Rasisitinen kollektiivinen rangaistus

Vierailija

Oulussa on annettu kaupungin toimesta kollektiivinen rangaistus, joka (ei liene yllätys) koskee Suomeen tulleita turvapaikan hakijoita. Kollektiiviset rangaistukset on kielletty useissa kansaenvälisissä sopimuksissa. Koko yhteisöä ei saa rangaista yhden jäsenen teoista. Se, että rangaistus koskee nimenomaan etnistä ryhmää, eikä niinkäään esim. nuorta ikäluokkaa (tekijä oli nuori) kertoo rasistisesta asenteesta pakolaisia kohtaan. Oleellista tässä tapauksessa on, että rangaistuksen tarkoitus on ihan rangaistuksen antajankin lausunnon mukaan opettaa pakolaiset maan tavoille.

Tässä linkki uutiseen

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1452926878263.html?utm_campaign=tf...

Eikö eidän Suomalaisten olisi syytä opetella käyttäytymään oikein, ennen kuin vaadimme sitä muilta.

Kommentit (9)

Vierailija

Kieltämättä raju reaktio, että porttikielto tuli kaikille, kun yksi törppöili. Miksei porttikieltoa ainoastaan tälle yhdelle urpolle?

Vierailija

Rasismi on täällä aika laaja käsite. Suomen vinkkelistä kaikki ne, jotka eivät ole suomalaisia, ovat niitä, joita kohtaan voi olla rasisti. Paitsi jos kyseinen henkilö puhuu äidinkielenään englantia tai pelaa ammatikseen jotain urheilulajia.

Vierailija

Just. Taidettiin poistaa mun kommentti siitä, että tuskin oli uimahallissa yksittäistapaus. Tähän viittaisi myös se, että vokissa oli käyty edellisenä päivänä kertaamassa uimahallin sääntöjä.

Vierailija

Ainahan näitä on jaettu. Kaupatkin laittavat ovellensa lapun jossa lukee että yläasteen oppilailta pääsy kielletty klo 8-14 välisenä aikana. Joten missä on ongelma? Ei missään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Just. Taidettiin poistaa mun kommentti siitä, että tuskin oli uimahallissa yksittäistapaus. Tähän viittaisi myös se, että vokissa oli käyty edellisenä päivänä kertaamassa uimahallin sääntöjä.

Joo ei ole ollut yksittäistapaus. Itse todistin kerran kun pari poikaa kirmasi naisten suihkun puolelle. Siis suomalaisia poikia. Olin heidän perässään ja kuulin, kun yllyttivät toisiaan. Ne eivät ei jääneet sinne toljottamaan, vaan kovasti anteeksipyydellen lähtivät pois. Esittivät menneensä sinne vahingossa.

Vierailija

Meille on luvattu, että ei tarvita mitään yksilöiden omia suojautumiskeinoja, poliisin tehtävänä on huolehtia kansalaisten turvallisuudesta. Missä se poliisi oli nyt, kun mies tunkeutui katsomaan pikkutyttöjä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ainahan näitä on jaettu. Kaupatkin laittavat ovellensa lapun jossa lukee että yläasteen oppilailta pääsy kielletty klo 8-14 välisenä aikana. Joten missä on ongelma? Ei missään.

Näissä muutamissa tapauksissa, mihin viittaat, on taustalla pitkäaikainen isojen koululaisryhmien häiriköinti kaupassa. Ei yhtä ainoaa petteriä vaan petteri ja sen kaikki kaverit. Ja toinen ero on siinä, että  uimahallia ylläpitää julkisen puolen instanssi (kunta), kauppaa taas yksityinen yrittäjä. Yrittäjällä on oikeus valita asiakkaansa, julkisella toimijalla taas ei ole oikeutta syrjiä ketään. Ja onhan noita kauppojen porttikieltojakin paheksuttu.

Uusimmat

Suosituimmat