Sairaan lapsen kanssa on jäätävä kotiin. Sitä ei duunin "teinijengi" ymmärrä.

Vierailija

Olen sellaisessa työpaikassa, jossa juuri kellään muulla ei ole lapsia kuin mulla. Nyt kun tarha taas alkoi loman jälkeen, niin tautikierrehän se heti pukkas päälle ja joudun olemaan pois töistä aika paljon lapsen sairastelun takia. Menee ihan täysin hermo siihen, et saan pahaa silmää töissä, kun joudun olemaan pois töistä. Ihan niinku mä olisin itse siitä jotenkin innoissani! Tietysti haluaisin olla mieluummin töissä kuin sairaan lapsen kans kotona potien huonoa omaa tuntoa. Olin jo melkein saanut loppuviikon rageni laantumaan mut tuli melkein itku silmään, kun luin tämän kirjoituksen:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/15/jenny-lehtinen-ala-valita-ei-min...

Onko teillä muilla tällaista vai olenko mä vaan surkeessa työpaikassa?

Sivut

Kommentit (377)

Vierailija

Voit puolittaa helposti nuo poissaolosi sillä, että annat puolet niistä miehesi hoidettavaksi. Ja ymmärräthän sinä sen, että kyllä kollegojasi oikeasti harmittaa tehdä omien töiden lisäksi jatkuvasti poissa olevan työkaverin työt?

Vierailija

Kyllä ne varmaan ymmärtää. Yritä sinäkin ymmärtää, että sun poissaolosi kuormittaa muita työpaikalla ja tottahan se ottaa päähän. Ne ihmiset tekee sun duunit ja sinä kehtaat nillittää kun sua ei säälitä ja silitellä päätä.

Vierailija

Eihän lapsen sairaudelle mitään voi, mutta ymmärrän kyllä, että ottaa kalloon, kun taas ollaan poissa töistä.

En tiedä mitä työtä teet, mutta monissa paikoissa poissaolosi voisi aiheuttaa ylimääräistä työtä ja vaivaa muille työntekijöille. Jossain kohtaa ymmärrettävätkin poissaolot alkavat menettää ymmärrettävyytensä.

Vierailija

Mutta minkä sille voi? Mun lapsella on astma ja flunssat hankalia ja saattaa kestääkin, mutta minkä ihmeen minä sille voin, en tätä sairautta lapselleni valinnut. 

En oikein voi jättäytyä kotiinkaan. Jonkun ne duunit on pakko tehdä, kuitenkin, turha siitä on mullekaan nillittää jos en ole töihin lapsen sairauden takia päässyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mutta minkä sille voi? Mun lapsella on astma ja flunssat hankalia ja saattaa kestääkin, mutta minkä ihmeen minä sille voin, en tätä sairautta lapselleni valinnut. 

En oikein voi jättäytyä kotiinkaan. Jonkun ne duunit on pakko tehdä, kuitenkin, turha siitä on mullekaan nillittää jos en ole töihin lapsen sairauden takia päässyt.

Kenelle sitten nillittää, jos ei sinulle? Lapsesi on sinun ongelmasi ja vastuullasi, ei koko työyhteisösi, joka kuitenkin joutuu maksumieheksi sinun henkilökohtaisen elämäsi vuoksi.

Vierailija

Mä yritän ymmärtää. Ihan todella. Tietysti sairaan lapsen kanssa pitää jäädä kotiin, mutta samalla mulla sisäisesti kuohahtaa joka kerta kun meidän pienen tiimin ainoa äiti tekee niin. Meille neljälle muulle se tarkoittaa rikkinäisiä päiviä, omien vapaa-ajan suunnitelmien perumista tai siirtämistä ja kaikkea muuta "kivaa". Kun kaikki menee koko viikon ihan päin helvettiä ja omaan vapaa-aikaan vaikuttaa ne lapset joita ei juuri sen takia ole hankkinut, ei vaan jaksa ajatella järjellä.

Vierailija

Itse palkkasin välillä sairaan lapsen hoitajaksi tyttöjä netin kautta, työttömän naapurin ja tuttavan tuttavan. Meidän lapsi oli sellaisessa kierteessä että lääkäri sanoi että joutuu lopettamaan päiväkodin jos ei mene ohi sairastelut. Mutta toki on työpaikkoja erilaisia ja jouduin vaihtamaan työpaikkaa kun uhattiin että en saisi olla pois syyn takia ollenkaan minkä on laitonta.

Vierailija

Ei lapsen sairauksille voi mitään. Mutta voit heti vähentää omia poissaolojasi 50 prosenttia niin, että mies hoitaa sairaan lapsen joka toisen kerran.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kenelle sitten nillittää, jos ei sinulle? Lapsesi on sinun ongelmasi ja vastuullasi, ei koko työyhteisösi, joka kuitenkin joutuu maksumieheksi sinun henkilökohtaisen elämäsi vuoksi.

No onko pakko nillittää ylipäätään, tilanne on mikä on? Ja nimenomaan, lapsi on minun vastuullani ja minun on oltava hänen kanssaan kun hän on sairaana. Sossupummiksiko ajattelit että kaikkien sairastelevien lasten vanhemmat jäisivät jos ei töissäkään saa sitten käydä?

Vierailija

Kyllähän sitä lapsi sairaana-korttia käytetään myös aivan törkeän härskisti hyväksi ja jokainen rehellinen mamma sen tietää. Tottakai se vituttaa niitä, jotka eivät samalla tavalla voi ottaa ylimääräisiä vapaapäiviä halutessaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No onko pakko nillittää ylipäätään, tilanne on mikä on? Ja nimenomaan, lapsi on minun vastuullani ja minun on oltava hänen kanssaan kun hän on sairaana. Sossupummiksiko ajattelit että kaikkien sairastelevien lasten vanhemmat jäisivät jos ei töissäkään saa sitten käydä?

Et voi olettaa ettei kollegoja rasita sun lapsesi sairastaminen. Pitäskö sua kiittää aina kun pääset töihin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Yhtähyvin voisitte jäädä, kun ette siellä töissä muutenkaan käy, kun on taas lapsi sairaana.

Vierailija

Lastemme ollessa pieniä, toimimme mieheni kanssa seuraavasti; kotiin jäi se, jonka työtilanne sen helpommin salli. Teimme myös  vaihtoja keskellä päivää, eli toinen meni aamupäiväksi hoitamaan kiireelliset asiat tai sovitun tapaamisen, toinen sitten iltapäiväksi.

Lapsemme kasvoivat melko itsenäisiksi, joten ekaluokkalaiset jäivät jo yksinään kotiin sairastamaan. Puhelimitse sitten tarkisteltiin vointia.

Ymmärrän toisaalta työkavereiden harmistuksen, mutta valitettavasti monella vanhemmalla ei ole esim. isovanhempia tai ketään muutakaan, joka voisi tulla hoitamaan sairasta lasta. Kovin kipeää kouluikäistä en minäkään tohtisi jättää yksin.

Jos on kahden vanhemman koti, niin sairaan lapsen hoito tulee jakaa tasaisesti molempien välillä. Ei ole reilua, että toisen työpaikka joutuu ainoana kärsimään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat