Mies ei aio osallistua vauvan hoitoon - yksinhuoltajuus, yhteenmuutto vai abortti?

Vierailija

Mies siis ilmoitti ettei aio hoitaa tulevaa vauvaa ollenkaan. Jotain muuta kotityötä ehkä tekisi. Pakottamaanhan en pysty. Mitä siis voin tehdä? Olen yrittänyt punnita eri vaihtoehtoja:

Yhteenmuuton hyvät ja huonot puolet:
+ lapsi-isäsuhde kehittyy edes jotenkin
+ joku jakamassa asuinkustannuksia
+ läheisyys miehen kanssa
- mies työtön joten lapsella ei oikeutta päivähoitopaikkaan --> miten minä pääsen töihin??
Lisäksi iso kysymysmerkki: sotkeeko mies enemmän kuin siivoaa?? Pääsenkö vähemmillä kotitöillä yksinhuoltajana?

Yksinhuoltajuus:
+ oikeus päivähoitopaikkaan
- lapsi-isäsuhde vaarassa, koska isä voi tavata lasta vain meidän luona kyläillessään. Lasta ei voi lähettää viikonlopuksi isälle, koska isä ei hoida.
Kysymysmerkki: minimielarit vs työttömän taloudellinen panos yhteistaloudessa, kumpi on parempi?

Vai onko abortti ainoa ratkaisu? Olen todella masentunut tästä tilanteesta. Mies haluaisi muuttaa yhteen.

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Tulin vahingossa raskaaksi (yhden illan juttu), isä ei halunnut missään tapauksessa lasta. Päädyin pitämään lapsen yksin, lupasin miehelle että en vaadi häntä mihinkään.

6 kk kerkesin olla raskaana kun isä yhtäkkiä soitti ja pyysi saada olla isä. Ensikuukaudet vauvan kanssa oli vaikeita, imetin joten olin 24/7 läsnä ja isän kanssa oli kränää.

Nyt lapsi on 2, hän jumaloi isäänsä ja isä lastaan. Heillä on ihan omat juttunsa ja lapsi usein pyytääkin päästä isälleen (tapaavat 2-3 kertaa viikossa). Isä on todella hyvä isä, huolehtii, kasvattaa ja rakastaa. Tila ja aika ilmeisesti auttoivat ja en voisi parempaa tilannetta nykyisin kuvitellakaan :)

Vierailija

Mikä ihmeen äiti? Olisko parasta antaa lapsi adoptioon, jossa hän saa kaksi rakastavaa vanhempaa. Ei äitikään tunnu rakastavaan lasta ihan kovin paljon.

Vierailija

Siis oletko sä oikeasti tosissasi? Ihan todella edes harkitset tuollaisen vätyspaskan kanssa elämäsi jakamista?

AI mut varmaan se mies ihan kohta muuttuu ihanaksi, työtötekeväksi ja lapsestaan välittäväksi mieheksi... Eiku...

Mietityttää kovin millaisessa ympäristössä kasvaa naisia, joille tuollainen sika näyttäytyy millään tapaa tavoiteltavana puolisona.

Eli ap. Yksinhuoltajuus erillään miehestä tai abortti.

Vierailija

Oli yhteinen päätös (joskin selkeästi liian hätiköity), siksi en osannut aavistaa että asenne voisi olla tuollainen. Käytännössä kai lapsenhoito jää monessakin perheessä äidin kontolle, mutta että toinen sanoo asian noin suoraan... Olisi vain sanonut ennen kuin tulin raskaaksi.

Tukiverkko ei ole erityisen hyvä. Satunnaista lastenhoitoapua varmaan järjestyy isovanhemmista, mutta työssäkäyntiä se ei helpota.

ap

Vierailija

Onko isä todellakin elämäntapatyötön, ja ei siis ole aikeissakaan löytää töitä seuraavan parin vuoden aikana? Miksi isä haluaa lapsen ja sinut luokseen asumaan, jos ei selvästi välitä teistä kummastakaan?

Abortti ja ero olisi minun ratkaisuni, riippuen vähän elämäntilanteestasi. Oletko vakitöissä? Onko palkkasi hyvä tai edes kohtalainen?

Vierailija

Miten yksinhuoltaja ei voisi käydä töissä? Olen tuo, joka ylempänä kertoi vahinkoraskaudestaan. Olin yh (ja olen, vaikka lapsi onkin lähes yhtä paljon isällään kuin kotonaan, emme näe tarvetta muuttaa nimikettä kun kaikki toimii näinkin) ja hoidin lapsen pääsääntöisesti yksin - ekan vuoden isän ja lapsen vierailut olivat täällä meillä, vauvan kasvaessa olin itse siis poissa. Yöt tulivat mukaan vasta n. 1-vuotiaana, silloinkin ekat kerrat täällä kotona niin että lähdin vasta illalla ja palasin aamulla, pikkuhiljaa siirtyivät isälle mutta edelleen maltillisin ajoin, eli erossaoloa kerrytettiin pikkuhiljaa pidemmäksi.

Ja kyllä minä opintoihini pystyin palaamaan, vaikka papereissa on yh. Ja minulla on todella hyvä tukiverkko, mutta sillä ei ole mitään tekemistä päivähoidon kanssa. Lapsi on päivähoidossa, itse opiskelen ja isä töissä (samoin kuin kaikki isovanhemmat) ja sillä hyvä.

t. 4

Vierailija

Lapsi ennen kuin edes on muutettu yhteen yhteistä päätöksellä. Aika hätiköityä tosiaan. Taisi olla aika kova vauvakuume kun järkikin sumentui ja et ajatellut yhtään asioita etukäteen tai jutellut niistä miehen kanssa. Meillä yksi ehto oli että mies hoitaa siinä missä minäkin, muuten ei tehdä. Ja niin on hoitanut.

Vierailija

Eroaisin joka tapauksessa miehestä.

Sitten pitäisi miettiä vakavasti haluanko tämän lapsen yksin vai enkö halua. Iso päätös, ja sen voi vain itse tehdä, ei kukaan muu.

Minä itse varmaan olisin pitänyt lapsen, en olisi kyennyt aborttiin siinä iässä kun lapsia tehtiin. 

(Sanon näin, koska nyt kun munasolut jo vetelevät viimoisiaan, jos vahinko kävisi, tekisin varmaankin abortin.)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis oletko sä oikeasti tosissasi? Ihan todella edes harkitset tuollaisen vätyspaskan kanssa elämäsi jakamista?

AI mut varmaan se mies ihan kohta muuttuu ihanaksi, työtötekeväksi ja lapsestaan välittäväksi mieheksi... Eiku...

Mietityttää kovin millaisessa ympäristössä kasvaa naisia, joille tuollainen sika näyttäytyy millään tapaa tavoiteltavana puolisona.

Eli ap. Yksinhuoltajuus erillään miehestä tai abortti.

En oleta miehen muuttuvan (en osaa sanoa kuinka paljon hän osallistuisi kotitöihin koska emme ole asuneet yhdessä aiemmin), mutta haluan tarjota lapselle niin hyvän lapsuuden kuin se näissä huonoissa olosuhteissa on mahdollista. Hyvään lapsuuteen mielestäni kuuluu, että on edes jonkinlainen isä. Itse aikoinani kärsin isän poissaolosta. Voi olla että isää alkaa kiinnostaa lapsen seura sitten kun lapselle ei tarvitse enää vaihtaa vaippoja ja pukea kurahaalareita, kunhan välit eivät ole menneet poikki jo vuosia aiemmin.

ap

Vierailija

Yksinhuoltajuus. Et voi tosissasi suunnitella yhteistä elämää "miehen" kanssa, johon ei voi luottaa hetkeäkään. Kun mies sitten myöhemmin päättää samalla tavoin ulkoistaa itsensä esim. kodinhoidosta tai isomman lapsen hoidosta, olet kusessa - ja lisäksi lapsi saa kammottavan esimerkin perhesuhteista. Puhumattakaan siitä, että alat luultavasti vihata "miestä" jo aiemmin, mikä olisi ihan inhimillistä,

Mieluummin yksin kuin huonossa seurassa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat