voiko seksuaalista hyväksikäyttöä olla muistamatta?

Vierailija

Onko kenellekään käynyt niin, että on muistanut hyväksikäytön vasta aikuisuudessa?

Kommentit (15)

Vierailija

Minä unohdin toisenlaisen traumaattisen kokemuksen vuosiksi, kunnes kerran joudun vähän samankaltaiseen tilanteeseen. Siinä kesken kaiken muistin edellisen tapahtuman. Järkyttävintä oli se kun tajusin, että asiat voivat jäädä noin pimentoon. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä unohdin toisenlaisen traumaattisen kokemuksen vuosiksi, kunnes kerran joudun vähän samankaltaiseen tilanteeseen. Siinä kesken kaiken muistin edellisen tapahtuman. Järkyttävintä oli se kun tajusin, että asiat voivat jäädä noin pimentoon. 

Oliko sulla mitään epäilystä asiasta ennen kuin se pompsahti mieleen? Tuliko kaikki muistot kerralla? ap

Vierailija

Tää olikin hyvä alotus! Itse olen monesti miettinyt, että onko minulle käynyt jotain kamaa seksuaalisuuteen liittyvää lapsena, sillä ajattelen kaikista vanhemmista miehistä aina, että haluaakohan toi mua. Tää on oikeesti ihan järkyttävää. Oli kyseessä sitten appiukko tai lääkäri. Eikä siis positiivisessa mielessä, vaan ällöttävässä. Voiko tälläistä olla ihan ilman mitään syytä/traumaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Googleta valemuisto. Traumatisoiva tapahtuma ei unohdu. 

Joo tiedän valemuistoista, mutta mulla ei ole valemuistoja. Epäilen toisen asian takia. ap

Vierailija

Kyllä sen voi olla muistamatta. Minä olin niin pahasti juovuksissa silloin kun nuorena käytin siskoani hyväksi, että ei ole paljon muistikuvia siitä keissistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen voi olla muistamatta. Minä olin niin pahasti juovuksissa silloin kun nuorena käytin siskoani hyväksi, että ei ole paljon muistikuvia siitä keissistä.

No mut jos siskokin tykkäsi niin eihän se mitään haittaa. Ainoastaan paskaa jos itse et muista miten hyvältä tuntui kännin takia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen kans miettinyt että onkohan mua jotenki hyväksikäytetty vauvana/pikkulapsena :(

No periaatteessa meitä kaikkia on käytetty lapsena seksuaalisesti hyväksi, mutta tiodottomasti luullakseni. Onhan vanhemmat sormillaan pesseet ja kosketelleet meidän perseet ja pimpit, monta kertaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen kans miettinyt että onkohan mua jotenki hyväksikäytetty vauvana/pikkulapsena :(

Mitä "oireita" sulla on jos saa kysyä? Tuntuuko esim oudolta yms? ap

Vierailija

http://traumajadissosiaatio.fi/

Hyvä sivusto aiheesta. Auttoi paljon itseä: Sain viimein selvyyden omiin dissosiaatiokohtauksiin ja depersonalisaatio - ja derealisaatiokokemuksiin. Lähes koko ikäni olen elänyt siinä luulossa, että olen joku lievä psykopaatti tai muutenvain tunnevammainen ihminen. Kun noiden epätodellisuuskohtausten takana on se, että ne aina heikentävät aivojen kykyä tunteisiin. Ihminen muuttuu tunneköyhäksi ja irtautuneeksi olennoksi, jota ei siinä tilassa ollessaan voi satuttaa, mutta ei sitten taas toisaalta saada tuntemaan hyviäkään tunteita (Erityisesti seksi laukaisi nämä kohtaukset). Hauskinta oli, että muutoin, tavallisesti, olin siis aivan päinvastainen ihminen (hymyilen paljon, autan, rakastan).

Mutta tosiaan se seksuaalisen hyväksikäytön muistaminen usein tapahtuukin vasta iässä, jossa asiaa pystyy alkaa käsittelemään. Eli on mahdollista. Asia voi tuntua kuitenkin pitkään sellaiselta epätodelliselta muistolta - ihan niinkuin se olisi tapahtunut jollekkin toiselle. Minä ainakin luulin pitkään, että en pysty edes itkemään koko asialle. Mutta jotenkin keskustelemalla ja todellisuuteen "kiinni tarraamalla" aloin liittää tapahtumat omaan itseeni. Se oli ja on helpotus.

Uusimmat

Suosituimmat