Mitkä mahdollisuudet saada Helsingin kaupunginasunto

Vierailija

Mitkä meillä mahtaa olla mahdollisuudet saada halpa Hekan asunto, kun minä asun Helsingissä, minulla on täällä työ ja opiskelupaikka. Mies asuu ihan eri puolella Suomea, on työtön. Meille on tulossa vauva, ja halutaan tietysti muuttaa yhteen. Minun asuntoni on aivan liian kallis äitiyslomalaiselle + työttömälle, joten jos ei saada kaupungin kämppää niin en tiedä pitääkö tässä muuttaa vuodeksi jonnekin "korpeen" ja sitten takaisin kun työt alkaa. Toisaalta minun pitäisi saada opiskeltuakin edes vähän, mikä on hankala järjestää jo nytkin, mm. siksi että kouluun on matkaa melkein tunti suuntaansa. Uskaltaako hakemukseen ruksia että haluaisimme kämpän tietystä kaupunginosasta (=läheltä minun kouluani), vai jätetäänkö koko hakemus silloin käsittelemättä?

Sen tiedän että ihan helposti noita kämppiä ei saa. Olen aikoinani 2 v jonottanut sellaista, perusteluna nykyinen asunto liian kallis. Nythän hakeminen on muuttunut määräaikaiseksi ja hakemukseni on rauennut.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Hoasin perheasuntoon hakemaan, koska olet opiskelija. Hekalla jonossa n. 20 000 erittäin kiireellistä hakijaa, eikä asuntoja vapaudu juuri ollenkaan. Älä sen varaan laske mitään. Moni tuttava jonottanut vuosikaudet kun on ollut asunto (kuten sinullakin on, eli ei asunnottomuusuhkaa niin et ole erittäin kiireellinen). Vvo ja Sato kannattaa katsoa kans.

Vierailija

Mikäli nykyinen asunnon hintataso ei ole sossun normien mukaan liian kallis kolmelle, niin saatte toimeentulotukea nykyiseenkin asuntoon (+asumistukea). En usko että halvemmalla saatte muualta mitään asuntoa kuitenkaan, ellei nykyisen kämppäsi vuokra ole 1300+

Vierailija

Tarkoitus olla poissaoleva ainakin syksy. Toisaalta en ole aiemmin hakiessani ainakaan edes saanut HOASin asuntoa joten en usko että saisin nytkään.

ap

Vierailija

Olen ymmärtänyt että opiskelija ei oikein saa asumistukia eikä toimeentulotukia, vaan opiskelijan pitäisi nostaa ensin opintolainaa, mitä en tässä tilanteessa voi nostaa kun ei mitään takuuta valmistumisesta.

ap

Vierailija

No ethän sä yksin yksiötä hoasilta olekaan saanut, mutta perheasunnon voit hankkia NYT. Oikeus asua jatkuu äitiysloman ajan, kunhan olet saanut asunnon nyt tämän kevään aikana kun olet opiskelija.

Vierailija

Kun sulle syntyy lapsi, siirryt yleisen asumistuen piiriin. Toimeentulotukea saat äitiysloma-ajalta jos vajetta jää, koska tuolloin et ole oikeutettu opintotukeen! Eli jos nyt pystyt elämään nykyisessä asunnossasi, niin pärjäät siinä kyllä miehen ja vauvankin kanssa eikä tarvitse muuttaa. Tulona teillä äp-raha, lapsilisä, työmarkkinatuki, asumistuki ja mahdollinen toimeentulotuki. Hyvin pärjää ja muuttoon menevät kulut jäävät pois.

Vierailija

Älä todellakaan laita mitään kaupunginosarajausta ellei haluamasi alue ole esim. Kontula. Jonossa tosiaan kymmeniä tuhansia hakijoita ja moni varmasti sinua kiireisempiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että opiskelija ei oikein saa asumistukia eikä toimeentulotukia, vaan opiskelijan pitäisi nostaa ensin opintolainaa, mitä en tässä tilanteessa voi nostaa kun ei mitään takuuta valmistumisesta.

ap

Oletko trolli? Opiskelija saa opintotukea, johon kuuluu yleensä asumislisä. Lapsensa kanssa asuva opiskelija saa kuitenkin asumislisän sijasta yleistä asumistukea. Ja älä väitä ettet VOI nostaa opintolainaa koska valmistuminen pelottaa - kyllä voit jos tahdot, valinta on sinun. (Munkin mielestä on kyllä epäreilua että opiskelija ei saa toimeentulotukea vaan joutuu nostamaan opintolainaa, mutta se on eri asia.)

Vierailija

En saa opintotukea, olen käyttänyt opintotukikuukaudet. Joten käsittääkseni käytettävissä on vain opintolaina. En ole kovin hyvin jaksanut ottaa tästä asiasta vielä selvää kun on niin paljon muutakin mietittävää. Opinnoista olen poissa myös tämän kevätlukukauden joten en pääse HOASiin ainakaan vielä. Valmistuminen ja työllistyminen on todellakin niin epävarmaa että en mielelläni ota mitään lainaa näin hankalaan tilanteeseen. Lisäksi olen ymmärtänyt, että aiemmin keskeytyneet opinnot vaikuttavat tuon lainan takaisinmaksuaikatauluun tai ainakaan minulla ei ole sitä jotain verovähennysoikeutta. Toinen vaihtoehto minulla on aikuiskoulutustuki, mutta sekin pienenee ensi vuoden alusta johonkin 700 euroon, jos olen oikein ymmärtänyt, eikä siihenkään kai saa asumislisää?

Mikä ihme minun ongelmassani trollaukselta vaikuttaa?

ap

Vierailija

Hävitä henkkarit ja keksi tarina ja ilmoittaudu turvapaikanhakijaksi...kohta menet ohituskaistaa jonon ohi Jätkäsaareen uuteen asuntoon merinäköalalla

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun sulle syntyy lapsi, siirryt yleisen asumistuen piiriin. Toimeentulotukea saat äitiysloma-ajalta jos vajetta jää, koska tuolloin et ole oikeutettu opintotukeen! Eli jos nyt pystyt elämään nykyisessä asunnossasi, niin pärjäät siinä kyllä miehen ja vauvankin kanssa eikä tarvitse muuttaa. Tulona teillä äp-raha, lapsilisä, työmarkkinatuki, asumistuki ja mahdollinen toimeentulotuki. Hyvin pärjää ja muuttoon menevät kulut jäävät pois.

Toivon että näin on. Taidan kuitenkin käskeä miehen hakea yksin asuntoa kaupungilta, perusteluna lapsen läheisyys. Kai tuo on aika hyvä peruste saada kämppä? Ja muutan sitten samaan jos kämppä irtoaa. Siihen asti mies saa pysyä pohjoisessa.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En saa opintotukea, olen käyttänyt opintotukikuukaudet. Joten käsittääkseni käytettävissä on vain opintolaina. En ole kovin hyvin jaksanut ottaa tästä asiasta vielä selvää kun on niin paljon muutakin mietittävää. Opinnoista olen poissa myös tämän kevätlukukauden joten en pääse HOASiin ainakaan vielä. Valmistuminen ja työllistyminen on todellakin niin epävarmaa että en mielelläni ota mitään lainaa näin hankalaan tilanteeseen. Lisäksi olen ymmärtänyt, että aiemmin keskeytyneet opinnot vaikuttavat tuon lainan takaisinmaksuaikatauluun tai ainakaan minulla ei ole sitä jotain verovähennysoikeutta. Toinen vaihtoehto minulla on aikuiskoulutustuki, mutta sekin pienenee ensi vuoden alusta johonkin 700 euroon, jos olen oikein ymmärtänyt, eikä siihenkään kai saa asumislisää?

ap

Trollaukselta vaikutti mm. se kuinka tietämätön olet etuuksista. Jos opintotukikuukautesi on käytetty loppuun, olet oikeutettu yleiseen asumistukeen opiskelijastatuksesta huolimatta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Trollaukselta vaikutti mm. se kuinka tietämätön olet etuuksista. Jos opintotukikuukautesi on käytetty loppuun, olet oikeutettu yleiseen asumistukeen opiskelijastatuksesta huolimatta.

Trollilta todellakin vaikuttaa! Ei muka oikeutta opintotukeen, mutta silti arastelee opintolainan ottamista (joka siis on osa opintotukea)... Ei muka mitään kämppää saanut hoasilta jne.

Trolli mikä trolli, turha siihen on haaskata aikaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat