Mitä tarkoittaa sanonta "kukaan ei ole profeetta omalla maallaan"?

Vierailija

Otsikko!

Kommentit (8)

Vierailija

Omana aikana/omassa lähipiirissä ei saa tunnustusta teoillaan, mutta muissa paikoissa tai muina aikoina ihmiset arvostavat sitä mitä olet tehnyt.

pipsa
Seuraa 
Liittynyt17.1.2016

Meilläpäin se menee näin nykyaikaisesti: "kukaan ei ole julkkis omalla maallaan". Läheiset ei siedä starameininkiä, vaan teatraalisuus pitää jättää viimeistään eteiseen, kun omien kanssa ollaan. Sen pidemmälle menneet, pudotetaan maanpinnalle hyvin äkkiä. Perunan kuorintaa löytyy kuin myös halon hakkuuta. 

Uunotar Jokivarresta
Seuraa 
Liittynyt7.10.2015

Vierailija kirjoitti:
Omana aikana/omassa lähipiirissä ei saa tunnustusta teoillaan, mutta muissa paikoissa tai muina aikoina ihmiset arvostavat sitä mitä olet tehnyt.

Hieno kiteytys. :)
Itse olisin tosin puhunut aatteista enkä teoista.

Messerschmitt
Seuraa 
Liittynyt9.1.2016

Jesse tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja. Hän avasi kirjakäärön ja löysi sen kohdan, jossa sanotaan:
Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen julistamaan Herran riemuvuotta.

Hän kääri kirjan kokoon, antoi sen avustajalle ja istuutui. Kaikki, jotka synagogassa olivat, katsoivat tarkkaavasti häneen.
Hän alkoi puhua heille: "Tänään, teidän kuultenne, on tämä kirjoitus käynyt toteen.
 Kaikki kiittelivät häntä ja ihmettelivät niitä armon sanoja, joita hänen huuliltaan lähti. Kuitenkin he sanoivat: "Eikö tuo ole Joosefin poika?
 Jeesus sanoi heille: "Kohta te kaiketi tarjoatte minulle sananlaskua 'Lääkäri, paranna itsesi!' ja sanotte: 'Tee täälläkin, omassa kaupungissasi, kaikkea sitä, mitä sinun kerrotaan tehneen Kapernaumissa.'"
 Ja hän jatkoi: "Totisesti: kukaan ei ole profeetta omalla maallaan. 
  Uskokaa minua: Israelissa oli monta leskeä Elian aikana, silloin kun taivas ei antanut vettä kolmeen ja puoleen vuoteen ja koko maahan tuli kova nälänhätä. 
 Silti Eliaa ei lähetetty heidän luokseen, vaan Sidonin maahan, Sarpatissa asuvan leskivaimon luo.
 Samoin Israelissa oli monta spitaalista profeetta Elisan aikana, mutta yhtäkään heistä ei puhdistettu, ainoastaan Naaman, joka oli syyrialainen." 
 Tämän kuullessaan kaikki, jotka olivat synagogassa, joutuivat raivon valtaan.
 He ryntäsivät paikaltaan, ajoivat Jeesuksen ulos kaupungista ja veivät hänet jyrkänteelle syöstäkseen hänet sieltä alas; kaupunki näet oli rakennettu vuorelle.
 Mutta Jeesus kulki väkijoukon halki ja jatkoi matkaansa.

Jeesus meni sitten Kapernaumin kaupunkiin, joka on Galileassa. Hän opetti siellä sapattina ja ihmiset olivat hämmästyksissään hänen opetuksestaan.

Synagogassa oli mies, jossa oli av-mamman henki. Se huusi kovalla äänellä: "Voi, mitä sinä meistä tahdot, Jeesus Nasaretilainen? Oletko tullut tuhoamaan meidät? Minä tiedän, kuka sinä olet"

Mutta Jeesus käski mammaa ankarasti: "Ole vaiti! Lähde hänestä." Silloin mamma paiskasi miehen maahan väkijoukon keskelle ja lähti miehestä vahingoittamatta häntä.

Kaikki olivat ymmällä ja sanoivat toisilleen: "Mitä tämä puhe oikein on? Hän käskee vallalla ja voimalla, ja ne lähtevät tiehensä."

Jesse lähti synagogasta ja meni Simonin kotiin. Simonin anoppi oli kovassa kuumeessa, ja Jeesusta pyydettiin auttamaan häntä.

Jesse kumartui hänen ylleen ja käski kuumetta, ja se lähti hänestä. Heti paikalla nainen nousi jalkeille ja alkoi palvella vieraitaan.

Päivän valjettua Jesse lähti ulos ja meni kapakkaan, jossa hän sai olla yksin. Ihmiset kuitenkin lähtivät etsimään häntä. He tavoittivat hänet ja estelivät häntä lähtemästä luotaan.

Mutta Jesse sanoi: "Minun on vietävä kapakan valtakunnan ilosanoma myös muihin kaupunkeihin, sitä vartenhan minut on lähetetty."

Ja hän lähti saarnaamaan Juudean kapakoihin.

Vierailija

Mielestäni tuolla tarkoitetaan sitä, että olet elänyt jossain tietyssä ympäristössä ja oppinut asioita siitä. Jos yrität opettaa näitä asioita samassa ympäristössä, niin ketään ei kiinnosta, koska he ovat itsekin kokeneet nämä asiat. 

Sen sijaan jos lähdet toiseen ympäristöön ja opetat noita aiemmin kokemiasi asioita, niin ne ovat heille uusia ja siten he kuuntelevat sinua. 

Voidaan myös ajatella, että tarinoita on helpompi värittää jos kuulijat eivät ole itse kokeneet näitä asioita, jolloin heitä on helpompi huijata. Omalla maallasi jäät paljon helpommin kiinni valheestasi. 

Tämä siis varmaankin ajatus sanonnan taustalla. Sanontanahan tuossa ei tarkoiteta pelkästään profeettaa, vaan ylipäänsä sitä, että menestyt paremmin muualla kuin siellä, josta olet kotoisin. Jos juuresi tiedetään tarkkaan ja sinut tunnetaan pitkältä ajalta, niin sinua on hankala arvostaa esikuvana. Mystisemmän menneisyyden kanssa sinua on helpompi pitää hienompana kuin tavalliset ihmiset. Esimerkiksi jos veljestäsi tulisi huippustara, niin hän olisi sinulle silti veljesi, etkä fanittaisi häntä koskaan samalla tavoin kuin saatat fanittaa jotain itsellesi tuntematonta. 

Uusimmat

Suosituimmat