Ei väsyneen miehen näkökulma

Vierailija

Täällä oli vielä muutama päivä sitten keskustelu aiheella "Väsyneen naisen vastaus Heli Vaaralalle", minulla oli tarkoitus kirjoittaa tuohon keskusteluun kommentti miehen näkökulmasta, mutta koska keskustelu on nyt poistettu niin teenpä uuden threadin.

Kirjoituksen yhtenä aiheena oli ns. piilokotityöt. Näin miehenä kielenkäyttöni ei yllä edellisen threadin kirjoittajan tasolle joten keskityn nyt alkuun vain listaaman asioita jotka ovat minun vastuulla. Sanomattakin lienee selvää että minulle kuuluu kaikki ns miesten työt:
- Autojen, ruohonleikkurin, pyörien yms. huollot
* Renkaiden vaihdot
* Öljyjen vaihdot
* Katsastushuollot (esim. jarrujen korjaukset, nivelten vaihdot yms.)
- Talotekniikan huollot
* IV koneen suodattimien vaihto ja IV koneen puhdistus
* IV venttiilien puhdistus
* Keskuspölynimurin tyhjennys
* Lattiakaivojen ja hajulukkojen puhdistus
* Sadevesijärjestelmän puhdistus
* Lämmitysten ja ilmastoinnit säädöt
- Autotallin ja varaston siivous
- Polttopuidenteko
- Muut satunnaiset korjaus ja huoltotoimenpiteet

Myös nämä ns. neutraalit työt kuuluvat minulle:
- Autojen pesut ja vahaukset
- Autojen imuroinnit ja verhoilun/lasien pesut
- Nurmikon leikkaus ja hoito (Rikkaruohot, lannoitus ja ilmaus)
- Kukkapenkkien lannoitus, puhdistus keväisin ja jätteiden poiskuljetus
- Pensasaitojen leikkaus ja jätteiden poiskuljetus
- Haravointi ja jätteen kompostointi
- Lumityöt ja liukkaudenesto
- Terassienpesu sekä pihakivetyksen ja asfaltin puhdistus hiekoituksesta
- Terassikalusteiden asennus ja varastointi talveksi
- Kaasugrillin puhdistus
- Saunan pesu ja lauteiden huolto (öljyäminen)
- Kiuaskivien vaihto
- Talousjäte ja puutarha kompostoreiden tyhjennys
- Marjanpoiminta, marjojen siivous ja mehustus
- Lintulaudan asennus ja poisto kesäksi
- Joulukuusen haku
- Jouluvalojen asennus ja poisto
- Joulukoristeiden asennus ja poisto
- Elektroniikan asennuksen, huollot, päivitykset ja varmuuskopiointi
- Satunnaiset huonekalujen kokoamiset ja taulujen yms. asennukset
- Takkapuiden haku ja takan lämmitys
- Tulisijan tuhkien tyhjennys
- Kauppakassien pakkaus ja purkaminen
- Valokuvien ottaminen ja tilaaminen (oikean kameran käyttäminen on tosin vähentynyt viimeaikoina)

Lisäksi olen meillä vastuussa seuraavista ehkä ns. naisten töistä:
- Ikkunoiden ja terassi/parveke lasitusten pesu keväisin
- Isommat siivoukset kokonaisuudessa (Moppaus, mattojen tamppaus, pölyjen pyyhkiminen kaappien päästä, vuodevaatteiden/vilttien tuuletus yms.)
* Vaimo imuroi ja siivoaa yksittäisiä tiloja suurempien koko talon kattavien siivousten välillä
- Lakanoiden vaihdot
- Kaappien ja laatikoiden siivous
- Pyykkien ripustus ja kaappeihin laittaminen kuivauksen jälkeen menee noin puoleksi vaimon kanssa
- Pyykkien pesu satunnaisesti
- Erilaiset ompelukonetta vaativat työt kuten verhojen ompelu, korjausompeleet yms.
- Leipominen on enimmäkseen vaimon vastuulla vaikka myös itse siitä tykkään ja satunnaisesti leivonkin

Lomareissuille lähtöihin liittyvät työt:
- Omien vaatteiden pakkaus (Vaimo hoitaa yleensä omat ja lastenvaatteet)
- Harrastusvälineiden pakkaus autoon (tai peräkärryyn koska meillä on moottorikelkka)
- Lomakohteeseen saavuttaessa useimpien kassien purku ja pakkaaminen
- Kotiin tullessa useimpien kassien purkaminen

Päivittäiset työt:
- Lapsen haku päivähoidosta ja koululaisen vaatteiden siivous eteisestä kotiin tullessa
- Päivällisen laittaminen arkisin ja satunnaisesti viikonloppuisin
- Iltapalan laittaminen lapsille
- Viikonloppuisin aamupalan laittaminen
- Ruokailujen jälkeen astianpesukoneen täyttö, ruokapöydän ja keittiön siivous (myös silloin kun vaimo on laittaa ruoan)
- Lasten harrastuksiin huolehtiminen ja käyttäminen menee melko lailla puoleksi
- Lasten läksyihin liittyvät vastuut on ehkä enimmäkseen vaimolla
- Lasten kanssa leikkiminen on myös ehkä suuremmalta osin vaimon vastuulla

Juhlien (syntymäpäivien yms.) järjestämisessä työnjako on sellainen että minä siivoan ja vaimo laittaa enimmäkseen tarjottavat, yleensä kuitenkin minäkin leivon edellisenä päivänä jotain. Menneenä jouluna, minä hoidin kuusen haun, kaikki koristelut, kaupassa käynnin, leipomiset, kinkunpaiston ja myös enimmäkseen lahjojen oston. Vaimo hoiti joulupukin tilaamisen, muun ruoanlaiton ja pöydän kattamisen.

Toki käyn myös päivätöissä ja tuon suuremman osuuden talouden tuloista. Asumiskulut menee aikalailla puoliksi mutta minun ylempien tulojen johdosta maksoin esim uudenvuoden aikaan perheen 5 päivän loman kotimaisessa laskettelukeskuksessa. Tilasin myös talveksi loman kaukomaille ja hoidan matkakulut suurimmaksi osaksi. Maksan myös talouden kaikki vakuutukset, jotta vaimon on vaivatonta käyttää lapsia tarvittaessa yksityisellä lääkärissa. Jostain syystä se on muuten jäänyt täysin vaimon harteille, toki minä osallistun lasten hoitamiseen heidän ollessa sairaana. Itse asiassa työni joustavuuden takia olen lähes aina se joka hakee lapsen päiväkodista jos hän sattuu keskenpäivän sairastumaan ja minulle kertyy samasta syystä myös enemmän työpoissaoloja lasten sairastaessa.

Yritän myös tehdä parhaani tarjotakseni riittävästi läheisyyttä vaimolle. Teen hänelle jalkahoidon silloin tällöin, hivelen häntä iltaisin nukkumaan mennessä.

Teen tämän kaiken ihan mielellään enkä koe asioita väsyttäviksi. Olisi kuitenkin mukava saada vaimolta vastakaikua ja arvostusta. Valitettavasti näin ei ole viimeaikoina ollut - hän esim. keskustelee paljon lasten kautta. Otetaan tähän tuore esimerkki, hän lähti juuri lasten kanssa ravintolaan syömään keskustelematta asiasta minun kanssa. Sattumoisin kuulin kuinka hän keskusteli lasten kanssa mihin ravintolaan mentäisiin jne. Kävi hän myös jo lähtöä tehdessä minulta kysymässä lähdenkö mukaan - eipä juuri kiinnostanut. Ehkä mielipiteeseeni vaikutti myös perjantai-illan episodi. Yritin parin viikon tauon jälkeen hivelyn kautta ehdotella seksiä, eihän siitä mitään tullut kun paikka oli väärä. Seksiä voi harrastaa vain makuuhuoneessa, piste! Ja silloin kun sitä makuuhuoneessa yrittää niin on hän usein liian väsynyt tai muuten haluton. Seksiä on ehkä 1-2 kertaa/kk kun itse tarvitsisin vähintään saman viikossa. Kyllä hän toisinaan suostuukin useammin, mutta kun sen näkee läpi ettei häntä kiinnosta pätkääkään, niin vie se aika hyvin halut itseltäkin. Olenkin todennut että itsetyydytys tuottaa tuolloin paremmin tuloksen. Sanomattakin lienee selvää että viimeisin 5 vuoden aikana vaimon aloitteet seksiin on laskettavissa yhden käden sormilla.

Olisi myös kiva jos vaimo joskus huomioisi ja keittäisi vaikkapa kahvit vaikkei hän sitä itse juokaan. Minulla oli pitkään tapana kysyä haluaako hän teetä silloin kun keitin itselle kahvit, mutta ei vaan kiinnosta enää, kun koskaan ei tapahdu toisinpäin. Ai niin ja mieskin saattaa tykätä koskettamisesta, vaimon koskettelu olisi paljon mukavampaa jos joskus tapahtuisi vastaavaa toisinpäin.

Kaikki tämän kaltaiset asiat johtaa huonoon kierteeseen. Tiedän että olisi esim. tänään pitänyt lähteä perheen mukana ravintolaan jotta hän olisi kokenut että olemme yhtä perhettä, mutta ei vaan pystynyt. Tai olisin varmasti lähtenytkin jos hän olisi keskustellut asiasta minun kanssani etukäteen. Ikävä kyllä reaktioni seurauksena välit ovat varmasti taas hetken heikommat ja esim. seksiä on turha odottaa. Tämän seurauksen jään ensiviikolla todennäköisesti enemmän alakertaan kuntoilemaan tai surffailemaan netissä. Valitettavasti vaimoni on huono nukkuman jos en ole vieressä, niinpä hän enemmän unta tarvitsevana väsyy ja tästä taas aiheutuu lisää ongelmia. Kierre on valmis…

Eiköhän tämä ensikertalaisen avautuminen ala jo riittää - tarkoitukseni oli vaan antaa aiempaan threadiin toinenkin näkökulma. Nainen voi olla väsynyt vaikka mies osallistuukin kotitöihin suhteellisen kattavasti, kuten koen itseni tekevän!

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Olipahan listaa. Itse miehenä jätän kaikki luettelemasi tekemättä, mutta toisaalta teen myöskin vaimosi työt ja koiran eteen tulee tehtyä n. 2 tuntia töitä päivässä.

sinkkumies

Vierailija

Ei noista suurinta osaa lasketa. On olemassa miesten töitä ja kotitöitä, miesten työt tekee tietysti mies ja kotityöt jaetaan tasan miehen ja naisen välillä suhteessa 60/40. Tuo 20 prosentin ero tulee siitä, että naisella pitää omien hommiensa lisäksi ehtiä haukkumaan miehensä tekemät työt väärintehdyiksi.

Terveisin yh-mies, joka huomasi että yksin kaikkien kotitöiden teko on puolet helpompaa kuin jakaen naisen kanssa.

Vierailija

Täytyy oikein hattua nostaa että olet huomioinut loistavasti myös sellaiset työt joita tehdään vain kerran-pari vuodessa. Kertoo siitä että kyllä on täytynyt oikein todella miettiä pää höyryten että ton listan sai tehtyä, niin sitä pitää!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täytyy oikein hattua nostaa että olet huomioinut loistavasti myös sellaiset työt joita tehdään vain kerran-pari vuodessa. Kertoo siitä että kyllä on täytynyt oikein todella miettiä pää höyryten että ton listan sai tehtyä, niin sitä pitää!

Jep.

Sen lisäksi listassa on suurin osa sellaisia hommia, joita ei ole kerrostaloasunnossa.

Huomatkaa, että lyhyin lista on tuo päivittäiset ja siinäin menee joko vaimon kanssa puoliksi tai sitten vaimo tekee useimmiten yksin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Monestikko vuodessa teillä lähetetään joulukortteja? Tai tehdään jouluvalmisteluja, koska niistähän naiset aina valittavat.

Vierailija

Oletko ammatiltasi sekä LVI-asentaja että autonkorjaaja? Kannattaisi uusia koko talotekniikka, jos sitä joutuu noin kovasti korjaamaan ja säätämään.

Vierailija

No sittenhän sä oot ihan samassa tilanteessa kuin ap. Sukupuolet vaan eri.
Teitä kumpaakaan ei arvosteta, ja molemmat teette suurimman osa kotitöistä. Siis onko sinulla niin, että kokisit tekeväsi sen 80% kaikesta?

Vierailija

myöskin aloituksessa kerrot olevasi "ei-väsynyt" mutta tekstissä kerrot olevasi tyytymätön eli väsynyt tilanteeseen. Kumpi se nyt on?

Vierailija

Mietin vaan sitä, että tuskin edes muistat kaikkia töitä. 

Ainakaan nuohousta en huomannut listalla. Kaikenlaista rännien puhdistusta lehdistä yms. sitä tulee tehtyä aivan huomaamatta pihalla liikkuessa. Lumien pudottelua katolta yms.

sinkkumies

Vierailija

Hei aloittaja...miten olisi?? Teen kaikki nuo sinunkin työt ja tietysti sen vaimonkin työt, lisäksi käyn töissä ja auttelen aikuisten lasten yrityksessä..pistä se akka mäkeen ja ota mut tilalle.. Sängyssä haluaisin peuhata sitten joka päivä ja minulla ei päätä särje enkä ole väsynyt..

Nyt vain ei tarvitse kuin vaihtaa...ja osa lapsistakin jo aikuisia..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei noista suurinta osaa lasketa. On olemassa miesten töitä ja kotitöitä, miesten työt tekee tietysti mies ja kotityöt jaetaan tasan miehen ja naisen välillä suhteessa 60/40. Tuo 20 prosentin ero tulee siitä, että naisella pitää omien hommiensa lisäksi ehtiä haukkumaan miehensä tekemät työt väärintehdyiksi.

Terveisin yh-mies, joka huomasi että yksin kaikkien kotitöiden teko on puolet helpompaa kuin jakaen naisen kanssa.

Saman huomannut eronneena miehenä tämäkin. Nykyisin menee päivässä 10 - 25 minuuttia ruokahommiin, lasten jälkien siivous 10 min illalla, pyykit ja viikkosiivous muutama tunti viikossa. Eron jälkeen vapaa-aika kasvoi huomattavasti, vaikka koti siisti ja lapset pidetty omalla viikolla elossa. Olen monesti pohtinut, että mihin helkuttiin se aika avioliiton aikana käytettiinkään, kun töitten jälkeen ei ehtinyt levähtämään kuin aikaisintaan iltauutisten aikaan, jos silloinkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oletko ammatiltasi sekä LVI-asentaja että autonkorjaaja? Kannattaisi uusia koko talotekniikka, jos sitä joutuu noin kovasti korjaamaan ja säätämään.

Niin tai tilata siivooja, niin naisen ei tarvitsisi tehdä turhia töitänsä.

Miksi naiset ei sitten tilaa sitä siivoojaa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat