Maailmankartta "paikat jossa käynyt" - mitä siitä saa värittää?

Vierailija

Tyhmä kysymys, mutta voipa olla tämmöinenkin "ongelma", johon kysyn mielipiteitä:
:)
SAin semmoisen maailmankartan, josta "raaputetaan" auki aina joku paikka missä on käynyt.
No, miten teidän mielestä - saako merkitä koko maan, jos käynyt siellä kerran lyhyesti, vai vaan jotenkin sen kaupungin ympärystän?
JOssain pienissä maissa tämä nyt on se ja sama, kun ei jotain pientä Viroa pysty niin tarkkaan raaputtelemaan.

Mutta entä isommat maat, esim. Venäjä?
Jos olen käynyt Pietarissa, avaanko koko Venäjän, vai vaan pikkaisen Pietarin ympäriltä?

Tai jo Ruotsi tai Norja - avaanko niitä alueita, joissa olen käynyt, vai koko maan?

(USAn nyt voikin vielä rajata osavaltioihin, kun ne on kartassa merkitty).

Tai Kiina, iso maa sekin?

Yritin nyt ottaa niin että vain alueita ( kaupungin ympärystää) jossa olen käynyt, niin johan se näytti etten ole käynyt paljon missään :(. Vaikka olenkin mielestäni suht' paljon matkustellut; käynyt n. 25-30 maassa.
Mutta tuntuisi "huijaamiselta" avata koko maat, jos olet käynyt vaan jossain kohtaa...

Mites te muut tekisitte?

Kommentit (13)

Vierailija

Koko maa auki, jos vaihtanut konetta sen maan lentokentällä. Näin olen käynyt kaikissa Euroopan maissa, paitsi Islannissa, Albaniassa ja Romaniassa. Sitten olen käynyt Australiassa, monessa Amerikan massa, mutta Afrikassa vain pohjoisessa ja Aasiassa vain Singaporessa ja Thaimaassa.

Jos pitää olla käynyt kyseisessä maassa jossain ravintolassa syömässä, muutama lentokenttämaa putoaa pois. Joku sanoi, että riittää, kun käy syömässä jossain maassa. silloin tutustuu jo ruokakulttuuriin ja asiakaspalveluihmisiin.

Vierailija

Ai, mä en varsinaisesti laske sitä vielä, jos vain vaihtanut konetta. (Silloinhan pysytelläänkin yleensä vielä siellä kansainväl. alueella).

Tosin en muista avasinko silti tuossa kartassa Singaporen...

Mutta siis sun mielestä 2 koko maan saisi avata, vaikka vain käynyt siellä jossain? :) (tyyliin näyttääkö se iso vEnäjä nyt tosi hullulta sitten, kun en tod. ole jossain Siperiassa käynyt... Kiina vähän sama, kun niin iso maa...)

ap

Vierailija

Jos vaaditaan, että maan saa "avata" vasta sitten, kun on käynyt sen jokaisella paikkakunnalla, kukaan ei voisi avata edes omaa kotimaataan.

Vierailija

Isommista maista vain alue, josssa olet ollut pienemmät kokonaan. Näin minusta olisi järkevämpi ja todenmukaisempi. Jos olet vaikka käynyt Texasissa, osavaltio on tuttu, mutta et sen perusteella tiedä mitään Alaskasta tai Floridasta. Venäjän voi jakaa, Aasian ja Euroopan puolen erikseen tai jos onnistuu, pelkkä kaupunki.

Matkusta lisää, saat hienomman kartan.

Vierailija

Entä jos on käynyt maassa vain työmatkalla ja käytännössä nähnyt lentokentän, hotellin, yhteistyökumppanin toimiston ja vähän kaupunkia taksin ikkunasta. Mitä tällöin väritetään?

Vierailija

Hmm, vaikea kysymys. Itse ehkä raaputtaisin koko maan, jos olisin ns. oikeasti käynyt jossakin sen kaupungissa enkä vain lentokentällä. Mutta toisaalta, voiko esim. Arubaa, Curaçaota ja Sint Maartenia raaputtaa sillä perusteella, että on käynyt Amsterdamissa?

Vierailija

7 jatkaa: oikeastaan Bonaire, Saba ja Sint Eustatius olisivat parempia esimerkkejä, koska ne ovat Alankomaiden erityiskuntia, kun taas aiemmin mainitut ovat autonomisia valtioita.

Vierailija

Voiko Suomen avata, jos ei ole koskaan käynyt Jyväskylän pohjoispuolella. Tai sellainen, joka on käynyt Lapissakin vain jossain rinteessä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Isommista maista vain alue, josssa olet ollut pienemmät kokonaan. Näin minusta olisi järkevämpi ja todenmukaisempi. Jos olet vaikka käynyt Texasissa, osavaltio on tuttu, mutta et sen perusteella tiedä mitään Alaskasta tai Floridasta. Venäjän voi jakaa, Aasian ja Euroopan puolen erikseen tai jos onnistuu, pelkkä kaupunki.

Matkusta lisää, saat hienomman kartan.

No näin mäkin siis vähän tein, eli isommissa maissa vain aluetta (ei nyt vain sitä kaupungin kohtaa, mutta siis se kaupungin ympäristö...)

Ja entä saarista koostuvat valtiot - avasin niissä vain sen saaren jolla olen käynyt. (mutta en siinä jaksanut olla niin tarkka että vain kaupunki)

Apua, nyt joutuu alkaa matkustamaan sen mukaan että olisi aina joku uusi paikka - ei enää paluuta Euroopan suosikkipaikkoihin :).

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Entä jos on käynyt maassa vain työmatkalla ja käytännössä nähnyt lentokentän, hotellin, yhteistyökumppanin toimiston ja vähän kaupunkia taksin ikkunasta. Mitä tällöin väritetään?

Kyllä mä noissakin tuon tyyppisissä tapauksissa sen kaupungin väritin (tai koko maan jos pieni maa että vaikea erotella).

Usein siihen työmatkaan saattaa kuitenkin sisältyä joku illallinen ravintolassa, tai piipahdat kävelemässä edes korttelin ympäri lähikaupassa lapsille pikkutuliaiset hakemassa tms.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voiko Suomen avata, jos ei ole koskaan käynyt Jyväskylän pohjoispuolella. Tai sellainen, joka on käynyt Lapissakin vain jossain rinteessä?

Kyllä mä avasin koko Suomen, koska kuitenkin ympäriinsä sen verran monessa paikassa käynyt. (Lapista Kilpisjärvi, Rovaniemi ja jotain , mutta silti avasin myös sen Suomen "pään" kokonaan).

Lapin avaisin, vaikka olisikin vain rinnekäynti.

Mutta tosiaan Ruotsista ja Norjasta en sitten avannut ihan kaikkia kohtia, jos en ole jossain osin käynyt lähelläkään (esim. Pohjois-Ruotsi.)

ap

Uusimmat

Suosituimmat