Mä pysyin tosi pitkään hoikkana mutta...

Vierailija

sitten aloitin vuorotyön; se ei ilmeisesti sovi mulle laisinkaan, paino nousee vaikka en ole lisännyt kalorinsaantia (ruokapäiväkirjalla varmennettu moneen kertaan). Hormonitoiminta on sekaisin, mulle puhkesi psoriasis, verenpaine heittelee ja on rytmihäiriöitä. Vaan minkäs teet; ala on sellainen että on pakko tehdä vuorotyötä, eikä työttömyyskään houkuta.
Ennen ajattelin itsekin että jos ihminen lihoo, sen on pakko maata sohvalla ja mässyttää kaikkea hyvää. Nyt tiedän ettänäin ei tosiaan ole. Myös ns. kotiruoalla ja ruisleivällä voi lihoa.
Muita vuorotyöläisiä, erityisesti siis niitä jotka joutuvat valvomaan yöt? Kokemuksia?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei vuorotyötä, mutta stressi.

Aivan, en tullut ajatelleeksi mutta olen itse esimiesasemassa ja melkoisen paineen alla.

ap

Vierailija

Nyt sun kannattaisi kiinnittää huomiota syömisiin ja korjata niitä. Nimittäin sillä, mitä syö on vaikutus myös hormoneihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nyt sun kannattaisi kiinnittää huomiota syömisiin ja korjata niitä. Nimittäin sillä, mitä syö on vaikutus myös hormoneihin.

Kiitos mutta tämän osalta minulla on ihan ammattiapua, siihen liittyvät myös nuo ruokapäiväkirjat. Ruokailuni on kuulemma oikein kelvollista, mutta ei se paljoa auta jos paino nousee, jatkuvasti väsyttää ja elimistö ei voi hyvin. Katsos kun pelkkä ruokavalio ei riitä takaamaan elimistön hyvinvointia, vaan mm. säännöllinen, riittävä lepo vaikuttaa hyvinvointiin tosi paljon, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän, elimistön mukautumiskyvystä ja tarpeista riippuen. 

Toki myös mm. stressihormonit pahentavat tilannetta vielä entisestään.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
kilpirauhasen vajaatoiminta vai stressi vai diabetes

Kilpirauhasen vt ja dm on poissuljettu.

Vierailija

No eikös yövuoroja tekevillä naisilla ole suurempi riski sairastua syöpäänkin. Vuorotyö on oikeasti tosi rankkaa. Onneksi en opiskellut sairaanhoitajaksi, pitäisikö sinunkin ap harkita työmaan tai työtehtävien vaihtoa ennen kuin sairastut vakavasti?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huimasti nostaakin! 40%! Ap harkitse nyt tarkkaan selvästi tuo ei sovi sinulle.

http://www.terve.fi/terveyden-abc/yotyo-nostaa-rintasyopariskia[/quote]

no niinpä, ja kun ei tunnu sopivan niin ei.. :( vaan toistaiseksi on jatkettava tätä, uudelleenkouluttautumiseen ei juuri nyt ole mahdollisuutta. Ja olen vielä ns. rintasyöpäsuvusta, huonot geenit kai.

Uskomatonta että jotkut ovat kateellisia vuorotyöläisten palkanlisistä. :(

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kiitos mutta tämän osalta minulla on ihan ammattiapua, siihen liittyvät myös nuo ruokapäiväkirjat. Ruokailuni on kuulemma oikein kelvollista, mutta ei se paljoa auta jos paino nousee, jatkuvasti väsyttää ja elimistö ei voi hyvin. Katsos kun pelkkä ruokavalio ei riitä takaamaan elimistön hyvinvointia, vaan mm. säännöllinen, riittävä lepo vaikuttaa hyvinvointiin tosi paljon, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän, elimistön mukautumiskyvystä ja tarpeista riippuen. 

ap

Niin, joku on sulle kertonut, että ruokavalio on kunnossa. Silti lihot ja olet väsynyt. Uskot siis mieluummin toista ihmistä kuin omaa kehoasi? Outoa

Vierailija

Stressihormonia erittyy enemmän väsyneenä. On ihan selvä että valvominen on epäterveellistä. Ei siinä välttämättä ruokailut auta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Niin, joku on sulle kertonut, että ruokavalio on kunnossa. Silti lihot ja olet väsynyt. Uskot siis mieluummin toista ihmistä kuin omaa kehoasi? Outoa

Joo, on mulla kuitenkin itsellänikin tietoa näistä asioista ettei nyt tarvitse ihan sokeasti luottaa vain toisen sanaan. Ja tottakai pyrin taas kerran  järkeistämään ruokailuani, mutta usko pois, montaa on kokeiltu jo. Asiantuntijoiden näkemys on että elimistöni ei rauhoitu niin kauan kun nukkuminen ja valvominen eivät mene tasapainossa säännöllisessä rytmissä. Toisten elimistö reagoi kuulemma niin herkästi tällaiseen epäsäännöllisyyteen. Ja väsymyshän johtuu juurikin tästä samasta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko ehkäisy vaihtunut?

Mulla ei ole ollut ehkäisyä käytössä 14 vuoteen joten se ei selitä tätä. 

ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat