolta.

Trisykliset masennuslääkkeet ja SSRI:t ovat niitä pahimpia sivuvaikutusten suhteen, mutta toki kaikki reagoivat kaikkiin lääkeisiin yksilöllisesti eikä kaikille todellakaan tule kaikkia kamaluuksia mitä siellä pakkausselosteessa on lueteltu, joten niitäkin voi testeilla ihan rauhassa. Jos ihan kauheita haittavaikutuksia tulee, sen voi aina lopettaa ja siirtyä johonkin muuhun.

Ja myös muille kommentoijille tiedoksi, että kyllä etenkin mielenterveyspotilailla on oikeus itse ottaa selvää erilaisista lääkevaihtoehdoista ja pyytää siltä lääkärilta jotain tiettyä lääkettä. Ei tietenkään ole itsestäänselvyys, että saat sen pyytämäsi lääkkeen, mutta aina voit kysyä ja kertoa lääkärille, miksi haluaisit koittaa juuri sitä, ja hyvä lääkäri kuuntelee ja oikeasti miettii, voisiko kyseinen lääke mitenkään sopia tilanteeseesi. Moni pelkää sivuvaikutuksia ja niistä peloista saa ja pitääkin keskustella sen ammattilaisen kanssa, ja tehdä yhteistyötä sen oikean hoidon löytämiseksi.

Olen itse viime aikoina ollut oma-aloitteinen hoitoni suhteen, ja se on todellakin kannattanut. Jos et mene sinne lääkäriin tietoisena niistä monista mahdollisista lääkityksistä ja niiden vaikutuksista, niin sulle todennäköisesti vaan lätkäistään kouraan joku random SSRI -resepti eikä sivuvaikutuksista paljon puhuta. Jos taas olet ottanut asiasta selvää ja haluat olla aktiivisesti mukana hoitoosi liittyvissä päätöksissä, voitte sen yhteistyön ansiosta päästä lääkärin kanssa paljon tavallista nopeammin molempia miellyttäviin ratkaisuihin.

Vierailija

Kokeilemalla vain voi löytää sopivan. Yleisimmistä tietenkin aloitetaan etsiminen. Toisille sopiva lääke löytyy heti ja toiset kokeilevat useita. Ikä, paino, aineenvaihdunta, muut lääkitykset ja sairaudet vaikuttavat lääkkeiden toimivuuteen.

Uusimmat

Suosituimmat