Ylipaino sairauden vuoksi

Vierailija

Valaiskaa vähän typerää: Usein kuulee puhuttavan, että ylipaino voi johtua jostain sairaudesta. Kertoisitteko minulle, että miten? Mitkä esimerkiksi ovat tällaisia sairauksia? Olen aina ihmetellyt tätä!

Ymmärrän sen, että voi esim. olla masennusta, joka voi johtaa mm. ylensyöntiin, tai voi olla ongelmia kilpirauhasessa, jolloin aineenvaihdunta ei käsittääkseni toimi kunnolla, joka johtaa lihomiseen. Tai voi olla lääkitys, joka "lihottaa". Mutta eikö kaikissa edellämainituissa kuitenkin itse syödä liikaa? Lihominen masennuksen vuoksi olisi vältettävissä syömällä vain kulutuksen verran, lihominen kilppariongelmien vuoksi olisi vältettävissä syömällä vähemmän kuin normaalisti, ja käsittääkseni jotkut lääkkeetkin vain lisäävät ruokahalua, mutta eivät itsessään aiheuta ylipainoa. Ymmärrän kyllä, että sairaana, esim. masentuneena tai lääkityksellä johonkin muuhun sairauteen voi olla todella hankala vastustaa ruokahalua, ja kyllähän se minunkin mielestäni silloin on tavallaan juurikin sairauden "oire" tuo lihominen.

Tarkoitetaanko sairaudesta johtuvalla ylipainolla siis juuri tällaisia tapauksia? Vai onko olemassa sairautta, joka saisi lihomaan vaikka söisi esim. puolen energian verran omasta kulutuksesta?

Ja ei - en vihaa ylipainoisia.
Ei - tämä ei ole läskiviha-keskustelu.
Ei - sinun ei tarvitse loukkaantua/ottaa itseesi.
Kyllä - voin olla typerä.
Juu juu - toivottavasti tulen itse omaamaan jonkun lihottavan sairauden.
Mutta vakavasti puhuen ihan mielenkiinnosta vain kyselen!

Kommentit (12)

Vierailija

En nyt kommentoi muuten, mutta sillä, mitä syö on enemmän merkitystä kuin ruuan määrällä. Tunnut olevan hukassa siitä asiasta.

Vierailija

kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa. keliakia voi haitata ruoan imeytymistä ja aiheuttaa ylipainoa.

Vierailija

Kilpparivaivainenkin tarvitsee vitamiinit ja hivenaineet. Ei hyvä seuraa jos vähentää syömisiään vain kaloreihin tuijottaen.

Monet masennuslääkkeet aiheuttavat kuvotusta ja suun kuivumista. Napostelu helpottaa näihin, ja masentuneena tuskin ekaksi tulee mieleen että napostelenpa porkkanalla.

Sitten on esimerkiksi turvotusta aiheuttava lääkitys. Onko turvonnut mielestäsi läski jos vain näyttää sellaiselta?

Sinänsä joo: lihoakseen täytyy syödä enemmän kuin kuluttaa. Mutta miksi kyselet itsestäänselvyydestä, ap? Pitäisikö masentuneilla olla enemmän itsekuria mielestäsi?

Miten eroat kaikista niistä idiooteista jotka kehottavat sohvan pohjalla makaavia raatoja lähtemään lenkille?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa. keliakia voi haitata ruoan imeytymistä ja aiheuttaa ylipainoa.

No ruoan imeytymishäiriö kyllä laihduttaisi, ihan arkijärjellä jos ajattelee.

Vierailija

Ihan jumalattoman turvotuksen ja painonnousun aiheuttaa esimerkiksi kortisoni tablettimuodossa käytettynä. Vaikka söisi normaaliannoksen terveellistä ruokaa. Se saa aikaan nesteen kertymisen kroppaan ja vaikuttaa aineenvaihduntaan niin, että se normaalikin ruoka pakkaantuu rasvaksi ylävatsaan ja selkään, samalla kun lihakset kuihtuvat. Painoa voi kertyä 10kg kuussa ihan pelkkää turvotusta ja tuota rasvaa, eikä mulla edes paha raskausmyrkytys turvottanut yhtä paljon.

Mulla oli kolmen kuukauden kortisonipulssi ja kroppa muuttui täysin, eikä tuota rasvaa selästä (häränniska) ja ylävatsasta saa pois muuten kuin rasvaimulla. Vaikka muuten laihtuisi, rasvamöykyt noissa kohdissa pysyvät. Ja kunhan seuraava pakkaskausi taas pahentaa astman, sama kierre alkaa alusta.

Vierailija

Täällä! Sairaus on BED, eli ahmimishäiriö ilman oksentelua. Sitä ei ymmärrä ennenkuin se osuu omalle kohdalle, Kyllä lapan kaiken paskan naamaani ihan itse, mutta kuten bulimikko oksentaa tai anorektikko liikkuu pakonomaisesti, sitä on todella vaikea vastustaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En nyt kommentoi muuten, mutta sillä, mitä syö on enemmän merkitystä kuin ruuan määrällä. Tunnut olevan hukassa siitä asiasta.

Siinähän ap puhuu että syömällä KULUTUKSEN VERRAN. Sinä jos joku tässä olet pihalla idiootti :)

Vierailija

Kiitos asiallisista vastauksista. Jos sairauden tai lääkkeen yksi oire on lihominen, on siitä syyllistäminen minustakin monessa tapauksessa vähän sama kuin käskisi masentunutta vain piristymään. Halusin vain saada vastauksia, kun usein puhutaan sairaudesta johtuvasta ylipainosta ja joka kerta olen ihmetellyt mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa.

Ja minusta nesteen kertyminen ei ole lihomista. Sinä joka kerroit kortisonin vaikutuksesta, se oli hyvä kommentti! Juuri tällaista hain. Ihme ja kurja, jos rasva on sinulla jäänyt pysyvästi! Itse jouduin syöttämään kerran koiralleni kortisonia, ja nyt kun muistelen niin koira tosiaan turposi ihan silmissä, vaikka pienensin muuten koiran ravinnon määrää. Siihen ei auttanut mikään! Vasta kortisonin lopetettua koira palasi ennalleen, taisi siis olla nestettä.

Ja ekalle kommentoijalle: Puhun tässä nyt vain energian saannista, enkä itse ruokavaliosta sinänsä. Uskon itse energiamäärään, monipuoliseen ruokavalioon ja lisätyn sokerin välttelemiseen. Minusta monien vannomalla proteiinin tankkauksellakin voi olla huonoja puolia ja sitäkin voi syödä liikaa, koska eikö ylimääräinen proteiinikin lopulta kerry rasvaksi :) Ellet sitten puhunut kasvisten puputtamisesta, niitä tuskin kukaan voi syödä liikaa ja harva jaksaisikaan :D

Ap

Vierailija

Lapsuudessani,60-luvulla,käytettiin kansanomaista sinänsä kamalaa lempinimeä yhdestä sairaudesta,"elefanttitauti".En tiedä,onko täällä yhtä vanhoja muita kuinminä,jotka muistavat tuon sanan.Se aiheutti huomattavaa lihomista,voisi olla kilpirauhasesta,mutta epäilen ettei ollut sama juttu sittenkään.Tunsin aikanaan kotiseudullani nuorehkon naisen,oli siis vanhempaa ikäluokkaa kuin minä,olin silloin koulutyttö.Tämä nainen oli huomattavan lihava,kävi töissä ja eli muuten ihan normaalia elämää.Asui avoliitossa ja kävivät tansseissa ja muuta,ihan normaalia elämää.Mutta tämä ihminen painoi ainakin toistasataa kiloa pitkälti.Kaunis kasvoiltaan.Toivoivat lasta ja naiselle tehtiin leikkaus että hoi8kkeni huomattavasti.En tiedä,jos oli vatsalaukun pienennys tai ohitus,mutta myöhemmin kuulin,että oli kuitenkin lihonut entisiin mittoihinsa.Saivat toki terveen pojan.Nyt ovat kuolleet molemmat,mies olikin huomattavasti vanhempi,mutta nainenkin on jo kuollut,ei elänyt vanhaksi.Kysymyksessä oli siis jokin sairaus,mutta ahmimisesta ei ollut kysymys.Siksi mahalaukun pienentämisen en usko olleen kysymyksessä.

Vierailija

Tämä aihe on tabu. Niin monet haluavat turhaan laittaa kilonsa sairauden piikkiin, ettei siitä puhuta. Tuo alussa oleva linkkikin sen kertoo

Uusimmat

Suosituimmat