Mitta täynnä univaikeuksia. Vai olenko laiska?!

Vierailija

On rauhoittavaa ja nukahtamislääkettä. Käytän vain pieniä annoksia kun tuntuu että pakko, eli päässä pörrää. Herätys arkena klo 5.15. Kahdeksan tunnin unet pitäisi nukkua, tiedetään. Olen mennyt toisinaan sänkyyn ennen klo 21. Nukahdan, herään klo 02 tai klo 03. Pitkä päivä tulee. Menen nykyään sänkyyn klo 22.30. Nukahdan viimeistään klo 23. Herään puoli kolme, vähän jälkeen kolme, neljältä ja puoli viideltä, sitten kellon soittoon.

Taistelen jokaisen päivän läpi. Olen niin väsynyt, että yksinkertaisesti itken vain jos en voi nukkua päiväunia. Nukun tunnin, olen koomassa kaksi. Koomassa teen ruoan ja "kommunikoin" lasten kanssa. Iltahommat, menot, lasten unille laitto - olen virkeä nyt, klo noin 20. Ysin jälkeen alkaa väsymys tulla. Mutta jos menen sänkyyn ja nukahdan, herään silloin klo 2 tai 3.

Jos jätän päiväunet pois, menen nukkumaan samaan aikaan kuin lapset- klo 20 ja herään taas kahden aikaan.

Olen 27v, bmi 19, liikuntaa kahdesti viikossa harrastava, en juo enkä polta, syön kasviksia sen 200g yhdellä aterialla (tv:n mainos : Syötkö 200g kasviksia ja hedelmiä päivässä? , ja kyllä olen punninnut ).

Käykö pää niin kovilla vai mikä tässä on? Liikunta ei auta, elämäntavat niin kunnossa ettei kohta paremmaksi voi pistää, rukoili ei auta, seksi eo auta - lääkkeet auttaa melko hyvin, sekö on loppuelämä?

Useat sanoneet että olen liian tarkka ja vaativa. Mitä sille sitten tehdään? Siitäkö se heräily johtuu?

Onko kukaan käynyt unitutkimuksissa? Katselin hintoja, ei halpaa lystiä. Ja mitä hyötyä huonoista tuloksista olisi?

Tunnen olevani laiska ja väännön arkea näin että tuntisin etten ole. Oletteko te muut näin väsyneitä myös? Näen kovia painajaisia myös, huudan ja mies sanoikin, että jos kovin usein alkaa olemaan niin pitää mennä lääkäriin. Toivoo myös toisinaan että otan lääkkeen yöksi, että hänkin saisi nukkua.

Maailma tuntuu niin mustalta aamuisin klo 5.15-10, ennenkuin kunnolla virkistyn päivään.

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Hirveän aikaisinhan sulla on herätys. Olen aamu-uninen enkä voisi tehdä työtä, jota varten on noustava viideltä tai ylipäänsä ennen puolta seitsemää.
Yöuniaikasi on myös hyvin lyhyt. Menenn samoihin aikoihin yöunille kuin sinä ja nousen mieluiten puoli seitsemältä aikaisintaan. Lisäksi tarvitsen illall usein tunnin päikkärit.
Toisaalta minulle on sanottu, että nukun liikaa. Mutta kun väsyttää...

Vierailija

Sulla on syntynyt riippuvuus rauhoittaviin ja unilääkkeisiin. Ne pienet annokset eivät enää riitä, vaan kroppa huutaa enemmän.

Vierailija

Älä ainakaan laiskaksi itseäsi moiti. Aika harvassa on ne ihmiset, joilla liian vähäinen uni ei vaikuttaisi toimintakykyyn.

Tuo, että olet tarkka ja vaativa voi osaltaan olla syynä heräilyyn. Osaatko rentoutua ja antaa asioiden vaan mennä painollaan? Itse heräilen herkemmin ahdistuneena, saatan herätä yöllä toivottomuuden tunteeseen elämäntilanteeseeni liittyen.

Onko sulle tarjottu muuta apua kuin lääkkeitä? Auttaisiko, jos söisit lääkettä kausiluontoisesti eli vaikka viikon pätkän säännöllisesti ja kokeilisit yhden yön ilman vaikka viikonloppuisin? Ymmärsin tekstistäsi, ettet syö mielelläsi läkkeitä. Mitä lääkkeitä käytät, entä lääkärin mielipide? Auttaako melatoniini tai vaikka kamomillatee tms? Kuulostaa höntiltä, mut kannattaa kokeilla oljenkorretkin...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan laiskaksi itseäsi moiti. Aika harvassa on ne ihmiset, joilla liian vähäinen uni ei vaikuttaisi toimintakykyyn.

Tuo, että olet tarkka ja vaativa voi osaltaan olla syynä heräilyyn. Osaatko rentoutua ja antaa asioiden vaan mennä painollaan? Itse heräilen herkemmin ahdistuneena, saatan herätä yöllä toivottomuuden tunteeseen elämäntilanteeseeni liittyen.

Onko sulle tarjottu muuta apua kuin lääkkeitä? Auttaisiko, jos söisit lääkettä kausiluontoisesti eli vaikka viikon pätkän säännöllisesti ja kokeilisit yhden yön ilman vaikka viikonloppuisin? Ymmärsin tekstistäsi, ettet syö mielelläsi läkkeitä. Mitä lääkkeitä käytät, entä lääkärin mielipide? Auttaako melatoniini tai vaikka kamomillatee tms? Kuulostaa höntiltä, mut kannattaa kokeilla oljenkorretkin...

Lääkäriltä olen saanut reseptit Stilnoctiin ja Oxaminiin. Ja lauseen "Älä stressaa. " No en toki, arki pitää vain hoitaa. Mies on huolissaan minun jaksamisesta ja tekee kaiken kotona, työttömänä ollut. Nyt sai töitä, sanoi että ehkä minä voisin vähentää.

Melatoniinia kokeillut olen vajaan vuoden ennen lääkkeitä. Ei auttanut, kesällä tilanne meni siihen että tunti unta joinakin öinä - hakeuduin lääkäriin. Sain lääkkeet. Ehkä mietittiin siinä että syynä kesän valoisuus ja stressi. Kamomillateetä en ole kyllä kokeillut. -ap

Vierailija

Hoida lääkitys kohdalleen. Itse koittaisin jättää tuon rauhoittavan pois. Kaksi kolmiolääkettä on helposti liikaa mutta itsehän sen parhaiten tiedät. Mene lääkäriin ja kerro tilanne.

Vierailija

Mulla on sama tuskallinen ongelma ap. :( Tuntuu itsestäni, että tämä maailma on nykyään niin paha ja niillä läheisillä sukulaisilla ja ystävillä, jotka säännöllisesti pitää muhun yhteyttä, on paljon hankalia ongelmia ja paha olla ja haluavat puhua 90 % ajasta ongelmistaan. Luulen, että nämä asiat vaikuttaa mun uniin. Päivisinkin olen ahdistunut ja hermostunut ja hajamielinen. Öisin heräilen ja valvoskelen välillä useamman tunnin pätkiä. Aamulla sitten väsyttäisi, mutta on mentävä töihin. Illat menee perhearke pyöritellessä. Kyllä on rasittavaa. :(

Vierailija

Oxaminiin ainakin tulee riippuvuus. Muutenkin tosi vähän nukut. Mene nukkumaan samaan aikaan kun lapset. Kun heräät kahdelta niin keksi valmiiksi rutiini uudelleen nukahtamiseen. Hengitysharjoitus, kirja, mitä lie. Syö tukeva proteiinipitoinen iltapala, mikä sekin jo väsyttää kroppaa. Koita vielä sitä melatoniinia, vaikka isompaa annosta. Korvatulpat, silmäsuojat, villasukat, kaikki käyttöön.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oxaminiin ainakin tulee riippuvuus. Muutenkin tosi vähän nukut. Mene nukkumaan samaan aikaan kun lapset. Kun heräät kahdelta niin keksi valmiiksi rutiini uudelleen nukahtamiseen. Hengitysharjoitus, kirja, mitä lie. Syö tukeva proteiinipitoinen iltapala, mikä sekin jo väsyttää kroppaa. Koita vielä sitä melatoniinia, vaikka isompaa annosta. Korvatulpat, silmäsuojat, villasukat, kaikki käyttöön.

Olen yrittänyt kyllä niitä rutiineja klo 2 yöllä. Mies ajaa aika nopeasti pois makuuhuoneesta nukkumaan vierashuoneeseen, mikäli en saa unta. Ja siellä en voi nukkua koska on "erilaista ". Yritän pysyä levollisena jos herään. Kelloa ei saisi katsoa, mutta kun et tiedä yhtään mitä se on - kaikkea klo 1-5 väliltä se voi olla. Hengitän. Ehkä suurin ponnistus on se etten alkaisi yöllä itkemään, siihen se monesti menee kun huomaat TAAS heränneesi klo 2 tai 3 ja olet epätodellisen virkeä mutta väsynyt. Ja työpäivä edessä ja muut juoksevat asiat. Nuijanukutus, se voisi olla... :(

Otan lääkkeitä oman arvioni mukaan : Oxaminia jo klo 20-21 koska sen vaikutus alkaa hitaasti, jos yö ahdistaa jo valmiiksi. Stilnoct vaikuttaa 15min päästä ja se on kantti vei, mutta aamulla ei hvää olo - jotenkin ksnkeaa - sen otan jos hyvä fiilis muuten mutta kierrokset katossa eli positiivinen stressi. -ap

Kyllikki
Seuraa 
Liittynyt28.9.2015

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulee Stilnoctiinkiin. Ja näihin molempiin viimeistään muutaman viikon käytön jälkeen.

Kyllikki
Seuraa 
Liittynyt28.9.2015

Hakeudu psykiatriseen hoitoon. Tarvitset päästä vieroitukseen käyttämistäsi lääkkeistä. Oxaminin vaikutus alkaa kyllä puolessa tunnissa. Se, että ahdistaa jo valmiiksi, on merkki riippuvuudesta.

Käyttäjä953
Seuraa 
Liittynyt1.1.2016

Stilnoct on todella lyhytvaikutteinen, sen puoliintumisaika on n. 2 tuntia. Vaikutuksen loppuminen voi herättää, sitä kutsutaan rebound insomniaksi.

Oxaminin puoliintumisaika vaihtelee yksilöllisesti todella paljon, joillakin se on lyhytvaikutteinen.

Rivoriitta78
Seuraa 
Liittynyt16.1.2016

Jos tilanteesi on kuten kerroit, etkä valehtele niin olisi syytä ottaa harkintaan sellainenkin vaihtoehto, että menisit ns. lepäämään (mielisairaalaan) tai sitten tutkimuksiin joissa nukut sairaalassa ja pidät unipäiväkirjaa yms.. ja lekurit fiksaa kyllä. I feel u.

Vierailija

Hei! Tilanteesi kuulostaa vaikealta. Haluaisitko kokeilla kahta yksinkertaista keinoa, jolla ainakin oma rikkinäinen yöuneni on korjaantunut. En sano, että tämä toimii kaikille, mutta kannattanee kokeilla.

1. Kaikki kofeiinipitoinen pois. Ikävä kyllä, ei kahvia, teetä, kaakaota, suklaata. Ei edes sitä terveellistä vihreää teetä, siinäkin on virkistäviä aineita. Joillakin ihmisillä maksan kyky hajottaa kofeiinia on heikompi, silloin se virkistävä kofeiini jää pyörimään elimistöön liian pitkäksi aikaa unta häiriten. Sinäkin saatat olla tällainen henkilö. Itse olen, iltapaivän laiha teekupillinen valvottaa aamukolmeen.

MUTTA: kofeiinin alasajo pitää tapahtua hitaasti ikävien vieroitusoireiden takia. Puolita päivittäin käyttämäsi kofeiinimäärä. Itse laimensin kahviani vähennysvaiheessa kofeiinittomalla murukahvilla. Nyt aloitan aamuni ihan tyytyväisenä juuri sillä kofeiinittomalla murukahvilla. Kyllä jossakin kohtaa vähennyvaihetta se päänsärky tai pahoinvointi iskee, siihen sitten buranaa. Reilussa viikossa on jo mahdollista olla kofeiiniton. Ja kyllä, kahvi tuoksuu sanomattoman houkuttelevalta, mutta jos olet saanut jo paremmin nukuttua, maksat mielellään sen hinnan.

2. Magnesium on siunattu aine univaivaiselle. Toimii kuin taika. Otan kaksi magnesiumsitraattitablettia (300 mg) veden kanssa ennen nukkumaanmenoa. Nukun syvästi, ehkä yksi pissaherätys välissä, mutta sitten taas nukun aamuun.

Toivon hartaasti, että näistä vinkeistä olisi sinulle apua. Kafeiinin alasajo on työlästä, mutta kannattaa. Magnesium on vaaraton ja muutenkin hyvää tekevä mm. lihaksia rentouttavan vaikutuksen takia. Onnena yrityksellesi!

Vierailija

Kärsin samantyyppisestä "toiminnallisesta" unettomuudesta jo 17. vuotta. Olen oppinut elämään sen kanssa, eikä enää itketä, raivostuta enkä vaivu epätoivoon kun herään klo.2 yöllä ja valvon kuuteen saakka. Unettomuus on osa minua, olen oppinut vähäuniseksi ja vähemmällä kuin 8 tunnilla pärjää - jos nyt ei hyvin, niin ainakin pärjää.

Todella moni ns. "kiltti tyttö" kärsii tästä unettomuudesta. Lue esim Leeni Peltosen "Valvomo". Olen käynyt unilaboratoriossa, unikoulua ja itselleni kirjan niksit olivat jo tutut. Enää puuttuu terapian kokeileminen.

Vierailija

Millä tavalla kokeilit melatoniinia? Se ei toimi siten, että napsitaan yksi mg jotain laatua eikä kaksikaan milligrammaa tai kolme. Tiesitkö, että melatoniinia on lyhyt ja pitkävaikutteista. Lyhytvaikutteinen auttaa nukahtamaan j apitkävaikutteinen auttaa saamaan unen päästä kiinni ja pitämään paremmin unessa muutenkin yön aikana. Ota vaikka 3 mg lyhytvaikutteista sekä 2 mg pitkä vaikutteista. Jätä se stillnocht pois ja ala pienentämään samalla sitä oxamin annosta, kuinka suurta annosta syöt. Tai sitten jätät oxaminin pois ja otat tuota stillnochtia. Onko sinun pakko herätä noin aikaisin, voitko mennä myöhemmin työvuoroon tai eri vuoroon. Jos alat käyttämään tuota melatoniinia niin sinun täytyy pimentää makuuhuone kunnolla ja käyttää vaikka silmälappuja sinun täytyy vakauttaa nukkumisolosuhteet, muuta vaikka sinne vierashuoneeseen ja tee siitä oma lepohuoneesi, sisusta se sillä tavalla, että viihdyt siellä. On erittäin tärkeää saada nukkua kunnolla.

Tuota lyhytvaikutteista saat vaikka reseptillä apteekista tai marketista, ja pitkävaikutteista saat ainakin Tokmannilta Leaderin pitkävaikutteista 1mg, sitä saa reseptillä cIrcadin nimellä 2mg joka on kallista reseptillä, mutta paljon edullisempaa Leaderin versiona 1mg noin 12 euroa 100 kpl, ciecadin on noin 20 euroa 30 kpl ,ihan ryöstöhinta, sitä  Leaderin pitkävaikutteista saa myös Cittareista.

Kerro tästä lääkärille, jos alta käyttämään lyhyt- ja pitkävaikutteista koska pitäisi seurata labroja, mulla labrat ok vaikka olen syönyt monta vuotta yhdistelmään. Itse ole nukkunut vuosien huono-unisuuden jälkeen tuolla em.melatoniiniyhdistelmällä, monilla se ei toimi koska heillä saattaa olla väärä annostus, liian pieni, he kokeilevat liian vähän aikaa. Tietenkin jos välillä ahdistaa niin se unen tulo on vaikeampaa, mutta suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, ja puhun pitkästä, ainakin 20 vuoden kokemuksesta unettomuuteen, nukahtamiseen, valvomiseen liittyen, ja nyt oikeasti nukun. Vaikka joskus ei väsyttäisi niin silti olen huomaamattani nukahtanut juuri melatoniinin avulla, lisäksi vaikka nukkuisinkin kevyemmin niin silti olen semmoisessa horteessa, että huomaan olevani levännyt yöllä. Ota melatoniin jo klo 20, mutta viimeistään klo 23, joskus aamulla saattaa väsyttää, mutta menee aika äkkiä ohi ja se aamupöhnä on aivan erilaista kuin unilääkkeiden käytön jälkeen. Melatoniinilla nukahtaminen illalla ei ole sellainen nuijanukutus kuin uni tai nukahtamislääkkeillä, mutta joskus kyllä alkaa todella makeasti nukuttamaan. Miehesi on aika ymmärtämätön jos ajaa sinua pois, mutta jos molemmat nukkuu huonosti, siitä ei tule mitään joten hän on toisaalta oikeassa ja mikä siinä on niin kauheaa jo snukut eri huoneessa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat