Psykologilla käynti ei auta. Ongelmat eivät ratkea.

Vierailija

Olen käynyt samalla psykalla jo neljä (!) vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti (=en viikoittain, mutta käynnit ovat silti olleet jatkuvia). Ongelmani eivät ole helpottaneet, päinvastoin ne ovat itse asiassa tällä aikavälillä pahentuneet. Olen monta kertaa kysynyt, että mitä mä voisin tehdä, miten kannattaisi nyt edestä, mistä mä voisin lähteä kerimään tilannetta auki... Tuntuu että vastauksia ei tule. Olem puhunut p-a-l-j-o-n omista asioistani sekä ollut hyvin avoin. Välillä olen antanut tapaamisten soljua omalla painollaan, välillä taas olen selkeästi sanonut, että haluaisin tällä kertaa keskustella jostain tietystä aiheesta.

Psykologini on koulutukseltaan sekä psykoterapeutti että psykologian tohtori, joten hänen ammattitaidostaan tämä ei varmasti ole kiinni. Kertoisitteko te muut, että miten teillä on lähtenyt avun saaminen psykologilta käyntiin? Mitkä ne asiat ovat, jotka auttavat? Mä haluaisin ihan tosi tosi tosi paljon saada apua psykologikäynneistä, mutta kun tuntuu että en vain osaa. :(

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Pitäisköhän sun kokeilla toista terapeuttia? Joka edustaisi toista suuntausta vai miksikä niitä kutsutaan :)

Vierailija

Kohtaako sinulla "kemiat" kyseisen psykologin kanssa? Lähinnä ajattelen, että joko kannattaa A) lopettaa koko touhu b) jatkaa ja jopa tiivistää hoitoa c)vaihtaa terapeuttia.

Oletko ottanut puheeksi tämän asian terapeutin kanssa?

Voihan myös olla, että kohdallasi hoitomuoto/tapa ja sinun ongelmasi eivät kohtaa.

Vierailija

Jos neljä vuotta ei ole auttanut niin miksi oletat että asia muuttuisi jos jatkat käyntejä? Terapeuttisi voi olla tohtori, mutta psykoanalyysi, johon tuo terapiasi näyttää perustuvan, ei perustu empiiriseen tieteeseen.

Vierailija

Ei terapian vaikuttavuuden ole koskaan missään osoitettu olevan 100%. Sitä pidetään ihan virheellisesti patenttiratkaisuna.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos neljä vuotta ei ole auttanut niin miksi oletat että asia muuttuisi jos jatkat käyntejä? Terapeuttisi voi olla tohtori, mutta psykoanalyysi, johon tuo terapiasi näyttää perustuvan, ei perustu empiiriseen tieteeseen.

Miksi ihmeessä luulet, että ap:n terapia on psykoanalyysia??

Vierailija

Terapiahan on vain väline, jolla ihminen pystyy pidemmällä tähtäimellä näkemään omat reagoimistapansa ja selviämään ongelmiensa kanssa. Paraskaan psykoogi ei voi muuttaa lapsuuden traumoja tai rasittavaa historiaa.

Vierailija

Olisiko jollakin, joka on on kokenut saavansa psykologilla käymisestä apua, aikaa ja viitsimistä kertoa mitkä asiat siinä auttoivat? :) Ottiko psykologisi aktiivisesti kantaa tapaamisissanne? Voisin peilata omaa kokemustani.

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei terapian vaikuttavuuden ole koskaan missään osoitettu olevan 100%. Sitä pidetään ihan virheellisesti patenttiratkaisuna.

Itselle sopivan psykoterapeutin antama riittävä terapia on kyllä tehokasta. Mutta asiakas voi joutua käymään useammalla eri psykoterapeutilla ja myös etsimässä itselleen oikean suuntauksen.

Vierailija

Kyllä terapian tuloksellisuuteen vaikuttavat paljon myös potilaaseen liittyvät tekijät. Ehkä et osaa hyödyntää saamaasi hoitoa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Terapian tarkoitushan on saada sinut hyväksymään että elämäsi on p:stä, eikä ratkoa ongelmiasi.

Kiitos. otan tämän näkökulman puheeksi seuraavalla kerralla. -ap

Vierailija

Kyllä terapian tarkoitus on ihan ratkoa ongelmia. Ongelmat eivät useinkaan vain ole sellaisia, että niitä voisi hetkessä jollain pikkuratkaisulla pyyhkäistä pois.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat