apua,asiaa raskaudesta

Finn

Ajattelin tänne aloittaa keskustelun, olen samalta sivulta lukenut foorumeilta hyviä juttuja, ja ajattelin jos voisin vielä saada apua hieman henkilökohtaisemmalla tasolla.

Tilanne on se, että olen 18v, ja epäilen, että saattaisin olla raskaana. Kuten varmaan jo iästä päättelee, elämäntilanne ei todellakaan sovellu lapsenhankinnalle. Vaikka epäilyni on vasta hataralla pohjalla, olen kuitenkin miettinyt jo läpi sen, että haluan lääkkeellisen raskaudenkeskeytyksen. Ajattelinkin kysyä hieman muiden kokemuksia, miten teillä on mennyt, miten prosessi etenee, kuuluuko koko tapahtumaan sairaalaöitä yms?
Jos nyt olen raskaana, olen hyvin alkuvaiheessa enkä pysty sitä vielä testaamaan.
Kiitos jo etukäteen.

-Finn

Kommentit (3)

Vierailija

Varaat ajan lääkäriin josta saat lähetteen sairaalaan. Naistentautipolilla saat ensimmäisen pillerin ja lopun hoidat kotona. Mutta sellainen juttu sattui itselle, että koska tein testin kotona ja raskauden oireet hyvin selvät (minulla siis lapsia, joten tiesin hyvin) niin lääkärissä ei tehty edes raskaustestiä ja sain suoraan ajan sairaalaan. Olin kuitenkin jotenkin "etuajassa", eli jouduin odottamaan viikon ja menemään vielä toisen kerran, että voitiin varmistaa raskaus ultralla normaalisti alkaneeksi (vaikka toki testi tehtiin tuolla ja plussaa). Kun kotona teet keskeytystä, pitäisi olla joku tukihenkilönä paikakalla jos jotain sattuu. Toisinaan ei keskeytys onnistu kunnolla, jolloin joutuu vielä kaavintaan. Tosin tuolloinkaan ei tarvitse yötä olla.

Vierailija

Kokemusta ei ole, mutta olen opinnoissani ollut osastolla, missä näitä keskeytykaiä tehdään. Kun teet positiivisen testin, soitat terveyskeskukseen tai äitiysneuvolaan ja sanot että haluaisit abortin. Saat ajan lääkärille, joka kirjoittaa lähetteen keskussairaalan naistentautien poliklinikalle. Poliklinikalla lääkäri tekee ultraäänitutkimuksen ja antaa myös oman suostumuksensa abortin tekoon. Abortti lääkkeillä on sitä helpompi, mitä aikaisemmin se tehdään, mutta aikojen välissä voi joutua odottamaan joitain päiviä. Ruuhkasta riippuen voi kestää pari-kolmekin viikkoa, että pääset tekemään varsinaisen keskeytyksen.

Lääkkeellisen keskeytyksen voit tehdä kotona, kunhan sinulla on joku tukena siellä, sillä on riskiä että vuoto tai kivut yltyy kovaksi ja on tarve hakeutua sairaalaan. Saat emättimeen laitettavat tabletit mukaan sairaalasta sekä ohjeen miten ne otetaan, lisäksi panacodia eli voimakkaampaa särkylääkettä. Keskeytyksen voi tehdä myös sairaalassa, jos et halua kotona tai ei ole ketään joka voisi olla seuranasi pahimman vuodon ajan. Saat sairaalaan jälkitarkastusajan parin-kolmen viikon päähän, missä kohtu ultrataan ja katsotaan että kaikki raskausmateriaali on poistunut. Lisäksi viimeistään tässä vaiheessa katsotaan ehkäisy kuntoon.

Molemmat sairaalakäynnit maksavat polimaksun verran eli noin 30 euroa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kokemusta ei ole, mutta olen opinnoissani ollut osastolla, missä näitä keskeytykaiä tehdään. Kun teet positiivisen testin, soitat terveyskeskukseen tai äitiysneuvolaan ja sanot että haluaisit abortin. Saat ajan lääkärille, joka kirjoittaa lähetteen keskussairaalan naistentautien poliklinikalle. Poliklinikalla lääkäri tekee ultraäänitutkimuksen ja antaa myös oman suostumuksensa abortin tekoon. Abortti lääkkeillä on sitä helpompi, mitä aikaisemmin se tehdään, mutta aikojen välissä voi joutua odottamaan joitain päiviä. Ruuhkasta riippuen voi kestää pari-kolmekin viikkoa, että pääset tekemään varsinaisen keskeytyksen.

Lääkkeellisen keskeytyksen voit tehdä kotona, kunhan sinulla on joku tukena siellä, sillä on riskiä että vuoto tai kivut yltyy kovaksi ja on tarve hakeutua sairaalaan. Saat emättimeen laitettavat tabletit mukaan sairaalasta sekä ohjeen miten ne otetaan, lisäksi panacodia eli voimakkaampaa särkylääkettä. Keskeytyksen voi tehdä myös sairaalassa, jos et halua kotona tai ei ole ketään joka voisi olla seuranasi pahimman vuodon ajan. Saat sairaalaan jälkitarkastusajan parin-kolmen viikon päähän, missä kohtu ultrataan ja katsotaan että kaikki raskausmateriaali on poistunut. Lisäksi viimeistään tässä vaiheessa katsotaan ehkäisy kuntoon.

Molemmat sairaalakäynnit maksavat polimaksun verran eli noin 30 euroa.

Tästä poiketen tosiaan itselle tuli yllätyksenä tuo että jouduin odottamaan. Oireet oli selvät ja ajattelin, että mitä aiemmin tehdään sen parempi. Mutta tosiaan raskaus piti olla selvemmin normaaliksi havaittava ultrassa sairaalassa, siksi ei ensimmäisellä käynnillä suostuttu vielä aloittamaan keskeytystä. Tuo odotusaika oli se raskain.. Itsellä myös vuotoa tuli kotona jo niin runsaasti, että lääkket otin suun kautta (kielen alle). Eikä myöskään sairaalaan annettu aikaa jälkitarkastukseen, vaan piti käydä neuvolan kautta gynellä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat