Sairaanhoitajia paikalla? Vahvoista opiaateista kysymys.

Vierailija

Kysyisin, että kuinka pöllyssä on ihminen, joka ottaa vuorokaudessa 6x0,5 ml Oxanestia (10mg/ml) suun kautta? Syöpäsairaasta kysymys. Onko tuo lääkemääränä vielä pientä ja kuinka paljon se vaikuttaa ihmisen psyykeeseen? Tietenkin ihmiset eroavat toleranssissaan mutta noin keskimääräisesti. Kyseinen ihminen ei ole aikaisemmin käyttänyt mitään vahvoja lääkkeitä. Kiitos vastauksesta :)

Kommentit (9)

Vierailija

Tavallinen annos syöpäsairaalle, vaikka onkin iso. Älä kiellä sitä häneltä. Meillä oli tk-osastolla vanhus, jolla syöpä oli lähettänyt etäispesäkkeitä ympäriinsä, mm. aivoihin. Omaiset kielsivät kaiken kipulääkityksen, myös parasetamolin, "ettei vanhus mene päästään sekaisin".

Vierailija

On varmaan päästään sekaisin jonkun verran, mutta ne kivutkin laittavat päästään sekaisin ja se itse sairauskin väsyttää ja lähestyvä kuolema käy psyykeelle. Tietysti kaikki mahdollinen kivunlievitys käyttöön! Oli ihan hirveää, kun oman äitini syöpäkipuihin ei löytynyt lääkettä, joka olisi auttanut. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tavallinen annos syöpäsairaalle, vaikka onkin iso. Älä kiellä sitä häneltä. Meillä oli tk-osastolla vanhus, jolla syöpä oli lähettänyt etäispesäkkeitä ympäriinsä, mm. aivoihin. Omaiset kielsivät kaiken kipulääkityksen, myös parasetamolin, "ettei vanhus mene päästään sekaisin".

Omaiset olivat jo päästään sekaisin. 

Vierailija

Syöpäpotilas saa ottaa niin paljon opiaatteja kuin vaan tarvitsee, ei annoksia saa rajoittaa. Toleranssi kehittyy pian ja muut sivuvaikutukset (kuten sedaatio) häipyvät, ainoastaan ummetukseen ei tule toleranssia. Ajatus ettei vahvoja opiaatteja saisi käyttää edes syövän hoidossa on keskiajalta ja potilaiden törkeää kidutusta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei tulisi mieleenikään kieltää. Tuntuu vaan, että ko. ihminen muuttui kertaheitosta aivan toisenlaiseksi ihmiseksi. On vainoharhainen, hieman aggressiivinen ja hysteerinen. Toisaaalta välillä hyvin herkillä ja itkuinen. Ymmärrän kaiken tämän. Halusin vain hiukan tietää, onko annosmäärä suhteessa minkä suuruinen. Kun itse en tiedä ko. lääkkeistä mitään. Ja samalla tietenkin haluan olla ymmärtäväinen hänen mielialojensa vaihtumiseen :)

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Juu, ei tulisi mieleenikään kieltää. Tuntuu vaan, että ko. ihminen muuttui kertaheitosta aivan toisenlaiseksi ihmiseksi. On vainoharhainen, hieman aggressiivinen ja hysteerinen. Toisaaalta välillä hyvin herkillä ja itkuinen. Ymmärrän kaiken tämän. Halusin vain hiukan tietää, onko annosmäärä suhteessa minkä suuruinen. Kun itse en tiedä ko. lääkkeistä mitään. Ja samalla tietenkin haluan olla ymmärtäväinen hänen mielialojensa vaihtumiseen :)

ap

Jos ihmisellä on levinnyt syöpä, lienee luonnollista että mielialat vaihtelee. Tuskin kipulääkitys siihen suurin syy on. Sitä paitsi 5mg Oxynorm-liuosta kerta-annoksena on erittäin pieni annos, moni joutuu ottamaan 20-30mg kerralla. Ja lääkkeeseen tottuu ajan kanssa niin ettei enää väsytä.

Vierailija

Ihmeen negatiivista suhtautumista ja alapeukuttamista mun mielestä ihan asialliseen kysymykseen. Luitteko jotain sellaista rivien välistä, mitä sinne ei todellakaan ole kirjoitettu? Kiitos kuitenkin vastauksista

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihmeen negatiivista suhtautumista ja alapeukuttamista mun mielestä ihan asialliseen kysymykseen. Luitteko jotain sellaista rivien välistä, mitä sinne ei todellakaan ole kirjoitettu? Kiitos kuitenkin vastauksista

Jos ap kuvitteli saavansa pelkkiä asiallisia vastauksia tältä palstalta niin metsään meni. Itse en pidä siitä että syöpäpotilaiden vahvaa kipulääkitystä arvostellaan ja kyseenalaistetaan. Sama ongelma on ollut jo vuosikymmenet minkä takia esim. vahvat opioidit yritetään kieltää niiltäkin jotka todella niitä tarvitsevat. Ehkä tämä asenne ärsyttää joitakin, minkä takia ap:n sinänsä asiallinen kysymys koettiin lääkkeiden käytön arvosteluna.

Uusimmat

Suosituimmat