Hoitohenkilökunnan palkka osaamisen ja työn vaativuuden mukaan

Vierailija

Hoitoalan palkkaus on pielessä Suomessa. Palkka pitäisi maksaa työn vaativuuden ja kokemuksen mukaan. Hoitoalalla on hyvin eritasoisia työpaikkoja. On itsestäänselvää että kaikki eivät kykene työskentelemään joka paikassa vaikka ovatkin koulutettuja sairaanhoitajia.

Esim. On epäreilua että leikkaussalissa, jossa leikataan sydäntä ja tehdään elinsiirtoja etc, instrumentti- ja anestesiahoitajan palkka on sama kuin muilla hoitajilla.

On epäreilua että teho-osastolla työskentelevät eivät saa enemmän palkkaa vaikka hoitavat hengityskoneessa olevaa potilasta, joka tarvitsee oman hoitajan 24/7.

On epäreilua, että synnytysosaston hoitohenkilökunta saa samaa palkkaa kuin vuodeosaston. Synnytyssalissa vastataan kahden ihmisen hengestä.

On epäreilua että vuodeosastoilla työskentelevien hoitajien palkka on sama riippumatta kokemuksesta tai työvuosista. Tämä turhauttaa henkilökuntaa.

Itse olen teho-osaston hoitaja. Voin sanoa että kysyn jatkuvasti neuvoa kokeneemmilta hoitajilta, työvuoroni suunnitellaan niin että vuorossa on aina kokeneita hoitajia minun lisäksi ja olen lähes aina 2. hoitajan virassa potilasta hoidettaessa, sillä olen uusi ja juuri valmistunut. On hyvin epäreilua, että tuo 10v osastolla tai muualla erikoissairaanhoidossa ollut hoitajatyökaverini on palkassa minun veroiseni, vaikka hän ottaa suuremman vastuun ja neuvoo siinä sivussa vielä muita ja minua. Hänen osaamisensa kuuluisi palkita isommalla palkalla työnvaativuuden ja kuormittavuuden vuoksi.

Jos työntekijä on parempi kuin minä hän ansaitsee isomman palkan. Parempi hoitaja on mielestäni kaikki ne, jotka ovat olleet kauemmin kyseisessä työtehtävässä. Esim. 3vuotta osastolla vs muutaman kuukauden osastolla. Parempi hoitaja on synnytyssalin, leikkaussalin, teho-osaston hoitaja Vs normivuodeosaston tai poliklinikan.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Synnytyssaleissa ei työskentele hoitajia, siellä työskentelee kätilöitä. Kätilön peruspalkka on parempi kuin sairaanhoitajan peruspalkka. 

Vierailija

samaa ongelmaa on muillakin aloilla: kokemuslisät eivät korvaa sitä, kun lusmuileva ja riman alta työtä tekevä vetää samaa palkkaa kuin huolellinen, ahkera työntekijä. Samasta työstä sama palkka on kuin Neuvostoliitto. Kaikki sai saman rahan rippumatta työn laadusta. <seuraukset nähtiin aikanaan!

Vierailija

Hoitajien etujärjestö itse on halunnut nykyisen palkkajärjestelmän. On päivänselvää että teho-osastolla tai leikkaussalissa anestesiahoitajan on tajuttava vähän enemmän hoidosta kuin tavallisella vuodeosastolla työskentelevän hoitajan. Molemmat työt ovat vaativia ja vasta kokemuksen kautta oppii asiat milloin pitäisi tehdä jotain muuta kuin seurata potilasta.

Kokemuslisä on hyvä lisä ja toiseksi lisäkouluttautumisesta voisi palkita. Valitettavasti nykyisessä taloustilanteessa minkäänlaisia merkittäviä palkankorotuksia tuskin on tulossa julkisella sektorilla kenellekään. Pikemmiin halutaan palkanleikkauksia ja lomien lyhennyksiä. Kun päivystyksiä vielä keskitetään niin työnkuva muuttunee monessa paikassa koko ajan raskaammaksi. 

