Miten opetatte miehenne viemään roskat roskiin?

Vierailija

Ongelmana se kun mies syö tv:n ääressä jugurttia, suklaata, sipsejä tai mitä vain, niin jättää kaikki roskat olohuoneen pöydälle. Aamulla kun lapset herää, niin ne ehtii vetään aamupalakseen loput sipsit, levittään roskat ja sotkeen jugurtilla kaiken. Pienten suusta saan sitten kiskoa siihen päälle vielä kaikki räkäpaperit sun muut pois, jumalauta kun menee hermo! Ollaan seurusteltu 15v ja koko ajan olen nalkuttanut samasta asiasta. Muutaman kerran olen räjähtänyt, mutta asia ei mene perille! Miten keski-ikäiselle miehelle opetetaan että roskat viedään roskiin?

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Tuskin valitettavasti mitenkään. Luultavasti lapset on helpompi opettaa siihen etteivät levittele roskia enempää.

Vierailija

Koirakoulutuksessa on tehokas keino. Opetin koirani kierimään. Otin makupaloja, joita he otin koiralle aina kun hän teki oikein. Aluksi maatemenosta. Sitten kyljelle kääntymisestä jne. Aina yhtä vaihetta palkitsin n 20 kertaa kunnes vaadin enemmän. Mitään en sanonut nut. Lopuksi kieriminen onnistui ja lisäsin sen opittua siihen sanan.
Toimi ja oppiminen oli pysyvää
Voisiko tätä soveltaa?

Vierailija

Näytän miten se tapahtuu ja kannustan tekemään perässä. Aina kun onnistuu, annan makupalan ja kehun hyväksi pojaksi.

Vierailija

Onnistuisikohan nolaaminen? Jos kertoisin että lapsesi söi räkäpaperisi, niin olisiko se tarpeeksi tehokas fakta?

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onnistuisikohan nolaaminen? Jos kertoisin että lapsesi söi räkäpaperisi, niin olisiko se tarpeeksi tehokas fakta?

ap

En suosittele nolaamista en usko että siitä on mitään hyötyä.
Ehkä voit kertoa asian faktana yrittää saada mies ratkaisemaan yhessä ongelma niin että sama ei toistu jatkossa.

Vierailija

Kai se mies sentään aamulla siivoaa ne lasten levittämät sotkut. Eihän se sun asia ole. Mitään se mies ei opi jos sinä vain kiltisti siivoat. Ja kyllä minä ainakin kertoisin jos lapsi syö isänsä räkäpaperit. Eihän se ole edes nolaamista vaan faktan kertomista.

Vierailija

Aina hyvän kautta. Palkinto. Motivointi
Sama kuin lapsilla ja koirilla.
Ei huutamista tai rankaisuja
Käytä järkeä ja keksi tarpeeksi palkitseva tapa

Vierailija

Ei tarvitse opettaa, äitinsä on opettanut. Omille lapsilleni olen opettanut, ei ollut vaikeaa, mutta voin kuvitella että on paljon vaikeampaa opettaa aikuiselle.

Vierailija

Miksi vaimo aina on ottamassa tehtäväkseen opettaa? Ei se ole vaimon vastuulla huolehtia noista asioista, varsinkin kun aikuinen mies kyllä tietää että roskat pitäisi viedä roskiin. Hän ei vain vie. Ja kun vaimo alkaa siitä valittaa, vaimo samalla ottaa asian vastuulleen. Kuinka monta vaimoa edes niin kovasti häiritsee sotku? Antaisi vain olla, mitenkään puuttumatta.

Vierailija

Ja nyt 15 vuoden jälkeen olet havainnut tämän asian?

Kyllä ihmiset oppii aikuisenakin asioita. Opetus ihan samalla tavalla kuin lasten kanssa. Välitön puuttuminen ja palaute sekä johdonmukaisuus ja periksiantamattomuus.

Kyttäät miestä ja kun hän lähtee sohvalta keittiöön, niin heti napakka huomautus, että eikö voisi samalla viedä likaiset astiat ja tarpeettomat ruuat  takaisin keittiöön ja roskat roskiin. Ja jos lapset sotkee miehen jättämiällä roskilla niin se on silloin mies joka siivoaa.

t.mies

Vierailija

Meillä oli sama ongelma. Projekti alkoi sillä, että aina kun mies kävelikin roskiksen ohi, annoin nakin ja oluen. Näin se alkoi yhdistämään roskiksen johonkin hyvään. Parin kuukauden jälkeen huomasin että mies hakeutui roskiksen lähelle, saattoi istua siinä iltaisin parikin tuntia odottamassa makupalaansa. Aloin heittelemään miehelle roskia lattialle, jotka se iloisesti nouti roskiksen lähelle > nakki ja olut. Muutaman kuukauden jälkeen oltiin jo siinä pisteessä että mies osasi itse avata roskiskaapin ja laittoi roskan sinne. Nyt vuoden myöhemmin mies vie roskat itse roskiin, joskin tässä on nyt se huono puoli, että saattaa kiikuttaa sinne mitä vaan nakin ja oluen toivossa :/ Yleensä kun jotain on hukassa, osaankin heti etsiä sitä roskiskaapista ja sen edessähän mies istuu silmät innosta kiiluen. Se on niin onnellinen että osaa itse.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat