Kielellinen erityisvaikeus lapsella?

Vierailija

Eli lapsellamme on todennäköisesti jonkinlainen kielellinen erityisvaikeus eli entinen dysfasia. Virallista diagnoosia ei ole ja en usko, että tuleekaan nyt lähiaikoina, mutta päiväkodissa puuhataan nyt pedagogista arviota tilanteesta. Hyvä näin. Puheterapiaa on saanut jaksoittain jo pari vuotta. (7-8 kertaa viikon välein, muutama kuukausi taukoa jne.)

Lapsen ongelmat ovat mielestäni, ja päiväkodinkin palautteen mukaan, aika kapea-alaisia. Hienomotoriikka on ikätasoista, karkeamotoriikka ikätasoa parempaa. Omantoiminnanohjaus on kuulemma parhaimmasta päästä ikäryhmässään ja matemaattiset valmiudet erinomaiset. Osaa kirjaimia ja kirjoittaa sanoja. Laulaa, leikkii ja osaa olla kaveriporukassa. Ainoastaan joskus turhautuu, kun toiset ei ymmärrä. On kiltti ja tottelee, joskus kuulemma vaikuttaa poissaolevalta ryhmätilanteissa, koska ei aina ymmärrä ohjeita. Oma puhe on ikäänsä nähden kapealla sanavarastolla ja epäselvää. Sanamuisti kolme sanaa vakaasti, vaikka tuossa iässä pitäisi kyllä olla jo vähintään neljä. Jos kyse olisi 4-vuotiaasta, tilanne olisi lto:n mukaan ok. Tavallaan lapsi laahaa koko ajan sen 1-2 vuotta puheessa perässä ja ei tunnu kurovan eroa millään kiinni. Ikää nyt 5, täyttää maaliskuussa 6.

Onko jollain ollut vastaavaa lasta ja mitä tukitoimia olette saaneet? Miten koulunaloitus on lähtenyt aikanaan?

Kommentit (6)

Vierailija

Meillä tukitoimina päiväkoti puolipäiväisenä, puheterapia kerran viikossa ja toimintaterapia jaksoittain. Diagnoosi tuli neuron osaston tutkimusten jälkeen n. 5-vuotiaana. Terapiat alkoi jo nelivuotiaana koska me vanhemmat niitä vaadimme. 5-vuotiaana tuli pidennetty oppivelvollisuus eli lapsi aloitti eskarin silloin ja kävi kahteen kertaan. Koulun aloitti pienryhmässä mikä olikin toiveemme, kertasi ekan luokan koska lukemaan oppiminen oli todella haastavaa ja vaikeaa. Äidinkieli on vieläkin haastavin aine, toisena kädentaitoja vaativat. Matematiikka ja yllättävästi kielet on vahvuus. Opiskelee ilman helpotuksia ja mukauttamista eli normaalin ops:n mukaan.

Työmuisti ja omantoiminnanohjaus oli meilläkin vaikeaa, lisäksi oli kaiken maailman herkkyyksia, ali - ja yli herkkyyksiä. Niistä on onneksi lähes kaikista päästy.

Vierailija

Minä en nyt ihan tarkkaan muista, mitä omalla pojallani todettiin aikoinaan mutta puhe laahasi perässä  (muistaakseni oli pari vuotta perässä ikätovereitaan) ja kuullun ymmärtämisessä oli vaikeuksia. Avaruudellinen hahmottaminen oli myöskin hakusessa. Mitään diagnoosia ei saanut. Niin ja nuo kaksi jälkimmäistä ongelmaa havaittiin vasta psykologilla (lapsi oli tuolloin melkein 5v.), jossa oli alunperin tarkoitus tutkia, miten puheen viivästymä oli vaikuttanut esim. itsetuntoon (lasta oli kiusattu asian tiimoilta ja jopa aikuiset olivat lapsen kuullen kysyneet minulta että onko lapsi jotenkin vammainen kun ei osaa puhua jne.).

Päiväkodissa/eskarissa nuo otettiin huomioon siten, että lapsi laitettiin pienryhmään eli sai enemmän tukea esim. eskaritehtävissä. Koulun aloitti erityiskoulussa ja on siellä edelleen (lapsi pian 10v.). Puheterapiaa oli kerran kuukaudessa kunnes aloitti koulun. Koulussa oltiin sitä mieltä, että toistaiseksi ei puheterapiaan ole tarvetta, puhe korjaantuisi ajan myötä.

Koulun aloitus sujui oikein hyvin eikä ongelmia ole ollut oikeastaan kuin matikan osalta. Kehitys oli aika huimaa jo ekan kouluvuoden aikana ja puheen kehitys tasoittui melko lailla ikätasoiseksi sen aikana. Nyt kun kuuntelee lapsen puhetta (jota muuten tulee välillä vähän liikaakin :D), ei ikinä uskoisi että vielä kolme neljä vuotta sitten oikeastaan vain perheenjäsenet ymmärsivät täysin lapsen puhetta.

Vierailija

Lapsi on syytä laittaa vammais laitokseen missä kielen vaikeus huomioidaan selkeällä hoitajain puheella ja annetaan terapia ja erityis koulutus vammaisluokalla missä voi olla muiden kaltaisten keskuudessa että saa tasoisensa opin ja koulutuksen siellä ja tulee työelämään ja muuhun kyvykkääksi!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lapsi on syytä laittaa vammais laitokseen missä kielen vaikeus huomioidaan selkeällä hoitajain puheella ja annetaan terapia ja erityis koulutus vammaisluokalla missä voi olla muiden kaltaisten keskuudessa että saa tasoisensa opin ja koulutuksen siellä ja tulee työelämään ja muuhun kyvykkääksi!

Dusfaatikoille on dysfaatikolle tarkoittetuja kouluja, mutta ap:n tapauksessa häiriö ei kuulosta vaikeasteiselta. Sinuna käyttäisin oikeutta laittaa lapsi tavalliseen kouluun ja aineita (1-2-luokalla matematiikka ja äidinkieli) voidaan opettaa erityisopetuksessa. Myöhemmin lapsesi integroidaan täysin omaan tavalliseen luokkaansa. Tämän mahdollisti lakiuudistus muutama vuosi sitten. Nykysuuntaus on nimenomaan siihen suuntaan, että malli saadaan normaalista oppilasryhmästä, ei erityiskoulusta. Sanat Vammaislaitos ja erityiskoulutus saa minut näkemään punaista. Vielä sellaisen ihmisen kirjoittamana, joka ei osaa edes yhdyssanoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lapsi on syytä laittaa vammais laitokseen missä kielen vaikeus huomioidaan selkeällä hoitajain puheella ja annetaan terapia ja erityis koulutus vammaisluokalla missä voi olla muiden kaltaisten keskuudessa että saa tasoisensa opin ja koulutuksen siellä ja tulee työelämään ja muuhun kyvykkääksi!

Sinä voisit jatkaa opiskeluja äidinkielilinjalla.

Uusimmat

Suosituimmat