Miksi kasvini tekevät aina itsemurhan? :(

Vierailija

Vaikka ostan kaiken maailman lannoitteet ja kastelen akvaariovedellä (kalankakka on kuulemma hyvää lannoitetta sekin)

Itsemurhan on tehneet anopinkieli, huonevehka, peikonlehti ja useampi rahapuu. Nyt kun olin viikon lomalla poissa kotoa niin jopa kaktukseni oli tällä välin hirttäytynyt.

Puhumattakaan jostain lahjaruusuista tai luonnonkukista, kuolevat vuorokaudessa.

Lemmikit sen sijaan aina voineet mainiosti ja kaikki kuolleet vanhuuteen.
Mitä teen väärin? Olenko vain niin huonoa seuraa etteivät kestä minua koska en juttele niille?

Kommentit (10)

Vierailija

En tiedä. Meillä on ehkä syynä se, ettei ole kukkaikkuna etelään tai se,.että.ei ole.riittävän lämpimät ikkunapinnat. (2-lasiset vain)

Mutten siis tiedä.

Ysikymppiset kaukaiset sukulaisnaiset saivat usein hoidettua joulutähdetkin niin, että kukkivat seuraavanakin jouluna.

Vierailija

Ihana avaus :D

Onko asunnossasi kuuma? Varsinkin talvehtiminen on monille kasveille 20+ asunnoissa hankalaa, koska ne kaipaavat viileää lepokautta. Lepokaudella myös kastelun tulee olla vähäisempää kuin kesällä.

Yksi vaarallinen yhdistelmä on ikkunalauta jonka alla on patteri. Ikkunanraosta vetävä viileä ilma viilentää märän mullan, ja en muista miksi mutta alta tuleva lämpö saa kasvin olon entistä huonommaksi.

Ja tämä loputon pimeys koettelee myös kasveja.

Ai niin, lannoittaa ei saa liikaa ja varsinkin nyt talvella kun kasvit lepäilevät niin lannoitusta ei juuri tarvita.

Vierailija

Noh. Älä suomi itseäsi. Ajankohtaan nähden kasvit ovat kovilla: pimeys, kuuma huoneilma (joka kuivattaa mullan helposti jauhoksi) yhdistettynä liikakasteluun, tappaa kasvit aika helposti. Kasvit kuolevat harvemmin kuivuuteen, vaan nimenomaan liikakasteluun ja hoitoon.

Vierailija

Onko riittävästi valoa talvella? Kukat ehkä patterin päällä paistumassa? Kuuma ja valon puute on aika paha ja yleinen yhdistelmä nyt kylmällä ja pimeällä. Tai vetoa, ehkä liikaa kastelua?  Noissa on ainakin oman kokemuksen mukaan aika hyvät eväät hengenlähtöön. Ainakin anopinkielen ja rahapuun saa tosi helposti tapettua liialla vedellä. En ihan ymmärtänyt lannotatko talvellakin, mutta sitä en suosittelisi.

Vierailija

Pelkkä akvaariovesi riittää lannoitteeksi. Lannoitat liikaa? Ovatko juuret palaneet liian lannoituksen vuoksi? 

Pidät kasveja talvella ehkä liian kosteina? Patteri kuivattaa ilmaa kasvien lähellä? Valon riittävyys? Ikkunalaudalla riittää valo, mutta kauempana ikkunasta ei välttämättä.

Yleisohje kasteluun on, että talvella kastelet noin viikon välein tai harvemmin, ellei patteri kuivata liikaa. Kesällä jopa jokatoinen tai joka päivä, runsaammassa auringossa, mutta varjossa voi riittää harvemminkin. Pintamulta saa kuivahtaa muuten paitsi helteellä. Pyyhi tai sumuta ei karvalehtisistä kasveista välillä pölytkin, jotta lehdet hengittäisivät. Pidä huoneenlämpö max 22 C, jos kasvit kärsivät muuten hataran talon kuumista pattereista. Kastele haalealla tai lämpimällä vedellä. 

Tutki kuolleiden kasvien juuret. Ja huonovointisen kasvin juuret ajoissa, jos vaikka voisit vielä pelastaa sen. Jos ovat tummuneet ja pienet, niin ovat ehkä mädäntyneet liiassa kosteudessa? Vai palaneet liikalannoituksen väkevyyden vuoksi?  Hyvät juuret ovat vaaleat tai vihertävät ja levittäytyvät koko multatilaan. Lisää tuoretta multaa kevättalvella kaapimalla vanhaa multaa vähän pinnasta pois tai istuta kokonaan uuteen multaan yms kasvikohtaisten ohjeiden ukaan, joita löydät netistä.Tutki juuret ja tee päätökset tilanteen mukaan. Ehkä ei tarvitse lisätä multaa, kun tilaa juurille onkin riittävästi?

Vierailija

Kiitos vinkeistä! Ensimmäinen oma kämppä eikä aiempaa kokemusta kasveista. Ovat olleet juurikin patterin päällä ikkunalaudalla, en edes tajunnut huomioida tuollaista. Ajattelin vain että siinähän olisi kätevä taso niille valmiina kun yksiössä ei tilaa liikaa ole. Vetoakin on koska vanha talo. Olen lannoittanut talvellakin, täytyy näköjään ottaa vähän rennommin seuraavan kasvin kanssa ja sijoittaa se järkevämmin  :) 

Kastellut olen kasvista riippuen ihan netin ohjeen mukaan. ja lämpöä täällä on n. +22-24

Ap

Vierailija

Anopinkieli ja rahapuu ainakin kannattaa kastella alustalle.  Näin minulle kerrottiin kun ensin olin molemmat tappanut kastelemalla suoraan multaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Anopinkieli ja rahapuu ainakin kannattaa kastella alustalle.  Näin minulle kerrottiin kun ensin olin molemmat tappanut kastelemalla suoraan multaan.

Minulla ovat rahapuut ja anopinhampaat (-kielen matalampi muunnos) pysyneet hengissä toistakymmentä vuotta, vaikka kastelen suoraan multaan. Kastelun määrä ratkaisee, molemmat kasvit ovat sellaisia jotka voi helposti tappaa liikaan märkyyteen. Jos on taipumusta liikakasteluun, tuo alustalle kastelu voi olla parempi tapa. Itse kokeilen aina multaa sormella ja kastelen vasta, kun multa tuntuu kuivalta.

Uusimmat

Suosituimmat