Välillä sitä miettii pitäisikö jäädä vaan työttömäksi kun asunto on maksettu. Ansiosidonnaisella pärjää hyvin ja peruspäivärahan lisäksi voi saada toimeentulotukea. Jos perustuloksi tulee 1500 euroa niin taidan lopettaa työnteon välittömästi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ainoa oikea palkkausperiaate on se, mitä asiakas on työstä valmis maksamaan. 

suomessa aina 0 euroa eli joku muu systeemi kiitos :)

Vierailija

Ap:n kanssa samaa mieltä. Joillain työpaikoilla tätä on yritettykin, mutta Tehy vastustaa. He haluavat, että kaikille sairaanhoitajille maksetaan sama liksa tehtävän kuvasta riippumatta. Moni hoitaja ei itsekään luota osaamiseensa ja vastustaa esim. suoriutumiseen perustuvaa palkan maksua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa yksityissektorille töihin, täällä olet juuri niin hyvä kuin mitä asiakaspalaute sanoo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa yksityissektorille töihin, täällä olet juuri niin hyvä kuin mitä asiakaspalaute sanoo.

Olen jo ja asiakkaat aina sanovat jos ei näe hintalappua, että tämä on sitten ilmainen.... 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap:n kanssa samaa mieltä. Joillain työpaikoilla tätä on yritettykin, mutta Tehy vastustaa. He haluavat, että kaikille sairaanhoitajille maksetaan sama liksa tehtävän kuvasta riippumatta. .

Mihinhän tämä väite perustuu että Tehy vastustaisi? Ainakin omalla työpaikalla on yritetty päinvastoin nostaa vaativuuden mukaan palkkoja. Työnantaja yleensä on se joka vastustaa palkkojen korottamista. Tutustu nykyisiin palkkausjärjestelmiin! Ja valitettavasti esteenä on se keskinäinen kateus myös joka estää työtehtävien mukaan maksettavat palkat.

Vierailija

Itselläkin kokemusta työskentelystä teholla, salissa ja erilaisilta vuodeosastoilta. Joudun kyllä toteamaan että asia on hankala. Toisaalta lääkäreilläkään ei ole sairaalassa palkkaus kiinni työyksiköstä, vaikkakin tk lääkäri voi tienata enemmän kuin teholla työskentelevä anelääkäri.

Vierailija

On epäreilua, että korotukset menevät aktiivisimmille ammattiyhdistysvouhottajille.

Terveisin se, jonka erikoistumiskoulutus ei vaikuttanut mitenkään palkkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itselläkin kokemusta työskentelystä teholla, salissa ja erilaisilta vuodeosastoilta. Joudun kyllä toteamaan että asia on hankala. Toisaalta lääkäreilläkään ei ole sairaalassa palkkaus kiinni työyksiköstä, vaikkakin tk lääkäri voi tienata enemmän kuin teholla työskentelevä anelääkäri.

Minulla samalaisia kokemuksia. Maksaako siitä erityisosaamisesta vaiko siitä, että hoitaa monta potilasta yhdessä vuorossa ja juoksee kieli vyön alla, eikä siltikään ehdi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Synnytyssaleissa ei työskentele hoitajia, siellä työskentelee kätilöitä. Kätilön peruspalkka on parempi kuin sairaanhoitajan peruspalkka. 

Eihän ole. Kätilöillä, terkkareilla ja sairaanhoitajilla on TÄSMÄLLEEN sama palkkaus.

Vierailija

Tämä asia ei ole mitenkään yksinkertainen. Teholla vastaat yhden ihmisen hengestä yhdessä vuorossa. Monissa muissa paikoissa, joissa ei ole yhtä kriittisesti sairaita potilaita, vastaat 30 potilaasta yksin sairaanhoitajana. Heidän lääkityksensä, hapetuksensa ja voinnin arvioiminen on esim. yhden yön kokonaan vain yhden sairaanhoitajan vastuualueella. Ei ole helppoa, ei. Meillä vuodeosastolla on pahimmillaan neljä elvytystä ollut yössä, ja minä ainoana sairaanhoitajana. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat