Sosiaaliturva on kannustinloukku

Vierailija

http://www.hs.fi/kotimaa/a1452918422054

"HS: ”Meillä on paljon päällekkäisiä, tulovähenteisiä perusturvaetuuksia, joiden määrä pienenee tulojen kasvaessa”, Kangas sanoo. ”Esimerkiksi toimeentulotuesta, asumistuesta ja työttömyysturvasta voi muodostua kokonaisuus, joka nostaa kynnystä ottaa työtä vastaan.”

Esimerkiksi 660 euron kuukausivuokraa maksavan helsinkiläisen työttömän yksinhuoltajan pitäisi saada varsin korkeaa palkkaa, jotta hänen kannattaa lähteä töihin. Hänen työtulojensa noustessa nollasta 2 500 euroon, käteen jäävät tulot nousevat vain 400 euroa. "

Kamalaa oikeasti.

Kommentit (7)

Vierailija

Yksinäisen tuet on liian pienet. Varsinkin, jos on omaisuutta ja ei saa sossutukea.

Lapsiperheen tuet omaisuutta omistamattomalla aikuisella ovat liian suuret. Monestakaan työstä ei saa niin paljon tuloja.

Vierailija

Öh...? Entäs esim sairaat? Itse olen työkyvytön ja siksi väliaikaisella eläkkeellä. Mitään kannustinloukkua ei ole. Haluaisin olla terve.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yksinäisen tuet on liian pienet. Varsinkin, jos on omaisuutta ja ei saa sossutukea.

Lapsiperheen tuet omaisuutta omistamattomalla aikuisella ovat liian suuret. Monestakaan työstä ei saa niin paljon tuloja.

Eli vain siksi, että on sairastunut, ei saisi saada esim työeläkettä? Hmm...

Vierailija

Sen takia onkin hyvä että hallitus leikkaa pieniä palkkoja. On entistä vähemmän syytä mennä töihin.

Vierailija

Yksinhuoltaja saakin olla kotona, koska hänellä on paljon työtä lasten kanssa eikä toista aikuista perheessä. Se on hänen työnsä.

Vierailija

Olen pitkäaikaistyötön ja haluaisin työtä koska yksin kotona istuminen on tylsää. Eivätkä nämä rahat riitä mihinkään. Toi alkaa olla niin kulunut ja virheellinen läppä, ettei sitä kohta jaksa edes kokoomuslaiset kuunnella.

Uusimmat

Suosituimmat