Saitko selkään lapsena?

Vierailija

Kurittiko vanhempasi tai muut aikuiset sinua lapsena?
Miten ja mistä syistä?
Mitä haluaisit sanoa vanhemmillesi siitä nyt aikuisena?

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Tukkapöllyä jos ei toteltu millään tai tehtiin jotain kiellettyä tai typerää. Esim kerran siskoni ja veljeni olivat ulkona (sisko oli tuolloin ehkä 7v ja veli 3v), ja sisko oli laittanut veljen kiipeämään tukkien päälle, jotka tottakai lähti pyörimään alas ja veljen jalka jäi alle ja murtui. Silloin sisko sai tukkapöllyä.
Minä sain esim siitä, kun kerran ripottelin hiekkaa veljeni tukkaan (oltiin ehkä 4- ja 5-vuotiaita).
Enpä ole katkera eikä muutkaan sisaruksistani.
Itse en omia lapsiani kuitenkaan ole kurittanut ruumiillisesti. Mulla on kait parempi pinna kuin vanhemmillani oli.
Niin ja 90-luvun lapsia olen.

Vierailija

Tukkapöllyä tuli välillä, mutta ei ikinä ilman syytä. Kuri se olla pitää. Omat vanhemmat oli molemmat 20-luvulla syntyneitä. Säälien katon näitä supernanny vai mitä ne on ohjelmia, joissa pitää kutsua ulkopuolinen apuun kun kakarat määräilee perheessä ja vanhemmat vaan levittelee käsiään. Ennenvanhaan vielä kunnioitettiin vanhempia, ei olisi tullut mieleenkään haistatella päin naamaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tukkapöllyä tuli välillä, mutta ei ikinä ilman syytä. Kuri se olla pitää. Omat vanhemmat oli molemmat 20-luvulla syntyneitä. Säälien katon näitä supernanny vai mitä ne on ohjelmia, joissa pitää kutsua ulkopuolinen apuun kun kakarat määräilee perheessä ja vanhemmat vaan levittelee käsiään. Ennenvanhaan vielä kunnioitettiin vanhempia, ei olisi tullut mieleenkään haistatella päin naamaa.

Epäonnistunut vanhempi jos ei osaa pitää kuria ilman väkivaltaa.

Vierailija

Sain selkään. 

Olen ihan tyytyväinen näin jälkikäteen. Isä on menestynyt mies ja ankara kasvattaja. Pojat voivat joskus olla aika vintiöitä ja laiskanpulskeita. Ukko tiesi mikä tehoaa. 

Enpä ole voivotellut ja nyt aikuisena ihan ok välit. 

Vierailija

Joo, kerran muistan. Ja vanhemmille haluan sanoa että älkää stressatko muinaisista asioista. Se oli sen ajan tapa eikä jäänyt pahemmin traumoja.

Vierailija

Sain. Laitontahan se on jo sillon ollut, olen syntynyt 90-luvulla. Ei siihen edes paljoa tarvittu että isä hermostui ja antoi selkäsaunan ja ei muutenkaan osannut juurikaan kasvattaa lapsiaan nätisti puhumalla vaan huusi oikeastaan aina. Isäni on aina ollut todella heikkohermonen. Raivostuu helposti. Nyt aikuisena jos olen käymässä vanhempieni luona niin en juurikaan isäni kanssa juttele ja muutenkin välit ovat aika huonot. Tämä kasvatustyyli näkyy myös minussa nyky päivänä. Luultavasti todella alhainen itsetuntoni on tuosta johtuvaa ja minun on todella vaikeaa ollut opetella siihen että asioita ei ratkota raivoamisella tai väkivallalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten ja mistä syistä?

Sain, remmin solki päällä selkään, käsiin, jalkoihin ja takamukseen, niin että verta tuli ja jäi jäljet. Myöhemmin nyrkeillä. Käyttäydyin "huonosti" mm. nukuin pommiin sienimetsältä, unohdin tuoda wcpaperia kaupasta, olin tiskannut jonkun astian huonosti. 

Haluaisin sanoa että olisitte jättäneet minut tekemättä, jos noin piti kohdella. Tämä 90 luvun alussa.

Vierailija

Lisään vielä että näin jälkikäteen vanhempani kehtaavat ihmetellä miten siskoni sairastui masennukseen ja käyttäytyi muutenkin huonosti, teki kaikenlaisia laittomuuksia. Itselläni ei ihan noin pahaksi asiat menneet vaikka itsellänikin lievää masennusta on ollut. Eivät vaan millään ymmärrä että kasvatuksella aika usein on osuutta siihen millainen ihminen lapsesta kasvaa.
T. 10

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ja mistä syistä?

Sain, remmin solki päällä selkään, käsiin, jalkoihin ja takamukseen, niin että verta tuli ja jäi jäljet. Myöhemmin nyrkeillä. Käyttäydyin "huonosti" mm. nukuin pommiin sienimetsältä, unohdin tuoda wcpaperia kaupasta, olin tiskannut jonkun astian huonosti. 

Haluaisin sanoa että olisitte jättäneet minut tekemättä, jos noin piti kohdella. Tämä 90 luvun alussa.

Kauheaa! Olisivat antaneet lapsen johonkin parempaan perheeseen jossa lapsesta olisi välitetty jos kerta noin täytyi kohdella. Mistä vaan olisi parempi perhe löytynyt. Millaiset välit sinulla on nykyään vanhempiisi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ja mistä syistä?

Kauheaa! Olisivat antaneet lapsen johonkin parempaan perheeseen jossa lapsesta olisi välitetty jos kerta noin täytyi kohdella. Mistä vaan olisi parempi perhe löytynyt. Millaiset välit sinulla on nykyään vanhempiisi?

Ei minkäänlaisia enää. 

Raivohulluksi hakattu

Kyllä. Vanhemmat. Lyömällä, läpsimällä, luunapeilla, repimällä, tukistamalla, riepottamalla, remmillä + henkistä väkivaltaa, ja syyksi riitti pienikin vastaansanominen, äänähdys tai vaikka astian pudottaminen. En halua sanoa enää mitään, sillä he kyllä ymmärsivät viimeisellä kerralla ettei minua lyödä enää koskaan, ja kiitos heidän "kurinpalautuksellisten toimenpiteiden", tulen luultavasti koko loppuelämäni olemaan aikapommi joka flippaan tilanteissa joissa omaa tai lapsen koskemattomuutta uhataan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat